Skogsnyheter

Naturskyddsföreningen fick bita i gräset

12 inlägg 3504 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Naturskyddsföreningen fick bita i gräset

Torbjörn Johnsen  
#480759 Ja, ingen skogsnyhet direkt men kopplat till strandskydd och förfoganderätt till sin egen mark. Bakgrunden till det här ärendet är att vanligt lantbruk (betesdrift, växtodling) är undantaget från strandskyddsbestämmelserna. D v s lantbrukaren har rätt att odla och bruka sin egen mark även inom strandskydds-zonen. Normalt är ju detta önskvärt och t o m en förutsättning för att bibehålla höga naturvärden i dessa områden.

Det aktuella fallet avser betesdrift med hästar istället för andra kreatur och när markägaren/travtränaren ansökte om dispens att få beta inom strandskyddat område protesterade Naturskyddsföreningen. Markägaren fick avslag eftersom inte myndigheterna räknade hästar som "lantbruk" och ärendet har sedan med stöd av LRF överklagats ända upp till Mark- & Miljööverdomstolen som nu ger markägaren rätt att nyttja sin betesmark till just bete.

Det är sorgligt att det finns tjänstemän i både kommuner och på länsstyrelser som driver den här typen av absurda ärenden så att mängder med rättegångspengar ska behöva användas för att få rätt till det självklara. En tröst i bedrövelsen är ändå att Mark- & miljööverdomstolen forfarande verkar kunna hålla huvudet kallt.

Läs mer om ärendet på LRFs sajt här.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Naturskyddsföreningen fick bita i gräset

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480763 Skönt att sunda förnuftet åtminstone kan segra ibland!

Strandskyddet i sig är ju ett j-vla missfoster, som snarast borde avskaffas i sin helhet.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Naturskyddsföreningen fick bita i gräset

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480764 Härligt.

Avatar Fallback

Re: Naturskyddsföreningen fick bita i gräset

snurra  
#480772 Bra att dessa åker på pumpen, hoppas det fortsätter så

Avatar Fallback

Re: Naturskyddsföreningen fick bita i gräset

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480799 Strandskyddet var tänkt för att man inte skulle få bygga hus. Inte för att hästar inte skulle få beta. Men markägaren bjöd in till matchen om han sökte dispens istället för att bara släppa dit hästarna.

Användarvisningsbild

Re: Naturskyddsföreningen fick bita i gräset

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480854
Skogsola skrev:Strandskyddet var tänkt för att man inte skulle få bygga hus. Inte för att hästar inte skulle få beta. Men markägaren bjöd in till matchen om han sökte dispens istället för att bara släppa dit hästarna.


Just så, finns ett gammalt uttryck "frågar ingen så nekar ingen". Lite mer sånt behövs.

Avatar Fallback

Re: Naturskyddsföreningen fick bita i gräset

axwell  
#480868 Om det gäller den här travtränaren från Sundsvall så har jag för mig att han chansade men blev anmäld av någon/något. :???:
Sundsvalls Tidning gav oss den åsikten att Marks kommun hade egna tolkningar och att det var typiskt för den kommunen.

Användarvisningsbild

Re: Naturskyddsföreningen fick bita i gräset

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480871 Om det nu var Naturskyddsföreningen som klagade, vad säger dom nu när domen fallit?
Kollade väldigt snabbt nu men hittade ingen kommentar från dom, någon annan som sett??

Avatar Fallback

Re: Naturskyddsföreningen fick bita i gräset

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480905
axwell skrev:Om det gäller den här travtränaren från Sundsvall så har jag för mig att han chansade men blev anmäld av någon/något. :???:
Sundsvalls Tidning gav oss den åsikten att Marks kommun hade egna tolkningar och att det var typiskt för den kommunen.


Har svårt att tänka mig att Sundsvalls Tidning har någon aning.

Avatar Fallback

Re: Naturskyddsföreningen fick bita i gräset

axwell  
#480915
Mangan skrev:Har svårt att tänka mig att Sundsvalls Tidning har någon aning.


Självklart har Sundsvalls Tidning direktkontakt med Robert Bergh.
Tidningen har hela tiden framfört enbart Roberts åsikt i strulet med Marks kommun.
http://www.st.nu/sport/trav/robert-berg ... ng-pa-nytt

Användarvisningsbild

Re: Naturskyddsföreningen fick bita i gräset

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480923 Var tvungen att kolla lite idag igen, och på de sidor från Naturskyddsföreningen som jag hittade var det tyst.
Hittade dock detta från Markbladet, först en artikel från Maj,
http://markbladet.se/?artikel=201705081325516672

Och sen en ny som kommit efter domen, där kommenterar Naturskyddsföreningens ordförande i Mark så här:
http://markbladet.se/?artikel=201711141349266700

Lars-Åke Andersson, ordförande i Naturskyddsföreningen i Mark, är överraskad och missnöjd.

– Det var oväntat. Det är naturligtvis ett stort nederlag för natur- och miljövården. Något annat går inte att säga, säger han.

Användarvisningsbild

Re: Naturskyddsföreningen fick bita i gräset

Skogsvaktaren  
#480933 Jord och skogsbrukare har ett permanent undantag från strandskyddet som gör att de får och skall använda mark i strandskyddat område för sin närings verksamhet.

Det är sorgligt att det finns tjänstemän i både kommuner och på länsstyrelser som med drivande krafter från Naturskyddsföreningen driver den här typen av absurda ärenden så att mängder med skattebetalares pengar ska behöva slösas bort på orimligheter för att få rätt till det självklara som ägare.

En tröst i bedrövelsen är att Mark- & miljööverdomstolen verkar ha bättre förstånd.
Man måste också starkt ifrågasätta varför Naturskyddsföreningen av staten ges frikostiga bidrag från skattepengar och får rättigheter att vara motpart som sakägare och driva frågor mot äganderätten och grundlagen.

Vad spelar det för roll om hästar betar som de gjort i alla århundranden inom jordbruk?
Jag tycker att det är bra att Naturskyddsföreningen själva får bita i gräset. Hoppas också att det fortsätter så

Domen måste bli ett prejudikat för all näringsverksamhet i Sverige för kord och skogsbruk

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).