Skogsvagn (Huggarvagnar)

går det tyngre med mekanisk drift? + mera;)

17 inlägg 8032 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

går det tyngre med mekanisk drift? + mera;)

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47735 Som rubriken lyder, om man väljer mekanisk drift på vagnen går det tyngre för motorn att driva "fler" hjul i skogen eller blir det tvärt om att det går lättare? ja har ingen erfarenhet av drivna vagnar men vet att det blir mekanisk drift om det blir nån :???: för ja har BARA drivhjulsberoende uttag på 615m så hydraulisk drift finns inte på kartan :oops: å sen är nog mekanisk drift att föredra ändå misstänker ja....
Men om man ska bygga en kärra själv så måste man ju på nått j-a vis räkna ut utväxling å sånt.... å sånt begriper ja mej inte riktigt på....
Ja menar alla mekaniskt drivna vagnar måste ju växlas mot den traktor den dras av, för det är väl olika utväxling på alla drivhjulsberoende uttag, ja vet inte va det är på min egen ens...
Wiemer har ju en vagn med en stel bakaxel med drivrullar å sen dras hjulen ihop mot den, ser rätt enkel ut men funkar det? är det nån som har nått åt det hållet?
eftersom traktorn inte är så stor (615) så skulle nog inte vagnen bli större än den ja har nu, frågan är hur kraftiga grejjer man måste ha för att driva ett par "rullar" räcker det me typ en bakaxel från en bil eller nått sånt, ja menar det är ju "bara" 75 HK I traktorn, sen äre som sagt det me utväxlingen :???: antar att 400x15.5 hjul är lagom på en så liten kärra?
Själva ram å sånt är ju ändå rätt enkelt, skära å svetsa, men just det me driften?....
Det här är mest funderingar än, ja har många projekt på g, men det gäller att vara ute i god tid så man kanske kan få ideer å tips härifrån, å det brukar inte gå på en dag :lol:
Så glad för lite tips å så... å det är boggie vagn det är frågan om så det inte blir några missförstånd :???:



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: går det tyngre med mekanisk drift? + mera;)

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47740 Givetvis så får man mer prylar som skall snurra med friktion mm.
Men det blir ungefär som skillnaden mellan 2wd och 4wd på traktorn, visst går det lite tyngre men mkt effektivare.

Det du måste börja räkna på är förhållandet mellan rulldiametrarna på traktorns hjul och vagnen, Jag vet inte vad du har för däck på traktorn men som ex. 13.6-38 när traktorn rört sig 1 m då snurrar kraftuttaget 8,2 varv. När 400 hjulen skall gå 1 m roterar dom 1/pi*0,855 dvs 0,373 varv. nu får man räkna på drivrullen för att göra det enkelt så ta diameter på 400 hjulen delat med 4:
0,855/4 = 0,214 m eller 21,4 cm. Då har du en utväxling på 1:4 i drivrullen, vilket ger att rullen snurrar 0,373 varv*4 =1,492 varv

Alltså måste en ev.diff eller vinkelväxel ha en utväxling på 8,2/1,492=5,495 inte så orimligt. Nu får man börja modulera lite beroende på vad du får tag i högre utväxling på diffen ger större drivrullar och tvärtom.

Obs lita inte blint på dessa data jag e mkt trött men principellt funkar det ungefär så här.

Sen bör man lägga utväxlingen ca 3% långsammare än traktorn funkar bättre i kurvor då



nutte skrev:Som rubriken lyder, om man väljer mekanisk drift på vagnen går det tyngre för motorn att driva "fler" hjul i skogen eller blir det tvärt om att det går lättare? ja har ingen erfarenhet av drivna vagnar men vet att det blir mekanisk drift om det blir nån :???: för ja har BARA drivhjulsberoende uttag på 615m så hydraulisk drift finns inte på kartan :oops: å sen är nog mekanisk drift att föredra ändå misstänker ja....
Men om man ska bygga en kärra själv så måste man ju på nått j-a vis räkna ut utväxling å sånt.... å sånt begriper ja mej inte riktigt på....
Ja menar alla mekaniskt drivna vagnar måste ju växlas mot den traktor den dras av, för det är väl olika utväxling på alla drivhjulsberoende uttag, ja vet inte va det är på min egen ens...
Wiemer har ju en vagn med en stel bakaxel med drivrullar å sen dras hjulen ihop mot den, ser rätt enkel ut men funkar det? är det nån som har nått åt det hållet?
eftersom traktorn inte är så stor (615) så skulle nog inte vagnen bli större än den ja har nu, frågan är hur kraftiga grejjer man måste ha för att driva ett par "rullar" räcker det me typ en bakaxel från en bil eller nått sånt, ja menar det är ju "bara" 75 HK I traktorn, sen äre som sagt det me utväxlingen :???: antar att 400x15.5 hjul är lagom på en så liten kärra?
Själva ram å sånt är ju ändå rätt enkelt, skära å svetsa, men just det me driften?....
Det här är mest funderingar än, ja har många projekt på g, men det gäller att vara ute i god tid så man kanske kan få ideer å tips härifrån, å det brukar inte gå på en dag :lol:
Så glad för lite tips å så... å det är boggie vagn det är frågan om så det inte blir några missförstånd :???:

