Uppvärmning

hjälp med att elda rätt med vedpanna och accu-tank

23 inlägg 48745 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

hjälp med att elda rätt med vedpanna och accu-tank

Pernillaö  
#480612 Jag har läst massor av inlägg på denna sida och kollat youtube med mera. Det funkar inte, blir inte rätt, jag pyreldar, det kommer massor av rök ur skorstenen, jag får kvar kolbitar, så jag inser att det är problem med syret..
Det vi har lärt oss är att vi skall tända pannan och vänta till den tagit sig och bildat glöd 10-15min. vi öppnar rökgastermostaten på fullt och det kommer in massor av syre antar jag, spjället stänger jag (har ingen aning om denna funktion med spjället, förklara gärna) när elden tagit sig så lastar vi in ved mer nu än i början då vi förstått att man skall elda ordentligt, vilket å andra sidan skapar mer pyreld. när vår rökgastermostat står på 200 stänger vi av den fläkten, har nu börjat vänta till 230 grader för att se om det bli skillnad, då rökgastermostaten börjar sjunka under 200 grader när vi stänger av den. Det måste väl vara fel... nu finns det ju ytterligare en sak bakom hela denna vedpanna som jag ett tag trodde skulle vara stängt men har den nu öppen men den verkar leva ett eget liv....
pannan vi har är en atmos dc40 SFE
sotningen skedde i mars i år men ingen har eldat fören september då vi började.. veden som vi tidigare använt har varit snustorr, eftersom vi inte kunnat planera har vi nu köpt blandved som legat ute under tak sedan i våras enligt säljaren.
Hur skall vi elda rätt?
Jag funderar även på när folk säger att man skall elda ordentligt och värma upp accu tanken, hur gör man det. Skall man låta elden glöda ut och köra en ny omgång eller skall man lägga på mer ved under hela dagen? Accu tanken är en stor sak, minst 3000 liter


Pernilla



   TS
Användarvisningsbild

Re: hjälp med att elda rätt med vedpanna och accu-tank

Pernillaö  
#480615 "grejen där bak" bild 5 och 6
spjället bild 4
laddomator har vi också bild 1
rökgastermo 7
Vi har också trott att dset är dumt att låta rökgastermostaten bli för hög 250 typ då slösar man bort veden, men det kanske är fel

   TS
Användarvisningsbild

Re: hjälp med att elda rätt med vedpanna och accu-tank

Fredrik Reuter  
#480621 Hej,
Spontant utan att veta allt så ser det ändå ut att du har en anläggning som är skapligt dimensionerad och anpassad.
Problemet kan vara att du stänger spjället och även stänger av fläkten.

Moderna pannor ska man starta upp så man får bra fyr i botten och sedan mata full med ved. Sedan ska spjäll (efter att de justerats in till bra flöde) stå där de står och fläkten stänger av sig själv när veden brunnit ut. (rökgasttempstyrd).

Så om jag läser din text rätt så använder du en gammal eldningsmetod på en nyare vedpanna. Därav sot och dålig förbränning.

Du ska inte vara rädd för att rökgastempen stiger. Går den upp mot 350 grader så är det dåligt sotat och du får sota pannan rejält när den är kall, då kommer troligtvis rökgastempen stanna på max 250 vid full eldning.

Användarvisningsbild

Re: hjälp med att elda rätt med vedpanna och accu-tank

Pernillaö  
#480623 Underbart Fredrik, du vet vi blir ju galna här hemma, man vill ju göra rätt och inte orsaka grannarna en massa onödig rök, eller oss. Om jag förstår dig rätt skall spjället inte stängas utan vara i ett bra läge så det blir ett flöde, antar att man får testa sig fram... Rökgastermostaten som vi stänger av vid 230 grader behöver vi inte stänga av alls, eller?

   TS
Användarvisningsbild

Re: hjälp med att elda rätt med vedpanna och accu-tank

Pernillaö  
#480624 vet du något om den där grejen där bak med den röda knappen, vad är det för något? den antar jag skall vara öppen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: hjälp med att elda rätt med vedpanna och accu-tank

Fredrik Reuter  
#480627 Jag kan inte Atmos pannan så bra men generellt så ska man inte stänga av pannan vid 230 grader, då går den sannolikt som bäst.
Men jag hoppas någon med Atmos ansluter och hjälper till.

