Traktorn i skogen

Mf 5610

518 inlägg 171581 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#479915
gnisten83 skrev:Trevligt nu när de äntligen är leveransdags, är ju ett tag sen de var elmia :wink:
Gör Sundahls överflyttningen av kranen med?
Ska kranspakarna vara i armstödet med eller ska du ha dom fasta bak?
Lite av bakåtsikten försvinner när kranen kommer på plats med svängcylindrarna som breder ut sig.
En jag hjälpte med en Arbro sa att de var hopplöst att koppla en vagn med Jakefästet på då man inte såg kroken


Sundahls kommer o bygga hela maskinen men med min hjälp och ideér.
Kranspakar blir inte i armstöden, dels för att de kommer i konflikt med traktorns interna manöverspak till hydraulik, frontlyft, växellåda och lastare. Men också för att jag vill ha med mig knapp palörerna till skördaraggregatet bredvid de spakar jag har idag. Vi pratade ett tag om minispak, men då måste jag bygga om även skördar knappsatsen, vilket jag inte vill.
Att sikten både bakåt och neråt försvinner en del förstår jag absolut. Men vi har måttat lite och hållt upp dummies och det blir nog inte så pjåkigt ändå.
Att koppla vagnen tänkte jag nog lösa med en lös spegel som man sätter på draget på vagnen, som man sedan plockar bort. Inget idealiskt men man kan inte få allt riktigt. Får börja o testa så i alla fall, det gäller ju även alla vagnar som ska kopplas.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

källshult  
#479916 Ser riktigt bra ut . Ser fram emot att se den i verkligheten när allt är färdigt . Du får ha lite koll på skogsdraget när du koppla på skogsvagnen och andra vagnar det är samma drag som jag har på min och jag har varit i så drag öglan har krökt sig lite så jag flyttade ut kroken 70 mm så nu är det inga problem

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#479918
källshult skrev:Ser riktigt bra ut . Ser fram emot att se den i verkligheten när allt är färdigt . Du får ha lite koll på skogsdraget när du koppla på skogsvagnen och andra vagnar det är samma drag som jag har på min och jag har varit i så drag öglan har krökt sig lite så jag flyttade ut kroken 70 mm så nu är det inga problem

Är du säker på att det är samma? Det är inte samma som på den maskinen du och jag tittade på uppe i Växjö. Detta ska vara en ny variant och vad jag kan se så ska det kunna hamna i den positionen att det tar skada. Men jag har ju givetvis inte provat än.

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

källshult  
#479919 Det är svårt att se min krok också utan kran konsolen. Har funderat på att ha en kamera där så man kan se den . Tänkte ha en fram också när man sitter bakåtvänd och kör framåt

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

källshult  
#479920 Vad jag kan se på bilderna så ser det exakt likt som är på min

   TS
Avatar Fallback

Re: Mf 5610

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479921
källshult skrev:Det är svårt att se min krok också utan kran konsolen. Har funderat på att ha en kamera där så man kan se den . Tänkte ha en fram också när man sitter bakåtvänd och kör framåt

Köpte ett kit med 2 kameror , en ska monteras framåt, så jag kan se framåt när jag sitter bakvänd o den andra kommer nog hamna bak på vagnen då jag har hyvsad koll min krok :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

källshult  
#479956 Hur har dom gjort bromspedalen är det elektriskt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#479960 Nej, vajer till en hydraulventil som drar en kolv som drar ordinarie broms fjäderbelastad.

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

källshult  
#479961 Nu sitter bukplåt på din traktor så det är väl svårt att ta bilder på den ventilen och dom grejerna. När jag fick min så monterade jag själv dit dom grejerna då var det lättare att se under och hjulen var också av från traktorn

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#480015 Vill du ha bild på ventilen?

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

källshult  
#480016 Ja och kolven

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#480047 Ska se om jag får tid o åka förbi Sunhdals när de skruvar med detta. Kan inte lova att det blir så.
Har i alla fall fått svar från Ölmstad nu. Stödben till krankonsollen hade inte blivit färdiga i lacken så de är på väg nu,och bomstödet ska tillverkas när kranen är på plats. Känns bra att både Ölmstad och Sundhals tar sitt ansvar.

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

Robertberg  
#480051 Kul att traktorn äntligen är på hemmaplan seb! Hoppas samarbetet med Sundahls funkar bra, FN har jag stort förtroende för.
Ska bli kul att se traktorn live.

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#480053 Instämmer på förtroendet på FN, men även de andra verkade vara väldigt engagerade och tyckte det var roligt med lite utmaningar. Var en hel drös mekaniker som var lika störda på maskiner som en annan......
Förutsättningarna för ett bra resultat börjar ju med engagemanget.

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#482211 :mrgreen:
Hej hej, det är lite långt mellan inläggen i denna tråden, men nu börjar det röra på sig.
Idag har jag varit och provkört den nya traktorn :smile:
Måste säga att jag är mycket exalterad. Problemen som uppstått är lösta och nu funkar skogsombyggnaden riktigt fint. "Twin tracken" är grym!
Till att börja med så vill jag nog förklara den.
I ursprungsläget funkar traktorn som vanligt, men med ett enkelt knapptryck på vänster armstöd så kan styrning fram/back och växling skötas med joystick. Styrningen är proportionell samt hastighetsanpassad, dvs står man still så gör man fullt styrutslag på nolltid om man vill och kör man snabbare så minskas reaktionstiden och utslaget i linje med hastigheten (jag tror jag kommer o röja snö med joystick :grin: . När du helst vill tar du över ratten och traktorns interna kontroller och då går de före, vill jag sen gå över till joystick igen så är den aktiv (men går att stänga av helt om man vill). Nu kommer vi till det fräna, när jag vänder stolen så reviteras funktionen i joysticken, dvs jag behöver inte "vända på tankarna" utan vill jag vänster när jag backar så svänger traktorn vänster, likaså frammåt blir bakåt om ni förstår vad jag menar. Brake clutch kommer nog inte att användas så mycket som jag först trott med tanke på hur lätt det är att lägga växellådan i neutral och trycka ner bromsen /i bakvänt läge). Manöverbarheten och översikten på det hela är total och det känns faktiskt mer som när jag körde skördare än att man spakar en traktor. Låter jag uppspelt och övertänd? det är jag. En eloge till Hydrocontrol och Sundahls som löst detta (ihop med Ölmstad).
För övrigt så har jag kontrollen till vagn/drift i vänster joystick med knapp åt endera håll och vagnstyrning i v joystick. Blir kul o prova detta i verkligheten. Jag kan ställa flödena till varje uttag med enkla knapptryck och på så sätt trimma in 1,2,3 hastigheter på driften t ex. Tror förvisso det räcker med 1. Likaså till kran och ramstyrning.
Det som återstår nu är att montera kran och spakar, samt montera bomstödet över huven.
Pump och tank blir nog till våren, då jag har lättare att anpassa detta själv hemma utan att låsa upp maskinen mer.
Blev tyvärr inga bilder idag men jag ska bomba er med bilder när jag fått hem maskinen.
Hytten och stolen sitter man riktigt bra i och det är lätt även för en ganska storväxt o vända runt, utan att alla inställningar på stolen ska fipplas med.
Traktorn känns väldigt stabil och kompakt och jag är löjligt sugen på o prova den i skogen. Trevlig Helg!!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).