Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 829161 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480175
Hema skrev:Kör du runt utan motorsågsdunken? ;)


Har ju en traktor för motorsåg mm. :)

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480196 Salman! Du går se till att bygga om din Tesla till en Hesla https://www.idg.se/2.1085/1.692144/hesl ... iven-tesla :-)
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480405
Niking skrev:Salman! Du går se till att bygga om din Tesla till en Hesla https://www.idg.se/2.1085/1.692144/hesl ... iven-tesla :-)
/Niklas

Känns dyrt både för ombyggnationen och att tanka.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#480408 Du behöver väl bara tanka vätgas när du ska på långtur utanför teslas laddnät. Samt med solceller och vindsnurra på tomten kan du tillverka din egen vätgas.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480412 Dessutom kan du ju ha vätgasen som en ren reservtank, om du mot förmodan skulle ha missat att ladda batterierna i tid.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480425 Ladda elbil vid -18 grader.


Rekommendationen när det är rejält kallt är att ladda när du kommer hem och batteriet är någorlunda varmt.
Då går det snabbare att ladda än om du laddar ett kallt batteri.
Men ladda bara till ca90%, eftersom då kan du ladda sista 10% en timme innan avfärd och på så sätt värma batteriet.

Sämsta situationen är om bilen stått över natten ute i kylan och det är -30.
Har du inte laddat under natten, så går det visserligen bilen att starta och köra, men du får begränsad motorbroms och motorstyrka, eftersom batteriet varken kan ge eller ta emot full strömstyrka.

Bilens batteri har en glykolbaserad kylvätska, som fryser vid -38 grader.
Dock rekommenderar man i manualen att ställa bilen i ett varmgarage vid(eller sätta i laddkabel) -30 eller kallare,
om bilen ska stå i -30 kylan mer än 24 timmar. Blir det farligt kallt så börjar batteriet ta ström för att värma sig självt
för att inte frysa sönder, och det fungerar bara ett tag, av naturliga skäl.

Tesla har en batterivärmare på 6kW och en kupe värmare på 6kW.
Rekommendationen är att ladda med 3-fas som kan ge 11-22kW(16-32A).
För laddar man med 230V 10A och det är -30 då tar det lång tid eftersom man först måste värma batteriet lite innan man kan börja ladda batteriet över huvud taget.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

tallen100  
#480429 Vid 30 graders kyla är det bara att låta dieselvärmaren gå 20-30 min sen är det som en sommarstart och varmt i kupén. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480432
tallen100 skrev:Vid 30 graders kyla är det bara att låta dieselvärmaren gå 20-30 min sen är det som en sommarstart och varmt i kupén. :mrgreen:


Precis samma med en elbil, jag slår på kupevärmen i bilen med mobilen,
varmt och skönt kort stund senare. :d

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#480802 Musk dras inte direkt med små problem.
Elbilarna kommer troligtvis att få det kärvt att slå sig in på marknaden.

I takt med att Teslas intäkter ökar skenar också förlusterna i väg till rekordhöga 619 miljoner dollar, enligt rapporten för det tredje kvartalet 2017.

Det är det största underskottet som tillverkaren redovisat och långt under analytikernas förväntningar. Som en följd av det svaga resultatet sjönk aktien med fem procent under onsdagen.

– I slutändan är allt vårt fel - och först och främst mitt fel, säger Elon Musk till Fortune Magazine.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480893
jannee skrev:Musk dras inte direkt med små problem.
Elbilarna kommer troligtvis att få det kärvt att slå sig in på marknaden.

I takt med att Teslas intäkter ökar skenar också förlusterna i väg till rekordhöga 619 miljoner dollar, enligt rapporten för det tredje kvartalet 2017.

Det är det största underskottet som tillverkaren redovisat och långt under analytikernas förväntningar. Som en följd av det svaga resultatet sjönk aktien med fem procent under onsdagen.

– I slutändan är allt vårt fel - och först och främst mitt fel, säger Elon Musk till Fortune Magazine.


