Gallring

Oberoende gallringsentreprenad?

26 inlägg 10563 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Oberoende gallringsentreprenad?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479715 Man lovar inget netto i en förstagallring då för det är i stort sett omöjligt med dagens priser på både virke och maskiner.

Lovar en inköpare ett sådant netto så drabbar det inte dem själva utan då lägger man bara över det på entreprenören och ifrågasätter varför det inte blev det priset de lovade!

Malwa
Avatar Fallback

Re: Oberoende gallringsentreprenad?

skogen1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479717 Har precis skrivit kontrakt på 100 ha första gallring beräknat uttag 4000 fub får ett netto på 135 fub

Användarvisningsbild

Re: Oberoende gallringsentreprenad?

Torbjörn Johnsen  
#479727 Wow! Det var en rejäl gallring! Vilken del av Sverige pratar vi om? Vet du vad det ska köras med för maskiner? Har du några beståndsuppgifter? Medelstam? Volym? Ålder? Det verkar ju som bra betalt för en förstagallring med 40 fub/ha. Det skulle vara väldigt trevligt med lite bilder så småningom. Före, efter och under gallringen om du hinner vara med. Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Oberoende gallringsentreprenad?

skogen1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479774 Hälsingland bestånden är 40år 90% tall 160 fub/ha har skrivit att det ska gallras till gy 18-20.

Användarvisningsbild

Re: Oberoende gallringsentreprenad?

Andreas99  
#479780 Ja det där är en rejäl gallring. Jag kan tänka mig att man sitter i en annan situation då när man vill få in priser. Eller så är det ett mycket vanligare arbetssätt än vad jag trodde.

Avatar Fallback

Re: Oberoende gallringsentreprenad?

skogen1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479785 Klart att volymen har betydelse på priset men även arronderingen och om det är bärighet och går mot asfalt är ett stort plus.

Användarvisningsbild

Re: Oberoende gallringsentreprenad?

Obehörig  
#480044 Kanske ska förtydliga.
Har jobbat som heltidsmaskinist på både skotare och skördare flera år dock bedriver jag mestadels annan verksamhet nu.

Den lilla skördare jag har nu kör jag på egen skog och eventuellt lite småjobb när tid finnes.

Tanken med frågan var att höra efter om skogsägare/entreprenörer är intresserade av en annan affärsmetod och i så fall om det kanske redan används?

Tydligen är det vanligaste fortfarande att entreprenörerna kör på kubikpris enligt uppgjort kontrakt med inköpare ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Oberoende gallringsentreprenad?

Andreas99  
#480046 Kan du inte beskriva mer exakt hur du tänker jobba?
Ska du skaffa skotare?
Ska du ge ett nettopris per hektar gallring till markägaren?
Vad är det du vill erbjuda som inte de andra erbjuder?

Användarvisningsbild

Re: Oberoende gallringsentreprenad?

Obehörig  
#480169 Allting är än så länge bara lite lösa funderingar men tanken är att skaffa en mindre skotare typ Malwa, Terri eller liknande storlek och erbjuda gallring med smala stickvägar.

En ganska viktig fråga då blir hur man ska ta betalt.

Timkörning ger den faktiska kostnaden för arbetet, dock ger det en osäkerhetsfaktor för markägaren, kostnaden kommer variera mellan objekt beroende på faktorer som medelstam, förröjning, avstånd och andra faktorer.

Körning på ackordslista ger markägaren mer "kött på benen", priset beräknas på medelstam och avstånd. Är väl den vanligaste formen för entreprenörer att ta betalt?

Frågan är om man som entreprenör kan "vända på steken" och istället för att ta betalt för avverkningen kan ge markägaren ett kubikpris och sedan själv sälja virket? Alltså bli sin egen inköpare?
För och nackdelar?

Tydligen så finns det några som jobbar så, varför har de valt det ?
Det har redan nämnts i tråden ett antal nackdelar( röta, tar tid att jaga jobb, ekonomiska risker t.ex.) finns det några fördelar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Oberoende gallringsentreprenad?

plutten  
#480185 Här i Finland sker nästan all gallring enligt att skogsägaren får ett pris per m3 alternativt att skogsägaren själv sköter avverkning och skotning. Och jag vågar påstå att skogsägaren alltid får ett netto. Vanligt i en första gallring är ett pris på 10-12 € per m3. Sköter markägaren allt själv är priset runt 30.

Användarvisningsbild

Re: Oberoende gallringsentreprenad?

Obehörig  
#480731 Jo här brukar bolagen kunna lova markägaren både det ena och det andra och skulle inte kalkylen gå ihop sig är det tyvärr lätt att entreprenören får ta smällen. T. Ex. Har det i alla fall förut varit mycket prat om skotningsavstånd och dylikt.

Eftersom entreprenörerna ofta sitter med stora skulder och måste ha jobb så är han tyvärr ofta den "svaga parten" vid förhandlingar.

Därav en anledning att försöka hitta ett sätt att försöka göra sig lite mer oberoende av bolagen, frågan är om det går?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar