Trädfällning (arborist)

FILMER - Trädklättring

329 inlägg 173690 visningar 36 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

anersimyra  
#461046 Som sagt, metoden är inget för amatörer.. :D

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

MartinH  
#461051 Det kan jag hålla med om :-). Det gick ju klart bättre för dig än för mig, så där har vi nog förklaringen :-D.

Mvh
MartinH

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

anersimyra  
#461054 Det är allt lite roligt att retas lite med en film som denna.. :D att arbeta från stege får de flesta att fullkomligt gå i taket, men före ca 1987 hade vi i landet inte ens hört talas om arborister, eller klätterutrustning över huvudtaget. Allt arbete utfördes då med hjälp av stege och friklättring. Själv köpte jag mina första " klätterskor " 1991, men dessförinnan hade jag runt femton års erfarenhet från många hundratals arbeten med hjälp av stege, dessutom utan någon allvarlig incident.. \M/

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

MartinH  
#461057 Jag är som du förstår lite bränd på detta med stege. Men åratal av praktiskt genomförande talar ju sitt språk också.

Sedan kan jag tycka att det ibland framförs onödiga önskemål från kunder att träden ska tas ned sektionsvis. Någon förståsigpåare har sagt att så MÅSTE det genomfötas.

Det är något enstaka fall där det har krävts anser jag. Klart de som klättrar har ett intresse av att sådana uppfattningar sprider sig :-S.

Mvh
MartinH

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

anersimyra  
#461058 Det har du rätt i Martin, ibland ser man skrattretande exempel där det uppenbart handlar om att kunna debitera kunden en högre timpenning, men då menar jag riktigt uppenbara fall med träd långt från byggnader och vägar där helfällning borde vara en självklarhet... :shock:

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

JensSkoog  
#461092
anersimyra skrev:Som sagt, metoden är inget för amatörer.. :D

Nej, jag skulle bli lite bekymmersam om någon grön sågägare gjorde det där, men
det fanns ju ingen tvekan om att du visste hur du skulle göra :-bd

På samma tid är jag glad jag har min motoriserade teleskopsåg.
Det är ju båda snabbare och säkrare där man når med den. Senn har jag bestämd mig för
att jag aldrig ska falla ner från en stege igen - en gång holler :mrgreen:

Behövs det klättring, så har jag tur att "Tretoppen" finns inte långt undan. :grin:

Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

Tretoppen  
#477402 Veldig lenge siden Høydestrekk Productions har kommet med noe nytt, men nå har jeg endelig fått satt meg ned og redigert litt film igjen. Denne gangen en liten bjørk som nesten kunne vært felt fra bakken. Hindringer i form av nyplantet hekk og strøm gjorde at jeg klatret denne.

Enkel jobb, enkel underholdning :ymparty:


   TS
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

Erre  
#477430 Snyggt tretoppen! :-bd
Som vanligt lyckas du få det att se så enkelt ut. Det lyckas man bara med när man vet vad man gör å är grym på det! \M/

Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

Tretoppen  
#477516
Erre skrev:Snyggt tretoppen! :-bd
Som vanligt lyckas du få det att se så enkelt ut. Det lyckas man bara med när man vet vad man gör å är grym på det! \M/


Takk for det!
Det er redigererens privilegium vet du; å redigere bort feil eller der jeg roter det til, og bare vise det som går etter planen.... Hah hah :d
Jeg har planer om å lage en bloopers-film, jeg har endel klipp der ting IKKE går som tenkt... Greiner henger fast, batteriet detter ut av saga(!), osv

   TS
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

Mats_Orberga  
#477867 Det känns som det är dags att bidra med ett klipp. Första gången jag postar en länk till en film.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

Tretoppen  
#477955
Mats_Orberga skrev:Det känns som det är dags att bidra med ett klipp. Första gången jag postar en länk till en film.


Veldig bra! Godt å se at flere har fått øynene opp for batterisag til seksjonsfelling :-bd
Ser frem til flere filmer!

   TS
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

Mats_Orberga  
#478019 Tack! Jag har någon till som är skaplig och en del skräp. Det går ju åt en hel del filmande och redigerande innan det blir en film man vill visa....

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

Mats_Orberga  
#478377 Här tar vi itu med en ek som börjat bli lite väl närgången mot två hus.


Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

Carl S  
#480088 Tjusiga filmer, fint upplägg, bra utfört.
Men vad är det för djävulsk musik ni spelar? Har ni den i lurarna när ni fäller? :-o
Nu har jag jobbat i skogen sedan mitten från 70-talet, från och till, så jag är ju nästan antik. Men skulle aldrig fixat jobba med detta skrän som jag antar ni kallar för musik? Räcker det inte med oljudet från motorsågen?
Nej, tacka vet jag lite lugn musik, lite country.. :-bd

Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

Tretoppen  
#480092
Carl S skrev:Tjusiga filmer, fint upplägg, bra utfört.
Men vad är det för djävulsk musik ni spelar? Har ni den i lurarna när ni fäller? :-o
Nu har jag jobbat i skogen sedan mitten från 70-talet, från och till, så jag är ju nästan antik. Men skulle aldrig fixat jobba med detta skrän som jag antar ni kallar för musik? Räcker det inte med oljudet från motorsågen?
Nej, tacka vet jag lite lugn musik, lite country.. :-bd


Djävelsk musik? Skjønner ikke hva du mener :d
Har opptak fra et par jobber med @JensSkoog, skal se om jeg klarer å finne noe country som passer til :ymparty:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).