Tesla vill leverera model 3 i stora mängder, men kan inte. Tittar man på lanseringarna av S och X så tog det ungefär ett år innan någon började leta sig över till europa, gissar på nåt liknande även denna gång.
Dock slår S och X rekord, man har nu sålt 250.000
av S och X, för 5 år sedan så hade Tesla sålt totalt 2.500 bilar.
Så man ökar sin försäljning med ca 80% per år.
Och om 5 år har man kanske sålt 2,5 miljoner bilar.

GM däremot vill inte alls sälja några elbilar, trots att de säger att elbilar är skit så köar folk
för att få en Bolt(USA) eller Opel Ampera-E(EU).
Men så kom GM på genidraget, man höjer priset rejält så man slipper kunder.

"Nu kommer ännu fler dåliga nyheter för Opel. Köparna måste nu svälja en ordentlig prishöjning – Ampera-e blir nämligen motsvarande ungefär 45.000 kronor dyrare i Norge, skriver lokala medier. Och det läggs ovanpå prishöjningen på 15.000 kronor vid nyår.
Opel Ampera-e kostade 300.000 norska kronor när den lanserades, men nu är den alltså uppe i 360.000 norska kronor."
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... hoppar-av/

De som däremot både kan och vill sälja elbilar är Nissan.
"But if you’re going off the number Nissan told InsideEVs, that means at least 23,000 Nissan Leaf units were “sold” in its first month of availability, and it’s not even in North America yet. Regardless of which figure is more accurate, one thing is clear: the 2018 Nissan Leaf is in high demand and it’s likely only going to get more popular."
http://www.autoguide.com/auto-news/2017 ... start.html

GM verkar sitta i knät på oljeindustrin.
Googla på "Revealed: How & Why Big Oil Games the System"

Och det ironiska är att GMs förhatliga Bolt(Opel Ampera-E) är den mest pålitliga bil de säljer!
"Most electric cars are indeed more reliable than their gas or diesel counterparts. That’s true when it comes to the Chevy Bolt, says Consumer Reports."
"Chevy Bolt Is Chevrolet’s Most Reliable Vehicle"
https://insideevs.com/chevy-bolt-is-che ... e-vehicle/

Nissan Leaf kan man också lita på.
"Most reliable: Nissan Leaf (and most reliable overall)
Most satisfied owners: Nissan Leaf"
https://insideevs.com/nissan-leaf-named ... in-survey/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481075 Tesla lanserar sin Semi truck kl05.00 i natt svensk tid.

"Tesla teases electric truck in new image, sends out invites to unveiling event"
"Tesla sent out the invites to its ‘Tesla Semi’ unveiling event in Hawthorne on November 16 and with the invites, it released a new teaser image. "
https://electrek.co/2017/11/03/tesla-se ... unveiling/


Det ryktas ju att Teslas semi truck kan köra 70% billigare än en diesel dito.

"Running solely on electricity, some speculate that operating a fully electric semi-truck from Tesla could be as much as 70% cheaper than a standard semi-truck due to lower maintenance costs and more."
http://bgr.com/2017/10/03/tesla-semi-tr ... y-revenue/

Tesla semi truck
https://www.tesla.com/sv_SE/semi?redirect=no

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Torbjörn Johnsen  
#481178 Svebio tar på sin blogg upp frågan om batteriernas ursprung. För biodrivmedel ställs allt skarpare krav på ursprungsdeklaration och livscykelanalyser medan motsvarande krav inte förekommer för varken diesel eller batterier. Trots att det verkar förekomma en hel del vidrigheter när det gäller utvinningen av framför allt kobolt:

Utvinningen av kobolt i Kongo sker dels i vanliga gruvor, dels ”hantverksmässigt” i schakt och gångar som grävs av enskilda människor. Verksamheten sker i vidriga former, utan skyddsutrustning och ofta med risk för livet eftersom man inte stöttar upp berget. Barnarbete är vanligt, både nere i gruvgångarna och ovan jord där stenen sorteras och tvättas för hand. Hälsoriskerna är stora.

Kobolten köps upp av inköpare som säljer vidare till smälterier. Dessa kontrolleras av ett stort kinesiskt bolag (Huayou Cobalt) som för kobolten vidare till Kina, där metallen renas vidare och säljs till olika tillverkare av komponenter till batteriindustrin, som i sin tur säljer vidare till bil- och elektroniktillverkare.