Avatar Fallback

Re: går det tyngre med mekanisk drift? + mera;)

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47741 Hjuldiametern på kärran är väl ointressant i uträkningen eftersom drivrullarnas periferihastighet blir densamma som vagnens hastighet mot marken.

Alltså, om man har en bestämd utväxling, så kan man finlira med olika diameter på drivrullarna.

Var meningen att detta skulle förenkla uträkningen. :???:

Avatar Fallback

Re: går det tyngre med mekanisk drift? + mera;)

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47743 Du har helt rätt !

Kul med folk som bor nästgårds i samma kommun! Världen är liten ibland.

Avatar Fallback

Re: går det tyngre med mekanisk drift? + mera;)

Lill Nalle  
#47777
swetrac skrev:Du har helt rätt !

Kul med folk som bor nästgårds i samma kommun! Världen är liten ibland.

Jo jag har både vagn med mekaniskdrift och hydraul robson! och mekanisk drift tar mycket mindre kraft av traktorn och desutom får du motorbroms på köpet, en bra vagn annars är Häglingevagnen, alltså inte den sista han har tillverkat utan dom gamla,
den första var enaxlade, men sen byggde han boggie med drift till kraftutaget, ett annat alternativ är att skaffa en gammal milletärkärra med mekaniskdrivning, Wemer kärran är bra jag har en kompis som har en, men dom är ju i annat prisläge.

Hälsningar! Lill Nalle!

Avatar Fallback

Re: går det tyngre med mekanisk drift? + mera;)

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47780
Lill Nalle skrev:
swetrac skrev:Du har helt rätt !

Kul med folk som bor nästgårds i samma kommun! Världen är liten ibland.

Jo jag har både vagn med mekaniskdrift och hydraul robson! och mekanisk drift tar mycket mindre kraft av traktorn och desutom får du motorbroms på köpet, en bra vagn annars är Häglingevagnen, alltså inte den sista han har tillverkat utan dom gamla,
den första var enaxlade, men sen byggde han boggie med drift till kraftutaget, ett annat alternativ är att skaffa en gammal milletärkärra med mekaniskdrivning, Wemer kärran är bra jag har en kompis som har en, men dom är ju i annat prisläge.

Hälsningar! Lill Nalle!


tanken är att smida en enkel men bra vagn själv.... men ja va lite osäker om det skulle gå tyngre med mekaniskt driven kärra iome att man har så lite hästar, å dom drivna vagnarna som finns att köpa är aldeles för stora....
har nån ngra bilder på ett sådant bygge eller färdig vagn där det är mekanisk drift, med rullar i första hand... ska man börja göra boggielådor å grejjer så skenar nog priset i väg påtok för mkt....

   TS
Avatar Fallback

Re: går det tyngre med mekanisk drift? + mera;)

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47787 hur stor är din budget?

Användarvisningsbild

Re: går det tyngre med mekanisk drift? + mera;)

totte  
#47789 Rulldrift bör bli betydligt billigare att fixa, dels som du sa slipper man boogielådor och sånt och så behöver man betydligt midre utväxling eftersom det är de små rullarnas periferihastighet som räknas och dom skall ju gå med rätt många fler varv än hjulen. Och det gör dessutom att man inte behöver lika grova don som när man skall göra en slutväxel till en hjulaxeldrift.

Avatar Fallback

Re: går det tyngre med mekanisk drift? + mera;)

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47793
swetrac skrev:hur stor är din budget?



Låt oss säga så billigt som möjligt :lol: helst gratis... När man bygger själv så vill man kanske inte lägga ner 10000 tals kronor å det inte blir bra, men lyckas man få ihop grejjer från skrotar å grejjer så kanske det inte behöver kosta skjortan, ram osv finns det en del 4kants rör osv här hemma, hade tänkt mej en enkel dubbelram å sen kopiera fästen för kran o bankar(stakar) från farma vagnen så man kan "flytta" över grejjerna från den, då har man sparat en del jobb, tänkte isf göra flak till farma vagnen så ja kan flýtta grävaren me den... så bekymret är utväxlingen, å lite hur man löser ramstyrningen när det blir kardaner osv....
sen såg ja att nån här byggt en enaxlad driven kärra i en annan tråd, där utväxlingen ändrats med drev å kedja.... det kanske är en billig vettig lösning?!?

tror ni det håller om man tar själva diffklumpen från en bil med delad bakaxel å istället för hjulen monterar dit rullar sen 2 hydraul kolvar att lyfta resp trycka ner rullarna med? det borde ju finnas nån bmw eller nått som skulle funka?


Ni som som kan räkna...
på traktorn är det 16.9-34 hjul.... på vagnen blir det isf 400-15.5 säg man hittar en diff... som växlar 3,73 (gissning.... tror det finns bmw s med en utväxlingen.... hur stora rullar behövs å hur mkt skulle behövas växla mellan kardan å vagns axeln?

Föresten, ska hjulen driva exakt lika som traktorn eller hur är det där? har hört att det ska gå ngt saktare?... kan man sabba nått i kraftuttaget om man skulle "växla ut" fel?

   TS
Avatar Fallback

Re: går det tyngre med mekanisk drift? + mera;)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47821 Den ska gå lite saktare, någon %.
Kan tänka mej att de liksom knyter sig om du har helt fel utväxling.
3,73 är en vanlig utväxling i Dana 44 axlar som sitter i många äldre modeller från Jeep( stel axel)
Såg oxå att Opel Omega 94-03 har mellan 3,70-4,22:1 i bakaxelutväxling i sina V6 modeller beroende på motor o växellåda
(delad axel)
Att du bara har drivhjulsberoende kraftuttag hindrar inte en stor hydralpump, jag har min frontmonterad :wink:

Många av de äldre Moheda med drift och även Weimer har 400x22,5, du får mera höjd, rullar lättare och vagnen blir inte så bred heller

Avatar Fallback

Re: går det tyngre med mekanisk drift? + mera;)

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47848
gnisten83 skrev:Den ska gå lite saktare, någon %.
Kan tänka mej att de liksom knyter sig om du har helt fel utväxling.
3,73 är en vanlig utväxling i Dana 44 axlar som sitter i många äldre modeller från Jeep( stel axel)
Såg oxå att Opel Omega 94-03 har mellan 3,70-4,22:1 i bakaxelutväxling i sina V6 modeller beroende på motor o växellåda
(delad axel)
Att du bara har drivhjulsberoende kraftuttag hindrar inte en stor hydralpump, jag har min frontmonterad :wink:

Många av de äldre Moheda med drift och även Weimer har 400x22,5, du får mera höjd, rullar lättare och vagnen blir inte så bred heller


Ja har tänkt på det me front pump, men eftersom motorn inte är den största, å det är converter så misstänker ja att det blir lite för mkt att driva för att det ska funka, sen är väl pumpen i hela tiden? så man skjutsar runt en massa olja när man hjular?
Sen äre väl det att det inte ska kosta skjortan, så när man ändå har drivhjulsberoende uttag så kan man väl lika gärna utnyttja det :smile: sen stora hjul är givet att föredra, men är ju en kostnadsfråga :???: å vagnen får inte bli bredare än 2.10 då äären lika bre som traktorn, å i dagens läge med farma vagnen så spårar kärran exakt, så vida man inte kör full U-sväng :???:

så i princip vill ja kopiera farma kärran, men med dubbelram, å drift, mått osv kommer nog att stjälas nästan rakt av, jag har hittat rätt läge för boggien å dragstången är lagom lång, ja vet dock inte hur många grader ramstyrningen svänger, men antar att man måste ta knutar från nått som har styrutslag som motsvarar ramstyrningen... eller så kanske man nyttjar kraft axelns knutar? det finns väl vidvinkel där åxå?!...

tänkte på det me hjul åxå, vad är att föredra, om man ska välja? breda eller stora? gamla hemekarna å tegarna å så hade ju rätt smala hjul men stora?!....
sen om man moterar hjulen rätt så man får ner rullarna så kan man ju ha band på åxå... har en bekants, bekant som kör med en driven moheda som har 4 eller 500 hjul som han kör med halvbands band på han påstår att det går lättare med banden på så han behöver inte använda driften på vagnen lika ofta som tidigare?!? kan d va så?

   TS
Avatar Fallback

Re: går det tyngre med mekanisk drift? + mera;)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47939 På min är pumpen inkopplad hela tiden,men jag har en axel med klokoppling på (liggande på hyllan) som skulle gå att ha en gaffel för urkoppling men jag blir nog tvungen att stanna motorn för att koppla i den igen :roll:

Har för mej att prisskillnaden mellan 400 på 15,5 eller 22,5 inte var stor, däremot ökade det betydligt mer om du vill ha 500 el 600 hjul.
Min kärra är 2,17 bred med 400hjul fast jag antar att smalhet var inte något som eftersträvades då.
Funderat om jag skulle smalat in chassit för att montera 500 ist
Med tanke på att man kan få stora vinklar på kardanen vid draget så är en vidvinkeln är att föredra.

