Skogsvagn (Huggarvagnar)

Patruuna 9000 tips och råd?

38 inlägg 13274 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Patruuna 9000 tips och råd?

Plassarn  
#480230 Idag gav kranen upp.. Svetsade dragbalken till kärran förra veckan, blev tvungen att ympa in en 1.2m bit av friskt stål för den gamla bestod mest av svets, och idag passade vridhuset på kranen att lämna in. Är en väl använd Lima 6000 - och ja, det finns reservdelar till den men det mesta börjar vara glappt och utslitet, svetsat och lappat. Vid en snabbkoll av ekonomin så framkom det att det kan finnas utrymme för en bättre begagnad 8-9 tons vagn och en passande Patruuna spanades in, ringde säljaren och pratade lite och det verkade finnas en del utrymme att pruta på..

Är det något speciellt man ska kika på - har aldrig haft en 'modern' vagn med centrumbalk och sådana finesser som ramstyrning. Tänker att godset runt den mekaniska delen av ramstyrningen får ta upp en del kraft, samt naturligtvis dragbommen och kranfoten, men vad jag luskat så verkar det inte finnas några generalfel på Patruuna/Junkkari.

Ska naturligtvis kopplas bakom en Valmet så de talar väl samma språk? Blir att investera i ett separat hydraulsystem i samband med köpet, och det lutar åt att Weimer ligger bra till med en paketlösning för 9+moms, känns bättre att puttra med traktorn på tomgång, är miljövänligt också - går mindre diesel :)

Tacksam för all input jag kan få.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Patruuna 9000 tips och råd?

axwell  
#480236
Plassarn skrev:Ska naturligtvis kopplas bakom en Valmet så de talar väl samma språk? Blir att investera i ett separat hydraulsystem i samband med köpet, och det lutar åt att Weimer ligger bra till med en paketlösning för 9+moms, känns bättre att puttra med traktorn på tomgång, är miljövänligt också - går mindre diesel :)

Tacksam för all input jag kan få.


@Slurfi borde kunna dela med sig om Patruuna trots att han har en blå traktor.
Lurar på om Slurfi dessutom kan simultantolka mellan enheterna. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Patruuna 9000 tips och råd?

Plassarn  
#480237 Vill ju inte vara tvungen att köpa en tolk som ska sitta i motorsågslådan, blir nog dyrt ändå..

   TS
Avatar Fallback

Re: Patruuna 9000 tips och råd?

Plassarn  
#480322 Detta var tydligen ett hett ämne med många åsikter :)

Ska åka och kika på den nästa vecka, så jag har hela helgen på mig att söka information. Någon som har tips på kompletta system för extra hydraulik eller är det Weimer som är bäst/billigast på detta? 75 liters tank, 50-80 liter per minut (56 vid 350 rpm på tappen) med komplett slangsats landar på 10+moms, men förlänger väl livet på traktorn med det dubbla :) Junkkaris kranar har ett rekommenderat föde på 50-70 liter per minut, så jag i min enfald tror att det kan passa fint.

   TS
Avatar Fallback

Re: Patruuna 9000 tips och råd?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480325 Vilkaflöden använder du till din nuvarande kran i förhållande till vad som är rekommenderat ?
I min tanke skulle jag siktat i den övre delen av rekommenderat flöde....sån är jg :D

Avatar Fallback

Re: Patruuna 9000 tips och råd?

Plassarn  
#480326 Ger modiga 49 liter på fullvarv..

Brukar ligga på 1500-1600 varv när jag lastar men min kran är liksom från en annan tid. Man får ändå inte ha bråttom när man lastar..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Patruuna 9000 tips och råd?

stegmaster  
#480333
Plassarn skrev:Junkkaris kranar har ett rekommenderat föde på 50-70 liter per minut, så jag i min enfald tror att det kan passa fint.

Va jag kan se er 4169 största kran som rekommanderas til en 9t vagn, och rekommanderat flödet til denna er 30-80l/min, så 50-60 l/min bordet vara lagom.
Annar tycker jag oftast det rekommanderas ca 30-60l/min til kraner på 9t vagner. (50-70l/min brukar vara til lite större kran/vagn kombo).

Användarvisningsbild

Re: Patruuna 9000 tips och råd?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480370
axwell skrev:
Plassarn skrev:Ska naturligtvis kopplas bakom en Valmet så de talar väl samma språk? Blir att investera i ett separat hydraulsystem i samband med köpet, och det lutar åt att Weimer ligger bra till med en paketlösning för 9+moms, känns bättre att puttra med traktorn på tomgång, är miljövänligt också - går mindre diesel :)

Tacksam för all input jag kan få.


Slurfi borde kunna dela med sig om Patruuna trots att han har en blå traktor.
Lurar på om Slurfi dessutom kan simultantolka mellan enheterna. :mrgreen:

Min Patruuna går bra, det är väl möjligen jag själv som inte hinner med.
Jag skulle inte investera i separat system innan jag provat utan.
Jag skulle åxå fundera på elspakar om budgeten tillåter.
Radiofjärr till winchen är imho helt självklart.

Avatar Fallback

Re: Patruuna 9000 tips och råd?

Plassarn  
#480407
Slurfi skrev:Min Patruuna går bra, det är väl möjligen jag själv som inte hinner med.
Jag skulle inte investera i separat system innan jag provat utan.
Jag skulle åxå fundera på elspakar om budgeten tillåter.
Radiofjärr till winchen är imho helt självklart.


Kikade på fel traktormodell.. Min gamla 504 ger 27 liter i minuten, och själva konstruktionen gör att det är nära på omöjligt att sitta bakåtvänd i hytten, om man inte amputerar benen ovanför knät, så jag brukar stå på knä i stolen då jag lastar. Känns lite onödigt lyxigt med elspak då, det blir när jag byter traktor. [emoji3]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Patruuna 9000 tips och råd?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480421 Ok, men vagn och spakarna följer ju med till nästa dragare.

Avatar Fallback

Re: Patruuna 9000 tips och råd?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480424 Inte nödvändigtvis, man kan lägga de gamla paketet på hyllan så länge o skifta :wink:

Användarvisningsbild

Re: Patruuna 9000 tips och råd?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480477 Nej, där vill jag protestera. Man ska sälja bort det gamla och köpa rätt direkt.
En stor fördel med att köpa vagn nu och traktor sen är att då sprider man utgifterna
och det känns iaf bra för en snålis som jag.

Avatar Fallback

Re: Patruuna 9000 tips och råd?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480481 Man kan hitta rätt kran men föregående ägare var för snål med att utrusta den med ett trevligt ventilpaket

Användarvisningsbild

Re: Patruuna 9000 tips och råd?

halvproffs  
#480487 En sån här diskussion beror på ekonomi. Tyvärr är det ofta det som avgör.

Avatar Fallback

Re: Patruuna 9000 tips och råd?

Plassarn  
#480537
halvproffs skrev:En sån här diskussion beror på ekonomi. Tyvärr är det ofta det som avgör.


Precis. Smärtgränsen är väl nära nog uppnådd med begagnad vagn och hydraulik. Kör hellre med sjuspaks och har en kran som svarar snabbt. Nog är elspakar något som jag skulle vilja ha, men jag vill ha en Ferrari också. Siktar på att skogsbruket ska bära sig självt och har man då lite sämre åldersfördelning på sina magra skiften så får man anpassa utgifterna. Det blir bättre om tjugo år..

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).