När något blir så "politiskt korrekt" som elbilarna nu har blivit så verkar förmågan till kritisk granskning försvinna i nån slags naiv "hallelujastämning". Såväl hos politiker som hos miljörörelser. Amnesty verkar vara den enda organisation som engagerar sig och då ur ett socialt, mänskligt perspektiv:

Amnesty har frågat de 29 ledande företagen i försörjningskedjan för kobolt hur de hanterar frågan om arbetsvillkoren i koboltindustrin, dvs vilken kontroll de har av effekter på arbetsmiljö, hälsa och natur som deras råvaruförsörjning har. I gruppen igår dels de kinesiska bolagen, dels slutanvändare som Apple, Dell, HP och andra inom IT-industrin och BMW, Fiat, GM, Daimler, Renault, Volkswagen och Tesla inom bilindustrin.

Den bild som framträder är skrämmande. Några få företag har viss koll. De flesta företagen har noll koll. Bäst bland IT-företagen klarar sig Apple och Samsung i granskningen, medan Microsoft får underkänt på alla punkter. BMW och Tesla får något bättre betyg än GM och Fiat, medan Renault får underkänt på alla frågor.


Det är självklart bra om man kan byta ut fordon som drivs av fossila bränslen mot elbilar men då måste man ju försöka se en större helhet där såväl miljöbelastningen i fordonstillverkningen ingår men även ta i beaktande om hur elen framställs. Om man framställer elströmmen i kolkondenskraftverk (vilket är väldigt vanligt i många länder) så blir det ju ingen egentlig miljövinst av att byta ut diesel mot kol. Elströmmen i sig är ju ingen primär energikälla utan en "energibärare". Dags att dra upp huvudet ur sanden?

Läs hela blogginlägget här

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481193 Ja, tänk på det nästa gång ni köper motorssågssvärd, att kobolten i svärdet kommer från gruvor med "vidrigheter". :shock:

I själva verket är stållegeringar (tex snabbstål) det absolut vanligaste användningsomårdet för kobolt. Varför kommer diskussioner om koboltutvinning upp nu?

Svebio kanske kunde kolla var kobolten i flistuggarna kommer ifrån... :lol:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481204
Torbjörn Johnsen skrev:Svebio tar på sin blogg upp frågan om batteriernas ursprung. För biodrivmedel ställs allt skarpare krav på ursprungsdeklaration och livscykelanalyser medan motsvarande krav inte förekommer för varken diesel eller batterier. Trots att det verkar förekomma en hel del vidrigheter när det gäller utvinningen av framför allt kobolt:

Utvinningen av kobolt i Kongo sker dels i vanliga gruvor, dels ”hantverksmässigt” i schakt och gångar som grävs av enskilda människor. Verksamheten sker i vidriga former, utan skyddsutrustning och ofta med risk för livet eftersom man inte stöttar upp berget. Barnarbete är vanligt, både nere i gruvgångarna och ovan jord där stenen sorteras och tvättas för hand. Hälsoriskerna är stora.

Kobolten köps upp av inköpare som säljer vidare till smälterier. Dessa kontrolleras av ett stort kinesiskt bolag (Huayou Cobalt) som för kobolten vidare till Kina, där metallen renas vidare och säljs till olika tillverkare av komponenter till batteriindustrin, som i sin tur säljer vidare till bil- och elektroniktillverkare.


När något blir så "politiskt korrekt" som elbilarna nu har blivit så verkar förmågan till kritisk granskning försvinna i nån slags naiv "hallelujastämning". Såväl hos politiker som hos miljörörelser. Amnesty verkar vara den enda organisation som engagerar sig och då ur ett socialt, mänskligt perspektiv:

Amnesty har frågat de 29 ledande företagen i försörjningskedjan för kobolt hur de hanterar frågan om arbetsvillkoren i koboltindustrin, dvs vilken kontroll de har av effekter på arbetsmiljö, hälsa och natur som deras råvaruförsörjning har. I gruppen igår dels de kinesiska bolagen, dels slutanvändare som Apple, Dell, HP och andra inom IT-industrin och BMW, Fiat, GM, Daimler, Renault, Volkswagen och Tesla inom bilindustrin.

Den bild som framträder är skrämmande. Några få företag har viss koll. De flesta företagen har noll koll. Bäst bland IT-företagen klarar sig Apple och Samsung i granskningen, medan Microsoft får underkänt på alla punkter. BMW och Tesla får något bättre betyg än GM och Fiat, medan Renault får underkänt på alla frågor.


Det är självklart bra om man kan byta ut fordon som drivs av fossila bränslen mot elbilar men då måste man ju försöka se en större helhet där såväl miljöbelastningen i fordonstillverkningen ingår men även ta i beaktande om hur elen framställs. Om man framställer elströmmen i kolkondenskraftverk (vilket är väldigt vanligt i många länder) så blir det ju ingen egentlig miljövinst av att byta ut diesel mot kol. Elströmmen i sig är ju ingen primär energikälla utan en "energibärare". Dags att dra upp huvudet ur sanden?

Läs hela blogginlägget här


SVAR:
Jag är ju vän av elbilar eftersom det finns elmotorer med upp till 99% i verkningsgrad, till skillnad mot en typisk bensinbil med 30% i verkningsgrad.
”ABB reaches 99.05% efficiency, the highest ever recorded for a synchronous motor”
https://www.abb-conversations.com/2017/ ... fficiency/

Alltså blir det bara 1% värme från motorn i en elbil mot 70% värme i en typisk bensinbil.

Eftersom solceller kan producera el för ca 14 öre per kwh så läggs dyra kolkraftverk ner i allt snabbare takt. Och 2019 kanske man är nere på ca 8 öre per kwh.
”Cheapest electricity on the planet is Mexican solar power at 1.77¢/kWh – record 1¢/kWh coming in 2019”
https://electrek.co/2017/11/16/cheapest ... lar-power/

Tesla säger ju själva att de kommer sälja el till sina fordon för 7c/kWh(=56 öre per kWh).
http://teslaclubsweden.se/wp-content/up ... ostnad.jpg
Och att de flesta superladdnings stationer kommer vara offgrid med solceller och batterier. (Utom i norr, där det inte finns bra med sol året om).

Tyvärr kan man inte byta ut alla marknadens lastbilar på ett år, utan man måste fortsätta ett litet tag till med en del gamla lastbilar. Då borde dessa få köra på tex talldiesel, HVO mm. Dock har oljeindustrin lobbat hårt i EU att dessa bränslen inte ska få räknas som fossilfritt. Fel enligt mig.

Tycker att det är bra att man tittar på hela tillverkningskedjan, från gruvan till färdig produkt. Vill givetvis att man ska ha en så bra miljömässig lösning som möjligt. Dock haltar ju diskussionen lite om man säger nej till en elbil pga kobolt i batteriet, om man säger ja till kobolt i alla andra batterier som i mobiler, datorer mm.
För om man är seriös och vill ha bort miljöproblemen för batterigruvbrytning, så är en stor majoritet av dagens batterier bly, och därför kan man inte sälja fossilbilar som har ett blybatteri.
”Lead Acid Battery Market Size To Reach $84.46 Billion By 2025”
http://www.grandviewresearch.com/press- ... ery-market

Och över 1 miljon människor blir sjuka av blygruvorna.
”To date, Blacksmith has identified 36 sites where lead contamination from mining poses a serious health risk to over 1.2 million people, with populations in Africa and South America being the most impacted.”
http://www.worstpolluted.org/files/File ... mining.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481205 El från kolkraftverk är inte bara miljöfarligt, utan alldeles för dyrt.
Därför läggs kolkraftverk ner i snabb takt och allt fler länder säger att de fasat ut kolkraft 2030.
20 länder har skrivit under och 50 länder är på gång.

"Powering Past Coal Alliance: 20 countries sign up to phase out coal power by 2030"

"Twenty countries including Britain, Canada and New Zealand have joined an international alliance to phase out coal from power generation before 2030."

"The alliance aims to have at least 50 members by the next UN climate summit in 2018 to be held in Poland's Katowice, one of Europe's most polluted cities."

"Around the world we see close to a million deaths a year from air pollution created by burning coal," Ms McKenna said."
http://www.abc.net.au/news/2017-11-17/2 ... fmredir=sm

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).