Gallring

Gallring i ekdunge

3 inlägg 2294 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gallring i ekdunge

tlr0323  
#48056 Har en ca 2 ha ekdunge som behöver gallras ur avsevärt. Ekarna är ca 30-40 cm i diameter och jag bedömer att det ska bort ca 100 st. Det finns också en del gran som också ska bort. Någon som kan bedöma kostanden för att ta bort dom manuellt eller med maskin? Vad kan man få betalt för ekvirket i dagens läge?



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallring i ekdunge

Pidden  
#60824 Ta kontakt med din inköpare. Han borde ha koll på pris för maskin kontra manuellt och även vad virkespriset ligger på.


Jag hade i ditt fall plockat bort all gran och tagit det lite lugnare med eket, då det finns risk för vattskott och kvaliteten inte blir lika bra. Satsa på att ta bort ek med små kronor, För dessa blir oftast inte några fina.



Lycka till! =)

Avatar Fallback

Re: Gallring i ekdunge

askur  
#74082 Håller med Pidden - gallra tufft bland granarna för ekarnas bästa. De har ännu lite kvar till de riktigt bra priserna. Men se till så att ekarnas kronor får bra med utrymme.
Med rätt maskin (rättare sagt aggregat) är maskingallring mer lönsamt. Krävs dock en mycket duktig förare eller stämpling för att gallringen ska bli bra.
Timmerpriset på ek är väldigt beroende på kvalitet och dimension men just nu är det ganska bra priser. Även energiveden är det sug efter.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).