Avatar Fallback

Re: går det tyngre med mekanisk drift? + mera;)

Lill Nalle  
#47995
gnisten83 skrev:På min är pumpen inkopplad hela tiden,men jag har en axel med klokoppling på (liggande på hyllan) som skulle gå att ha en gaffel för urkoppling men jag blir nog tvungen att stanna motorn för att koppla i den igen :roll:

Har för mej att prisskillnaden mellan 400 på 15,5 eller 22,5 inte var stor, däremot ökade det betydligt mer om du vill ha 500 el 600 hjul.
Min kärra är 2,17 bred med 400hjul fast jag antar att smalhet var inte något som eftersträvades då.
Funderat om jag skulle smalat in chassit för att montera 500 ist

Med tanke på att man kan få stora vinklar på kardanen vid draget så är en vidvinkeln är att föredra.


Skaffa inte 400 15,5 hjul! dom går så tungt. ett hjul ska vara högre än dom, ett hjul som är högt bär bättre, jag har haft 400 hjul
men jag tyckte det var sånt stort motstån, jag har 500 22,5 på min kära lill nalle! där är hjul som man kan köra över stora hinder utan det märks! sen tror jag inte ett dugg på dubbelramar, av egen erfarenhet så spricker dom alltid i hörnorna o man har en kran på, det blir mindre spänningar med en stor centralram!

Avatar Fallback

Re: går det tyngre med mekanisk drift? + mera;)

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48006
Lill Nalle skrev:
gnisten83 skrev:På min är pumpen inkopplad hela tiden,men jag har en axel med klokoppling på (liggande på hyllan) som skulle gå att ha en gaffel för urkoppling men jag blir nog tvungen att stanna motorn för att koppla i den igen :roll:

Har för mej att prisskillnaden mellan 400 på 15,5 eller 22,5 inte var stor, däremot ökade det betydligt mer om du vill ha 500 el 600 hjul.
Min kärra är 2,17 bred med 400hjul fast jag antar att smalhet var inte något som eftersträvades då.
Funderat om jag skulle smalat in chassit för att montera 500 ist

Med tanke på att man kan få stora vinklar på kardanen vid draget så är en vidvinkeln är att föredra.


Skaffa inte 400 15,5 hjul! dom går så tungt. ett hjul ska vara högre än dom, ett hjul som är högt bär bättre, jag har haft 400 hjul
men jag tyckte det var sånt stort motstån, jag har 500 22,5 på min kära lill nalle! där är hjul som man kan köra över stora hinder utan det märks! sen tror jag inte ett dugg på dubbelramar, av egen erfarenhet så spricker dom alltid i hörnorna o man har en kran på, det blir mindre spänningar med en stor centralram!



Tänkte mest att det är enkelt att dra kardaner å gömma "diffen" i en "klädd" dubbelram, men hittar ja ett rejält profilrör av grövre modell så används förmodligen det... å sen va gäller hjulen så är ju 500 hjul mkt bredare än ett 400 även om det är större så äre mest bredden där som gör att det bär bättre, vi hade 400 hjul på förra tigercat skördaren men fick 500 på den nya å nog bär det extremt mkt bättre... jag skulle vilja höra mer om nån som kört med typ 400 hjul med mindre å större diam,
varför ja funderar ang det? ett vanligt 400-15.5 kostar ca 2000- ett 400-22.5 kostar runt 4000-, Men ser att det dyker upp framhjul till traktorer på blocket emellan åt, antagligen dubbelmontage eller liknande, till nästan skänkes priser... å tänkte om detta kan vara alternativ att hitta ex 12.4-24 hjul, dom är smalare men större, å eventuellt kan man kanske som ja skrev hitta band som ev passar då....
Sen äre lite skillnad på vagn antar ja till Nallen? ja ska kunna lassa ungfär 9-10 travade kubik som max.... last arean är 2m2 nallen har väl säkert det dubbla eller?
Bara funderingar :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: går det tyngre med mekanisk drift? + mera;)

OlaE  
#48197 Angående däcken, om du vill ha billiga men många däck, varför inte använda lastbilsdäck? :wink:
Sett ett par äldre skogsvagnar, likaså vår dumpersvagn, har boggier med lastbilsdäck, och de sitter ju i dubbla par.

Kanske inte den mest optimala lösningen, men prismässigt är dom nog försvarbara.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).