Bioenergi

Vedpriser - björk vs blandved

18 inlägg 27384 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vedpriser - björk vs blandved

Norrlandsfuran  
#47 På tal om ved... hur kan det vara så pass stor prisskilnad mellan barr (blandved) och lövved (björk). Att det är större energiinehåll i löv vet jag men det är ju samma jobb, om inte mer med att hugga, köra fram, kapa, klyva, stapla mm.
Jag brukar sälja nån säck då och då med torr björkved som folk gärna köper (men helst att dom får den). Jag tror inte att "amatöreldare" förstår hur mycket arbete det är med veden.
Det är synd när man ser att en del säljer, enligt min mening, veden alldeles för billigt. Fram för ett enat och rimligt pris för upparbetad ved.



   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#48 Vad tar du för veden i dagsläget och vad anser du vara rimligt för kapad/kluven och torr ved?.

Avatar Fallback
Fredrik  
#69 Hej Norrlandsfuran och skogshuggarn!

Jag flyttade denna tråd till kategorin Brännved, jag tycker den platsar bättre här och jag hoppas det är ok.

Till ämnet:
Jag är beredd att hålla med dig Norrlandsfuran, iallafall i vissa delar av landet. Intill storstäder har priserna gått upp rejält, har för mig att det säljs björkved i stjälpt mått upp till 500kr metern!

Om man bara ska sälja barrved och är verksam i ett område med låga priser, ja då tror jag att risken är stor att man går back!

I mina egna trakter är övre gränsen 350kr metern (stjälpt) på torkad björkved, över detta pris kan man inte sälja, detta gäller alltså KKT, kapat, kluvet och torkat.

Vi får se om du får fler svar (gissar det), då kan den bli riktigt intressant!

MvH Fredrik

Avatar Fallback
NordiCs  
#83 I sthml området där jag bor så får man räkna med att betala 350-500 kr per stjälpt meter med då är detblandved och inte torkat.....

Däremot så kan jag få tag i färsk ved gratis om jag kapar, klyver och tar hand om transporten själv, så ved till i vinter är inget problem. Problemet är att jag skulle själv just nu behöva lite torr ved fram till i höst då vår egen har hunnit torka, men är ju inte riktigt sugen på att betala runt 700:- metern för torr blandved

Avatar Fallback
Fredrik  
#84 Hej NordiCs,

Oj, ja då var det ännu högre, iallafall i Stockholm.
Om du skulle vilja ha ren björkved, kapad kluven torkad, vad får du betala då, tycker faktiskt att 700.- metern för torkad blandved är dyrt!?

Vi hörs!

Fredrik

Avatar Fallback
NordiCs  
#103 Satt och kollade lite på priser på ved idag och fann detta

"1000 liters nätsäck - slutsåld för säsongen
Vill ni komma ner i pris så rekommenderar vi storsäcken. Veden i denna är stjälpt vilket gör att om ni travar veden bör ni få ca. 600 liter ved. Vikt ca. 250 kg. Vid beställning av 1000 liters nätsäck så finns möjligheten att vi, av logistikskäl, levererar 15 st 40 liters nätsäckar istället. (Samma mängd ved till samma pris) För bilder - se bildgalleri.
Pris: 925:-/st inkl.moms"

Till detta kommer utkörningsavgift på mellan 250:- till 350:-

Vilket i så fall betyder att priset är mer än dubbelt så högt.

Avatar Fallback
Fredrik  
#104 Hej NordiCs,
Vi snackar alltså 1 meter stjälpt för 925 SEK, isåfall så ÄR det dyrt!
Sedan får man då lägga till transportkostnader.

Är det dessa priser överallt i STHLM?

MvH Fredrik

Avatar Fallback
Hansson  
#106 Man tjänar tydligen mycket på att göra i ordning veden själv.. Annons i dag i falu kuriren. Björkved 40 kubik 3m 160kr per kubik

Avatar Fallback
NordiCs  
#108 japp, skit dyrt....
fann en annan sida där de vill ha 65:- per 40l säck om du köper mer än 30 säckar, det ger ju ett pris på 1625:- per staplad kubik...........

Men nyfällt och okapat kan man få tall/gran näst intill gratis mot att man hämtar det själv alt. även fäller det.

Tur att man kan klara av en motorsåg, då kanske jag kan få ihop åtminstonde nästa års förbrukning, får väl gå på el tills dess :?

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#114 Har man ingen egen skog MEN kan hantera en såg så är nog det fördelaktigaste alt att köpa en lövgallring på rot, (om man har möjlighet?).
Långvedspriserna är oxå fortfarande hyfsat bra om man vill pynta in lite eget arbete och det sämsta att köpa "färdig ved på säck" i m3s.

Däremot får vi väl se hur det går med lövmassapriserna här framgent,,,, Svea har ju gått ut med div "löften" om att höja priserna och ska vi upp i vad de betalar för den utländska massan så pratar vi om 300-350:- m3fub.

Avatar Fallback
Fredrik  
#117 Tjena,

Har man tur och förtroende kan man hitta skogsägare som mot mycket liten betalning eller helt gratis erbjuder "vedomaner" att gallra i delar av skogen.
Rätt utförd gallring förhöjer ju faktiskt värdet på stående skog, dessutom vinner man ut brännved, win-win, liksom...

Skogshuggarn:

Ja, det blir ju en hundring till det...
Snittet ifjol tror jag låg på ca 230.- m3fub

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129 Tyvär så är väl det ofta ganska riskfyllt att släppa löss vedomanerna i sin skog, grannen råkade ut för en som tog allt grov och lämmnade skiten. Men det är klart styr man upp det ordentligt så kanske det kan gå bra.

Personligen har jag slutat att sälja ved, det lönar sig alldeles för dåligt. Jag fick ungefär 300kr/m3 för kluven björkved samt en masssa gnäll över att det var dyrt.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#131 Den som gnäller över 300:- m3 för prima torr och kluven björkved är antingen snål eller så har vederbörande aldrig huggit 1 enda m3 i hela sitt liv.

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134 Tja du vet ju hur snåla vi västgötar kan vara :) .

Avatar Fallback
NordiCs  
#161 Är för tillfället skit glad....
Har precis varit och köpt torkad och kluven blandved för 300:- m3

Billigaste jag har hittat i sthml trakten.
Nu klarar jag mitt varmvatten i sommar, utan att behöva köra el :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).