Jakt och Fiske

Kronhjorten tar över i Värmlandsskogen

27 inlägg 9744 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kronhjorten tar över i Värmlandsskogen

axwell  
#480865
KOJMANNEN skrev:v KOJMANNEN » Idag, 19:08
Kronhjorten etablerar sig snabbt i Västernorrland.Ursprungligen är det rymlingar från vanskötta hägn som etablerat och spridit sig.Jag tycker det är rent kränkande att det inte är allmän jakt på dessa skadegörare som knappast funnits här utan vårdslösa människors hjälp.Man kanske skulle satsa på varghägn med lågbudgetskötsel ?


Ett hägn missköttes av en rättshaverist norr om Älandsbro. Vid nå´t tillfälle påstods det att TBC härjade i hjorden, illvilliga grannar beskylldes för sabotage av ägaren.

Avatar Fallback

Re: Kronhjorten tar över i Värmlandsskogen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480904 Ville vært mykje meir bekymra for å fått ulv, då er da snart ikkje noke å jakta på av klauvilt virka da som..

Nej, vargen käkar inte upp allt klövvilt. Däremot kanske den kan hålla stammen på en rimlig nivå, nu när jägarsamfundet inte klarar det.

Användarvisningsbild

Re: Kronhjorten tar över i Värmlandsskogen

halvproffs  
#480929 Skulle lägga in bilder på barkgnag av älg som ser exakt likadana ut som på 80-90-s bilder.
Tyvärr är det något med telefon som gör att det ibland inte går att föra över bilder.
Vi har inga hjortar här så det är älg. Har nyligen tagit ner granarna och trots att skadorna bara är några år gamla så börjar det bli röta i dom.
Man blir lite sur på älgarna men när man tänker på den spännande jakten och det goda köttet så är dom förlåtna. Dåliga träd kan man ju alltid elda upp till värme i huset så då är inte
Värdeförlusten något att gräma sig över.r

Avatar Fallback

Re: Kronhjorten tar över i Värmlandsskogen

axwell  
#480943
halvproffs skrev:Tyvärr är det något med telefon som gör att det ibland inte går att föra över bilder.


Du får skaffa dig en ny telefon med större tangenter. :wink: :wink:
Hälsningar från en inte blivande snickare. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Kronhjorten tar över i Värmlandsskogen

jannee  
#480947 Skjut den älgkon illa kvickt, hon lär nämligen sina kalvar att äta bark. :!:

Användarvisningsbild

Re: Kronhjorten tar över i Värmlandsskogen

KOJMANNEN  
#480952 Jo jag förstår ert resonemang men det jag stör mig på är att dom som bedrivit hjorthägn inte har ansvar för konsekvenserna vid avveckling oavsett om den är avsiktlig eller inte.Vi börjar få acceptabla betesskadorna av älg sedan älgskötselområden och avlysningsjakt infördes,dessutom är vi överens om att nuvarande population är lämplig.Jag skulle acceptera kronhjorten om den höll sig till åkerbetning men jag har drabbats av allvarliga bit och fejningsskador på både tall och gran i diameterintervallen 16-25 vilket inte är uppmuntrande i beståndens bästa ålder.

Avatar Fallback

Re: Kronhjorten tar över i Värmlandsskogen

80-90  
#482846
1511882990_7afe588d-8a68-486e-9229-1d2c080fddb7.jpeg
1511882991_0836191d-dc1d-4899-9d98-994f2878045e.jpeg
Sprang på 7 st i dag

Avatar Fallback

Re: Kronhjorten tar över i Värmlandsskogen

alias  
#482854
80-90 skrev:
1511882990_7afe588d-8a68-486e-9229-1d2c080fddb7.jpeg
1511882991_0836191d-dc1d-4899-9d98-994f2878045e.jpeg
Sprang på 7 st i dag


Lider med dig...

Häftigt vilt, men den skada de kan ställa till med överstiger dess värde som jaktbart vilt i mina ögon.

Hittade själv barkgnag på ett antal stammar i förstagallrat gran/björkbestånd i förra veckan. Kan ju vara älg också, men jag vet att det finns kronvilt i området - om än i tämligen ringa omfattning ännu.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Kronhjorten tar över i Värmlandsskogen

80-90  
#482856 Tack !! Det e nått jävligt va de ställer till de där djuren !! Vet inte varför de ger sej på granen så de gör ?? Dom skadar den året runt . Hittar ny skavda granar även under sommar halvåret ?? Nån som vet varför ??

Avatar Fallback

Re: Kronhjorten tar över i Värmlandsskogen

alias  
#482860
80-90 skrev:Tack !! Det e nått jävligt va de ställer till de där djuren !! Vet inte varför de ger sej på granen så de gör ?? Dom skadar den året runt . Hittar ny skavda granar även under sommar halvåret ?? Nån som vet varför ??


Kan inte ge dig något säkert svar, men av det jag har hört och läst så verkar problemet variera över landet (mindre skador i Kålmården jmf. med t.ex. Skåne/Blekinge). Man kan ju spekulera i om det har att göra med förhållandet mellan vall och stråsäd/raps/betor m.m. på åkrarna eller t.ex. mängden bärris i skogarna i de olika geografierna?

Intag av lättsmält gröda såsom raps och sockerbetor m.m. verkar öka problemet (har läst att det ev. kan bero på behov av att justera fiberbalansen i kosten). Sen undrar jag om det inte kan vara rent okynne/tristess ibland om de har tagit daglega i bestånd.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Kronhjorten tar över i Värmlandsskogen

80-90  
#482871 Tror på det sista jag !! De vill bara jävlas då de vet att jag inte får göra dom nått !!! Läbbiga typer det där :D

Avatar Fallback

Re: Kronhjorten tar över i Värmlandsskogen

Axl  
#482938 Visst var det några forskare som hade en debattartikel för några år sen där dom tyckte att vi skulle plantera in kron som vargarna kunde äta för att gynna älgen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).