sön 12 nov 2017, 18:59#480548
Tankventilationen sitter i tanklocket på Jonsered RS44.
Det finns bara en bränsleslang, den mellan tanklodet i tanken och förgasarens bränslepumpmembran. Bränslepumpmembranet kan vara stelt, tanklodet något igensatt, kanske nån luftläcka i bränsleledningen? Däremot något tveksam till att enbart tankluftningen skall vara problemet... Hörs ett pysande ljud när tanklocket öppnas, ja då är det ju klart att ett undertryck råder förstås.
1510505801_rs44_tanklock.png
För en tid sedan skruvade jag av kåpan och kollade lite på vår röjsåg.
Det hade även på vår såg blivit kletigt av att sågen längre tider legat ner och inte förvarats stående.
Även insugningsfiltret av skumplast var oljigt, så det tvättade jag i Yes diskmedel, sköljde rent och torkade.
Även jag tömde bensintanken och filtrerade om bensinen. Går bra gör den fortfarande, men är litet osäker på hur hög tomgången bör vara.
Ser även att vår modell 2004 av Jonsered RS44 nog motsvarar Husqvarnas 345RX. Enda skillnaden är en ZAMA förgasare med justernålar som inte går att justera fritt, pga avgaskraven EPA i USA bland annat. ZAMA C1Q-EL10 (EPA) ersätter här WALBRO WT99.
Skaffade en ny membransats ZAMA GND-33, men har inte bytt ännu. Har inte heller bytt bränsleslang, men däremot renblåst tanklodet.
Ref:
Dele RS44 ryddesag
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto