Skogsvagn (Huggarvagnar)

12 tons skogsvagn med drift.

836 inlägg 263998 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480607 Mohedas är faktiskt med fastsatt i boggivaggan (iaf på äldre)
Är väl nästan bara på typ äldre Weimer med drivning via den mekaniska drivningen där drivrullarna sitter fast i chassit

FTG
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

källefall8  
#480618 Om inte rullen sitter mitt i boggielagringen så bör den sitta på vaggan om det inte ska bli knas när boggien rör sig. Har dock sett ATV vagnar med ledade rullar som följer med boggiependlingen fastän rullen sitter i chassiet men inte på större vagnar. Blir ju mer tryck på bakre hjulparet med asymmetrisk boggie, å andra sidan ”flyter” vagnen bättre i vid dålig bärighet när det driver på främre, den vill liksom upp istället för å hålla emot. När man kör framåt ska tilläggas. Det är nog fördelar med båda, allra bäst å dyrast blir det med navdrift på alla 4!

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

JohannesG  
#480625 Vad jag kan se så sitter den i boggi-vaggan även på Mowi. Blir väldigt svårt med följsamheten för rullen när boggin rör sig om rullen skulle sitta fast på vagnen.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

snurra  
#480628 Weimer RDM 14 där har du en annan lösning

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

ss0803  
#480635 Ja ni har rätt, bara att Robson-rullen rör sig i olika plan beroende på om den är monterade på en arm på bakre delen av vaggen eller centrerat ovanför boggilagringen.

Vagnsmonterad rulle kräver ju som sagt att lagringen sker i boggilagringen för att boggipendlingen ska kunna hanteras.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

JohannesG  
#480658 Ser ut som även Weimers sitter fäst i vaggan vad jag kan se här. https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... c7#p254136

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

molnia  
#480685 Det kan upplevas som det på bilden, men det är en hel bakaxel och är inte möjlig att fästa i vaggan. Se längre fram i den tråden så har jag lagt in bilder på hur de ser ut under, med glidplast och fjädrar som gör att bakaxeln anpassar sig efter hur vaggorna står.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

molnia  
#480688 Här är en länk till bilderna jag pratade om
https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... 90#p325390

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

JohannesG  
#480694 Ja det är klart tänkte inte på det. Synd att de inte gör den längre. Intressant konstruktion.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

lerbo  
#480699 Den gräver mer i bak pga lagringen blir framför hjulet på den bakre, då trycker det neråt när det driver, å tvärt om på den främre den vill klättra uppåt.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#485019 Satt och kollade några gamla brosjyrer från slutet 80 talet og början 90 talet, och ser då at rulldrivningen var bra mycket kraftigare den gång, nån som har nån teori om varför det bara er ca halvten numera????
På flera vagner jag ser här, låg drivningen på 2500kp på en 9t vagn helt upp mot 3500kp på en 14t.
Finns det några vagner i dag som drar över 2 tonn(rulldrift)???
Har man insett att ribberna i däcken inte klarer överföra så mycket kraft, eller va??
Kraftigaste jag sett numera er weimer med 2000kp på sina vagner, Kelsa t.eks har 1200kp/175bar(9t vagn ) och 1800kp/175bar(10/12t vagn).
Hittar inga uppgifter på nya moheda.

Här er några eks:

http://www.solhem9.se/broschyrbank_skog ... gripen.pdf
http://www.solhem9.se/broschyrbank_skog ... 14_4wd.pdf
http://www.solhem9.se/broschyrbank_skog ... vagnar.pdf
(kolla inn 11t vagnen, kan det verkligen skilja så mycket kraft mellan 200 bar(egen pump) och traktordrift 175bar???)

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485021 Kan tänka mej den skillnaden är nära sanningen, testade endel när jag köpte min moheda, med 160 bar som jag hade till kranen märktes ingen kraft alls, vid 180 fanns lite kraft och vid 210 blev de bra knuff på driften när den drogs av min BM650

Men de uppgifterna är väl från vagnar som ska köras på traktorns Hydralik ?

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#485026
gnisten83 skrev:Men de uppgifterna är väl från vagnar som ska köras på traktorns Hydralik ?

Hur då menar du???
Det er ju bara sista eks, var Moheda visar dragkraft med egen pump/tank och traktordrift.
Dom andra eks, er med egen pump/tank på vagnen.
Men hur som helst så er drivningskraften nästan bara halften numera mot tidligare, och hydrauliktrycket gått ner.
Jag har ju egen pump och tank med 210 bar tryck från pumpen, men det er bara 175 bar til drivningen.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

valtra a 72  
#485028 Märkligt att det kan vara så stor skillnad på 11tons mohedavagnen. 2650kp med egen pump och 200bar mot 1150kp med traktorns pump och 175bar.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485030 Nä de ser jag med att moheda inte skrev ut dragkraften eller tryck i den broschyren jag hittade nu lite snabbt, inte heller hypro skrev ut de.
Lite skumt men de kanske beror att om du ska styra hastigheten via iqan i samma som kranventilen så sätter systemtrycket för kranen maxtrycket? Borde annars vara högre tycker jag då mycket kraft går förlorad med lågt tryck

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).