Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bandsats ATV

40 inlägg 47585 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bandsats ATV

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48023 Har nån provat bandsatser som finns till ATV? Det finns en del olika fabrikat, några bandsatser som är bättre än andra? Skulle ju vara befriande om det funkade så bra att man slapp ha en skoter på vintern...
Finns en hel del bandsatser till ATV på blocket för ca 25-30000:- alla knappt använda så det verkar kanske som att det funkar sådär halvtaskigt på fyrhjulingar. Men jag försökte för några år sedan följa efter en Grizzly ATV med bandsats som körde förbi mitt hus men jag tog mej inte fram där han hade farit. Kanske säger mer om min skoter än om nåt annat men ändå.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Bandsats ATV

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48024 Jag svarar mej själv lite här... Hur kul ser inte det här ut?
Kul timmerdoning med kran också.


   TS
Avatar Fallback

Re: Bandsatser till fyrhjulingen

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48026 Jag tror att dom första var tungstyrda men dom senare är mera böjda under så dom skulle bli mer lättsvängda.
Skulle själv vilja ha en 6x6 med bandsats :grin: Någon som vet hur mycket bränsleförbrukningen är med band jämfört med skoter?
Intressant att veta hur dragförmågan är med ett rejält vedlass bakom. I videon så var lasset ett skämt!
Kan dom konkurrera med snöskoter vid ved framkörning?

Användarvisningsbild

Re: Bandsatser till fyrhjulingen

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48027 Helt utan att veta så borde dom vara fullt jämförbar mot en skoter. Då man kör med skoter så gör man ju alltid vägar i förväg och likadant lär man ju göra med fyrhjulingen. I trampade spår lär den ju ha dragkraft så det räcker. Men som sagt helt utan att veta...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bandsatser till fyrhjulingen

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48078 har varit intresserad av att köpa en bandsats... Har snackat med flera olika fyrhjulingsförsäljare, iofs inte de mest opartiska men alla har sagt att dom fungerar väldigt bra. Kom inte ihåg om det var umeå energi eller vattenfall som köpte nån för ett par år sedan, dom hade dock lämnat in den direkt pga den blev väldigt svårstyrd utan servo....

Efter att dom köpt en ny fyrhjuling med servostyrning och bandsats, beställde dom genast in några fler. De återförsäljare jag snackat med säger att servo är nästan ett måste då man ska hålla på svänga en massa i svårterrräng med bandsats....


Har dock inte själv provat bandsats än men ska nog fara och pröva på snart :D nu när det ser ut å komma en del snö här framöver!

Skulle även vara intressant att få prova dom på blöta myrar, och på hyggen först innan man köper den men får se om dom vågar låna ut en! är ju tyvärr väldigt dyrt med bandsatser :S

Avatar Fallback

Re: Bandsatser till fyrhjulingen

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48088 Här var lite kladdkörning..



Jag är lite sugen.Vore skönt att slippa 2-taktsröken

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Bandsatser till fyrhjulingen

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48098
nisse skrev:Här var lite kladdkörning..



Jag är lite sugen.Vore skönt att slippa 2-taktsröken

/Nisse


såg ut att vara en rolig lekplats!

men frågan är ju hur en vanlig fyrhjuling som hade mönster på däcken skulle klarat av det dära? såg ju ut som den dära vanliga fyrhjuling som körde fast hade i princip slicksdäck :S

Användarvisningsbild

Re: Bandsatser till fyrhjulingen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48121 Hemmabygge, inspirerande.


Användarvisningsbild

Re: Bandsatser till fyrhjulingen

totte  
#48191 Riktigt cool grunka! Ser ut att vara rätt väl ihopkommen.

Avatar Fallback

Re: Bandsatser till fyrhjulingen

wiklund  
#76833 Är det någon som vet vad det är för delning på driv hjulet på någon bandsats? tänkte bygga egna med skoter band :) ca 20cm fram och 38cm bak och 30cm högre, fränt... jobbar på verkstad så jag tänkte skära ut bogggie hjulen i aluminium och kllagra dom osv. men har inte löst drivningen..

Avatar Fallback

Re: Bandsatser till fyrhjulingen

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76834 http://www.camoplast.com/en/videoGallery/index.php

Användarvisningsbild

Re: Bandsatser till fyrhjulingen

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76835 härliga filmer från camoplast hemsida :) synd att det e så förbaskat kallt ute idag bara :/

Avatar Fallback

Re: Bandsatser till fyrhjulingen

valtra a 72  
#76836 En bekant köpte en ny Yamaha med bandsats. första lasset gick en drivaxel av. Vet ej om det var fabrikationsfel, men det blir säkert högre påfrestning.

Användarvisningsbild

Re: Bandsatser till fyrhjulingen

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76837 Kan nog vara något måndagsex, har iallafall fungerat väldigt bra för mig än så länge, tog ett litet tag innan man förstod hur man skulle få till rätt inställning med mera på bandsatsen

Användarvisningsbild

Re: Bandsatser till fyrhjulingen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76849 Ser rätt så bra ut i jämförelse med hjulingarna i upp/ner branta lösa backar, precis som jag har det. Det roliga börjar efter ca 50 sekunder

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).