Trädfällning (arborist)

Krävs motorsågskörkort?

13 inlägg 10308 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Krävs motorsågskörkort?

Patrikb  
#480063 Jag har en motorsågsutbildning från Naturbruksgymnasiet på 80 timmar där det gicks igenom allt från fällning, skötsel, miljö,osv med både röjsåg och motorsåg, praktiskt och teoretiskt 1992. Moste jag ta motorsågskörkortet igen nu? Efter utbildning jobbade jag aktivt med trädbeskärning och fällning i 9 år som trädgårdsansvarig på ett fastighetsbolag i örebro.
Jag funderar på att ta upp sysslan igen för det ligger mig nära till för jag beskär träd på vintrarna och funderar på att starta firma. Kan behövas beskära från plattform.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Krävs motorsågskörkort?

anersimyra  
#480070 Arbetar du ensam behöver du inget m kort.. :-BD

Avatar Fallback

Re: Krävs motorsågskörkort?

Kristian84  
#480076 Som anersimyra skriver, skaffa inte anställda så är de lugnt. Sen att jobba åt andra företag då hamnar du i en grå zon. Jobbar du åt andra företag ska du ha utbildning (kort) men å andra sidan så är de den som lejer dig som ska se till att du har utbildning. Kan säga att jag har suttit i många timmar med dessa frågor och diskuterat med arbetsmiljöverket. Många påstår att problemet ligger inte där utan med att skaffa försäkring när man inte har rätt utbildning, ren bull shit skulle jag säga. Flera bolag ville försäkra mig när jag inte hade utbildning. Jag såg till att skaffa kort sen för att slippa massa byråkrati om nått skulle hända.

Användarvisningsbild

Re: Krävs motorsågskörkort?

Andreas99  
#480081 När jag kollar på vad arbetsmiljöverket skriver om motorsågsutbildning så vill jag tolka det som om att min motorsågsutbildning från naturbruksgymnasiet på 90 talet ska duga. Betyg och kursplanen visar ju att man har praktisk och teoretisk godkänd kunskap. Eller var tänker jag fel? Motorsågskörkortet är ju en uppfinning av utbildningsföretagen.

Användarvisningsbild

Re: Krävs motorsågskörkort?

Vardon  
#480082 Fast finns det verkligen krav på motorsågskörkort? Det är väl något som Säker Skog hittat på och blandar ihop begrepp med inarbetade ord.

Kravet i AFS 2012:1 är att du ska teoretisk och praktisk utbildning med avlagt godkänt prov. Det borde ju finnas i och med den utbildning han har, betyg och en kursplan.

Enda gången motorsågskörkort nämns i AFSen är i denna mening:
"Exempel på dokumentation som avses i 17 § andra stycket
kan vara s.k. motorsågskörkort eller annat utbildningsbevis"

Så ett betyg och en kursplan borde vara fullt tillräckligt.

Dock kan det nog vara enklare att vifta med ett intyg från Säker Skog som uppdragsgivare känner igen men det är en historia.

Ring och prata med afs om du är osäker.

Avatar Fallback

Re: Krävs motorsågskörkort?

Kristian84  
#480083
Vardon skrev:Fast finns det verkligen krav på motorsågskörkort? Det är väl något som Säker Skog hittat på och blandar ihop begrepp med inarbetade ord.

Kravet i AFS 2012:1 är att du ska teoretisk och praktisk utbildning med avlagt godkänt prov. Det borde ju finnas i och med den utbildning han har, betyg och en kursplan.

Enda gången motorsågskörkort nämns i AFSen är i denna mening:
"Exempel på dokumentation som avses i 17 § andra stycket
kan vara s.k. motorsågskörkort eller annat utbildningsbevis"

Så ett betyg och en kursplan borde vara fullt tillräckligt.

Dock kan det nog vara enklare att vifta med ett intyg från Säker Skog som uppdragsgivare känner igen men det är en historia.

Ring och prata med afs om du är osäker.

Om de måste vara motorsågskörkort är nog oxå en grå zon. Den som syns och hörs mest sprider sitt budskap mest, något som säker skog gör.
Har inte läst paragraferna på länge nu, men motorsågskortet kom väl under 2000 -talet, och om de inte står att dokumentationen ska vara nyare än de så spelar de väl ingen roll vilken dokumentation som man har. Ett betygs dokument från ett naturbruksgymnasium borde slå de mesta i och med att eleven hanterar sågen betydligt mer i tid än en som är på en 1:dags kurs.

Användarvisningsbild

Re: Krävs motorsågskörkort?

anersimyra  
#480117 Nu har körkortets vara, eller inte vara stöts och blötts i flera år. Ett betyg, eller andra intyg som utfärdats av andra än säk-skog kommer inte godtas av arbetsmiljöverket. Vad arbetsmiljöverket kontrollerar vid en eventuell kontroll som gäller skogsarbete/ trädfällning där fler än en person är involverad är behörighetsklass lägst AB. I beställarledet ställs samma krav, med undantaget att detta även gäller vid ensamarbete.

Användarvisningsbild

Re: Krävs motorsågskörkort?

Patrikb  
#480121 Ok tack för svaren får kolla med Afs och AMV. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Krävs motorsågskörkort?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480153 Det är för mycket pengar att tjäna för körkortsförsäljarna för att något annat ska vara godkänt.

Avatar Fallback

Re: Krävs motorsågskörkort?

tallen100  
#480156 Ja dom har hittat en lönsam bransch, inga dyra maskiner eller svettiga arbetspass... Bara deras "stora kunskap" och slantarna ramlar in.

Avatar Fallback

Re: Krävs motorsågskörkort?

jannee  
#480159 Tror ni att chaufförernas YKB är annorlunda. Totalt bortkastade 8 500 kr och som måste förnyas vart femte år.
En inte sällan helt ointresserad informator som vägrar eller vet ej om någon mot alla förmodan ställer en adekvat fråga.

Användarvisningsbild

Re: Krävs motorsågskörkort?

Ola63  
#480167
jannee skrev:Tror ni att chaufförernas YKB är annorlunda. Totalt bortkastade 8 500 kr och som måste förnyas vart femte år.
En inte sällan helt ointresserad informator som vägrar eller vet ej om någon mot alla förmodan ställer en adekvat fråga.

Ja YKB var väl ett bra sätt att plocka bort chaufförer som kan hoppa in extra. I Borlänge får man kursen för under 5000, iaf förra våren.

Avatar Fallback

Re: Krävs motorsågskörkort?

tallen100  
#480168 Ja det där ykb är dummare än det mesta, läste för ett tag sen att det var omöjligt för många åkare att få tag på chaufförer tack vare dom där dumheterna.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).