Pröva att sätta spjällen någonstans i mittenläge om du är osäker. Finns primär och sekundärspjäll så justera hellre primärspjället lite lägre och sekundärspjället så det blir bra låga ner i keramiken.

Den röda ser ut att vara en spjällstyrning som är värmereglerad. Jag vet inte riktigt syftet men vet att Atmos har en lucka baktill som kan puffa och smälla om pannan baktänder. Jag vet inte funktionen, men vi får hoppas att någon ansluter som kan.

Avatar Fallback

Re: hjälp med att elda rätt med vedpanna och accu-tank

häsmyra  
#480630 Spjället öppnas, spaken där fram dras ut helt, vid uppstart och och stängs, skjuts in helt, när det har tagit sig ordentligt.
Dras sedan ut innan luckan öppnas vid kommande vedinlägg och skjuts in när luckan åter är stängd.
Luckan baktill bör enligt någon instruktion justeras på ett annat sätt men mitt tips är att korta kedjan så att den alltid är öppen.
Vredet för rökgastermostat vrids i samband med tändning moturs till fläkten startar. När pannan har kommit upp i temperatur vrids vredet medurs till önskat läge. Önskat läge får man prova sig fram till men det man vill uppnå är att fläkten går så länge det brinner ( för att få bra förbränning) och stanna sen för att inte i onödan blåsa kallluft genom pannan.

Avatar Fallback

Re: hjälp med att elda rätt med vedpanna och accu-tank

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480632 Antar att pannan har tryckfläkt och svaret baseras på det.
Spjället öppnar du för att det ska bli självdrag direkt ut i skorstenen när du tänder. När det tagit sig lassar du in ved, stänger lucka och spjäll och startar därefter fläkten. Efter det är allt klart och fläkten går tills pannan slocknar.
Om spjället är stängt så får du troligen ner rökgaserna till betydligt bättre nivå.

Den röda på baksidan ser ut som en temperaturbegränsare, den stänger tilluften om pannan blir överhettad.

Tvåa på bollen efter häsmyra ;)

Nedre läge på fläkten skulle jag vilja ha till ca 100 grader.

Användarvisningsbild

Re: hjälp med att elda rätt med vedpanna och accu-tank

Pernillaö  
#480637 alltså det vi kan är att spjället där fram skall öppnas i samband med att luckan öppnas, och sedan stängas, klart.... det är klart....men nu syret.... rökgastermostaten skall alltså inte stängas av, det görs den inte heller utan den går in om pannan närmar sig hundra grader, den är automatisk. men som det låter är att den skall vara i gång hela tiden... Alltså rökgasknappen sätter vi på fullt vid uppstart och har flyttat över till höger sida efter 230grader..sedan har den satt igång själv när pannan närmat sig hundra grader...men är det denna nu som är boven i dramat? är det så att vi inte skall flytta den till höger sida alls? vi kanskle skall låta rökgastempen vara på vänster sida? vad är den andra ratten för något driftstatstermostaten, den rör vii aldrig.?

vad är nedre läge på en fläkt 100grader?

   TS
Avatar Fallback

Re: hjälp med att elda rätt med vedpanna och accu-tank

jannee  
#480640 Läs igenom nedanstående, kan kanske minska oroskänslorna. :grin:
Vill tillägga att om man ha FÖR TORR ved kan man med fördel lägga något/några vedträd i blöt innan man gör sista vedinlägget.

Elda på rätt sätt:

1. Använd torr ved i lämplig storlek

Det är bra att elda med blandved. Den som t.ex. endast eldar med björkved, med dåligt drag, riskerar att det bildas tjära i panna och skorsten. Vid eldning med ekved måste försiktighet iakttas för att undvika frätskador på murstocken.

2. Snabb uppstart

Starta snabbt. När du tänder en kall panna är det svårt att helt undvika rök och utsläpp av miljöskadliga ämnen. Minska problemet genom att få pannan varm så fort som möjligt. Papper och rikligt med torr, finkluven ved är viktigt.

3. Rätt mängd förbränningsluft gör att elden brinner med klara och livliga lågor

När du eldar i pannan – gör det rejält och med rätt mängd förbränningsluft. Förbränningsluften regleras med dragluckan och spjäll på pannan. På en del pannor finns avancerade reglersystem som automatiskt ställer in förbränningsluften så att bränslet brinner optimalt och utsläppen minimeras. På äldre pannor kan man markera i vilket läge ventiler och spjäll bör stå vid uppstart och under förbränningen.

4. Kontrollera röken. Den ska vara klar och genomskinlig – inte svart

När det är varmt ute ska man bara se ett ”daller” i luften ovanför skorstenen. Den enda gången skorstenen ska ryka är när det är kallt ute. Då bildas en vit rök som består av vattenånga. Gul eller grå rök betyder dålig panna eller felaktig eldning – t.ex. för lite lufttillförsel eller skräpved.

5. Kontrollera rökgastemperaturen – max 350oC.

Alltför heta rökgaser kan skada murade skorstenar eller förstöra isoleringen på stålrörsskorstenar. Speciellt stor är risken när du värmer en kall skorsten kraftigt och snabbt. Många pannor är konstruerade för oljeeldning. Eldar du ved i en sådan panna blir rökgastemperaturen upp till 600oC. Inga skorstenar är gjorda för så höga rökgastemperaturer. Nyare pannor har ofta en rökgastemperatur under 300oC. De flesta rökkanaler är konstruerade för en rökgastemperatur på högst 350oC.

Du måste därför kontrollera hur hög rökgastemperaturen är. En del anläggningar har en termometer i rökkanalen. Om den saknas kan den köpas från installatören eller hos fackhandlare. Temperaturen mäts i rökgaskanalen omedelbart intill pannan. Termometern ska inte sitta i rökgaskanalen kontinuerligt. Det räcker med att täcka hålet med en skruv eller dylikt när inte termometern används.

Rökgastemperaturen bör vara ca 70oC, 1 m ner i skorstenen, för att rökgaserna inte ska kondensera och avge fukt som sedan kan göra att skorstenen fryser sönder. En stålskorsten kan, i det fall kondens bildas, rosta sönder.

6. Pyrelda inte

Många stryper tilluften och ”småeldar”. Resultatet blir pyreldning. Då brinner inte alla miljöskadliga ämnen i röken upp. Tjära kondenserar i skorstenen och fastnar på pannväggar och i rökkanaler. Ur skorstenen kommer då en grå eller gul rök – inte bra.

Förbränning

Vi beskriver här förbränning i en modern panna med keramisk insats.

Första steget i förbränningen är att veden torkar. Detta sker i en förångning vid ca 100oC. Temperaturen i fyren sjunker varje gång man lägger in ny ved. Vid ca 300oC förgasas veden. Ca 75 % av veden omvandlas till brännbara gaser. Av resten bildas bl.a. träkol. De olika gaserna förbränns vid skilda temperaturer, en del först vid 900oC. Till sist förbränns även träkolet och blir aska.

Primärluft tas in genom dragluckan och stiger genom rosten (gallret) upp till bränslet. Med hjälp av sekundärluften förbränns gaserna i den keramikklädda kammaren, där temperaturen blir mycket hög. När rökgaserna går in i pannans konvektionsdel är förbränningen över, men avger där sin värme till pannvattnet. Rökgastemperaturen efter pannan är vanligtvis 175-250oC.
Med fördel kan man elda så pass hårt och länge att pannan stänger av sig själv, acctankar och panna är uppe i över 90 grader - en sådan panna har ytterst sällan någon tjära på väggarna.

Avatar Fallback

Re: hjälp med att elda rätt med vedpanna och accu-tank

häsmyra  
#480641 Testa att höja drifttermostaten lite. Den bör stå "så högt som möjligt" utan att pannan kokar. Dvs beroende på hur kopplingar och tank osv ser ut kan det finnas behov av att "stänga av pannan" i praktiken fläkten om pannan blir för varm. Alltså om inte tanken hinner med att ta emot värmen. Det är det som den termostaten tar hand om.
Låt rökgastermostatvredet stå kvar i uppstartsläge tills pannan har blivit varm. Du vill ha fläkten gåendes hela tiden från uppstart tills veden är slut. När sen pannan är varm kan du vrida till ett läge som gör att fläkten stannar vid 100 grader rökgastemperatur eller så. Vredets märkning är inte lika som på min panna så jag kan inte säga exakt hur det ska vara men du hör om fläkten går.

Avatar Fallback

Re: hjälp med att elda rätt med vedpanna och accu-tank

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480656 Få tag på instruktionsbok om du inte har den, lov att ringa sotaren om de jan svänga förbi och ge en grundläggande förklaring.

Användarvisningsbild

Re: hjälp med att elda rätt med vedpanna och accu-tank

Vardon  
#480662 Börjar du få ordning eller aldrig får ordning på spjällen skulle jag fundera på draget i skorstenen, hur hög skorsten har du?

Bra drag i skorsten gör underverk för eldningen. I förra huset föräldrarna hade installera vi rökgasfläkt - den bästa investeringen sen ny panna.

Avatar Fallback

Re: hjälp med att elda rätt med vedpanna och accu-tank

r93  
#480695 Jag har vad det ser ut som en identisk panna.

GÖR SÅ HÄR!

Kall panna:

Vrid rökgastermostat till noll, fläkten startar.

Öppna spjäll och lucka.

Lägg i tännved (småländska för klyvd småved, stickor m.m...)

Lägg på tidningspapper

Lägg på mer tännved, samt lite större ved.

Tänd.

Stäng lucka och spjäll.

Gå in och drick kaffe, surfa eller liknande i cirka en kvart.

Vrid rökgastermostaten till klockan elva, stannar inte fläkten då så är pannan uppe i rätt temperatur, skulle fläkten stanna, vrid tillbaka termostaten så den startar igen, ev fyll på med mer småved, annars vänta lite till.

När du kan vrida termostaten till klockan elva utan att fläkten stannar, öppna spjäll och lucka, fyll pannan med ved, stapla väl, stäng lucka, stäng spjället.

Gå in och njut av värmen.

Detär inte säkert att din rökgastermometer fungerar, min gick sönder efter ett par år, vid kall panna kan det stå 400c
vid full eldning 70.

Min drifttermostat har jag på klockan 4 ungefär, då brukar pannan ligga på 85-90c.

Lycka till!!!

Avatar Fallback

Re: hjälp med att elda rätt med vedpanna och accu-tank

nexus  
#480750 Min panna heter 35. Jag gör följande. 1 slår på den gröna knappen. 2 vrider det vänstra reglaget tills laddomaten och fläkten startar förvissa mig om att laddomaten pumpar det hör man på ljudet. 3 ser till att luft insläppet är fullt öppet, det är den som regleras av den röda termostaten på baksidan. 4 drar ut spaken längst upp till höger den uppnar en genväg för luften, syns om ni öppnar översta luckan längst in till höger. 5 tag e dagstidning och gör bollar o lägg över spalten i boten lägg på tänd ved, fyll på resten med bra ved stäng den övre luckan öppna den nedre sot luckan och tänd pappret i spalten, att ni har tagit ut aska o sot förutsätter jag. Ni kan ha luckan lite öppen tills ni hör att det knäpper ordentligt i veden. Ni kan tjuvtitta lite i övre luckan, när ni tror att det tagit sig stäng den nedre luckan och skjut in spaken. Ni kommer att höra hur pannan börjar o vråla lite smått. Elden kommer nu ut genom spalten i botten på eldstaden. 6 passa pannan så att ni vet att allt är i sin ordning kolla laddomaten så det laddar tanken rätt. Efter 3 timmar lägger ni en omgång till om det behövs. Läs av hur mycket som är laddat i tanken. När det har brutit ut så vrider ni den vänstra termostaten tills fläkten och laddomaten stängs av, kom ihåg denna position. Då kan ni sätta den där när det brinner och pannan stänger av sig själv. Nu har vi bara vredet till höger den stänger av fläkten om pannan blir för varm därför måste ni passa pannan i början så ni hittar rätt läge. Det står i instruktionerna till pannan rätt drift temperatur. Ska synkas med luft spjället på baksidan av pannan. Att syr ventiler funkar och att ni har rätt övertryck i pannans vatten med mera förutsätter jag. Det är nämligen inga leksaker.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).