Skogsmiljö och Trädlära

Rådjuren går allt hårdare åt skogsplantorna

12 inlägg 4902 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rådjuren går allt hårdare åt skogsplantorna

Torbjörn Johnsen  
#480781 Skogsstyrelsen presenterar idag en studie där betesskador av rådjur studerats specifikt. Data från Skogsstyrelsens årliga återväxtuppföljning ligger till grund för uppgifterna. Denna uppföljning görs 5 år efter avverkning i södra Sverige och 7 år i norra. Man konstaterar att betesskadorna av rådjur fördubblats under de senaste tre åren.''

Under några år har skadorna legat på mellan sex och åtta procent i Götaland och Svealand, men har nu ökat till mellan 15 och 18 procent. Betesskadorna kan innebära en produktions- och kvalitetsförlust för skogsägaren men också begränsa föryngringen och ta död på plantorna vid upprepade betesskador.

– Skadorna i Götaland och Svealand kommer i huvudsak från rådjur och de analyser vi har gjort visar att den främsta orsaken är en ökande rådjursstam. Det förstärks också av att antalet trafikolyckor med rådjur ökat i området under perioden, säger Lennart Svensson, inventeringsledare på Skogsstyrelsen.

Skadorna i norra Norrland och södra Norrland ligger stabilt runt fyra respektive åtta procent.

Skogsstyrelsen gör även en inventering av betesskador från älg, älgbetesinventeringen (Äbin). I återväxtuppföljningen görs inventeringen dock betydligt tidigare, när plantorna är lägre, och därför finns betesskador även från rådjur med.

Eftersom betesskadorna i Äbin ligger kvar på en oförändrat hög nivå under senare år i Götaland och Svealand, stärker det bilden av att de ökade skadorna i återväxtuppföljningen beror på en ökad rådjurspopulation.



Kanske dags att styra om siktet från älgen till rådjursbogen?

Läs Skogsstyrelsens pressmeddelande här



   TS
Användarvisningsbild

Re: Rådjuren går allt hårdare åt skogsplantorna

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480783 Rådjur är ju fritt att skjuta under jakttid, utan att behöva blanda in idioterna på länsstyrelsen...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Rådjuren går allt hårdare åt skogsplantorna

hlb  
#480785 Så, så, Niklas. Det finns nog en och annan vettig tjänsteman också.

Avatar Fallback

Re: Rådjuren går allt hårdare åt skogsplantorna

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480786 Om jägarna sparar på rävarna så blir problemet mindre 😡
Även vargen kan nog äta rådjur.

Användarvisningsbild

Re: Rådjuren går allt hårdare åt skogsplantorna

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480808
hlb skrev:Så, så, Niklas. Det finns nog en och annan vettig tjänsteman också.

Tvivlar på det, i alla fall när det gäller viltavdelningen... Är ju massvis med älgbetningsskador på ungskogen och länsstyrelsen bestämmer avskjutningen.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Rådjuren går allt hårdare åt skogsplantorna

axwell  
#480829
Röjkvist skrev:Om jägarna sparar på rävarna så blir problemet mindre 😡
Även vargen kan nog äta rådjur.


Jägarna vill gärna skryta med hur många rävar dom skjutit under senaste året, en björntjänst mot skogsägaren.

Det negativa med vargens existens uppväger inte på långt när att den ev. tar något rådjur.

Träffade en ny jägare på "vårt" licensområde,han var en fena på att berätta jakthistorier.

Fick bla. "veta" att han skjutit 16 älgar på 16 skott, aldrig bommat. :roll:
I lördags blev en älgko skjuten, 4 skott inom 10 sekunder, det skall bli intressant att höra vem skytten var.

Jodå, den dog faktiskt. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Rådjuren går allt hårdare åt skogsplantorna

Tosca  
#490341 Imponerande, förutsatt att det inte var halvautomat eller bygelrepeter?

Avatar Fallback

Re: Rådjuren går allt hårdare åt skogsplantorna

axwell  
#490366
Tosca skrev:Imponerande, förutsatt att det inte var halvautomat eller bygelrepeter?


Tycker du att det var imponerade med så många skott på en älgko ?
Ser det mer som att ordinarie skyttar ha bommat gång på gång.

"Två perfekta träffar lågt i bogen" gav inte ens blodspillan. :lol:

Fick inte veta vem som sköt dom fyra skotten, antar därför att det var fyra dåliga skott. :???:

Tittade lite på extraskyttens(han med 16 älgar på 16 skott) gevär och frågade då hur nära villebrådet kunde vara för kunna skjutas. "Inga problem med det" sa han, tog ur ammunitionen och jag fick kolla riktmedlen.
Kikarsiktet satt lite högre än jag är van vid, under satt sikte och korn som i original.
"Kulan träffar 5 cm under kikarsiktets bild på dom vanligaste skjutavstånden"
Är det vanligt att man monterar kikarsiktet så här ?

Avatar Fallback

Re: Rådjuren går allt hårdare åt skogsplantorna

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490420
axwell skrev:
Tosca skrev:Är det vanligt att man monterar kikarsiktet så här ?

Jag gjorde det med min första kikare. Jag var då tvungen att skjta in den med och utan kikare även om det inte gjorde så mycket i höjdled.
Min nya är tyvärr för tjock så på det sättet missade jag att skjuta en gång då älgen kom för nära.

Avatar Fallback

Re: Rådjuren går allt hårdare åt skogsplantorna

Tosca  
#490435 Nä, tänkte på fyra skott på tio sek...

Avatar Fallback

Re: Rådjuren går allt hårdare åt skogsplantorna

Pessimisten  
#490441
Tosca skrev:Nä, tänkte på fyra skott på tio sek...
Jag kan lätt stressa iväg 4 skott på 10 sekunder stående på 80meter.
Däremot är det inte garanterat att alla sitter där de ska.

Användarvisningsbild

Re: Rådjuren går allt hårdare åt skogsplantorna

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491968 Gick förbi denna hobben med tallplantor. :smile:

Nu har dom varigt snälla vid toppskotten o betat sidogrenarna. #:-s

Men det känns som att det är rådjuren som varigt framme.
1516045499_20180115_132547.jpg

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).