Skogsekonomi

Köpa skog som yngling

10 inlägg 6756 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa skog som yngling

malåraggarn  
#476898 Har fått nys om ett skifte på ca 100ha med mestadels röjnings och förstagallringsskog.
Hur som haver så är min idé att starta min egen verksamhet där jag hugger och röjer själv, kör fram med skoter eller om man i en framtid kan köpa en gammal ösa eller liknande då ett brinnande intresse för maskiner finns.

Just idag är jag själv och äger ett billigt hus med redigt garage. Jag sitter inte på några stora pengar utan hoppas verkligen att jag kan sälja in mig själv hos banken genom att jag har tid och kunskap för att sköta detta själv. Jag är uppvuxen i skogen med skogsbruk och har jobbat sen 15års åldern i maskin (24nu)
Just nu har jag valt helt frivilligt att gå ”arbetslös” då jag har Mycket att göra med hus och garage samt ideella engagemang men jobbar nån dag här och var i skogen då de krisar i kassan.

Så frågan är, hur skulle man ha gjort för att förvärva denna fastighet?
Ta en anställning för att få låna-vilket kanske inte ens går
Starta ett företag och pyssla med skog på heltid samt f-skatta å jobba åt Svea eller nå då jag har lite jobb med eget.

Har småpratat med banken och de låter ju möjligt. Ja vill bara få lite input.

De finns nå gallring på skiftet som man kan få ut nå virke från så idén är ju att finansiera ränta och amortering med de som direkt. De som skulle va intressant är, hur Mycke stålar kan man dra in om man manuellar och kör fram med skoter eller en gammal maskin ja får låna?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Köpa skog som yngling

surjämten  
#476936 Låter som ett bra skifte att investera i.

Men att vara arbetslös, köpa skogsmaskin o tro sig leva gott på förstagallring känns flummigt.
Skaffa ett jobb o ha skogen på sidan om.
Var glad över det extra som skogen genererar som bonus.

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog som yngling

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476937 Tja, studera siffrorna från Gallringsdagarna, så ser du en ungefärlig tidsåtgång och mängd virke för olika alternativ. För manuellhuggning får du väl ihop så att du täcker dina maskinkostnader, men knappast någon lön till dig själv. Så det blir nog på hobby-nivå som du får ta det på.

Men om fastigheten består utav mycket ungskog och förstagallringsskog + att du nu är 24 år, så blir kanske skogen blir mogen att avverka lagom till din pension? Om inte annat bör du få en hygglig värdetillväxt på skogen, om du sköter den rätt.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Köpa skog som yngling

Hema  
#476976 För att ta banklån brukar de kräva en fast inkomst och de kollar upp hur mycket du tjänade förra året. Men stört omöjligt är det då rakt inte.

Avatar Fallback

Re: Köpa skog som yngling

malåraggarn  
#477047 Jamen då låter de ungefär som ja trodde. Jag kommer inte att ska leva på detta skifte utan som ja skrev så har jag jobb som de ser ut nu, både skogsjobb och mekaniker lastbilschaufför ploga. Så de känns lugnt. Ja vill dock inte slänga mig in i nån fast anställning där jag ska jäkta. Ja jobbar då ja behöver pengar.

Ska på banken så fort jag har ritat upp en affärsidé/plan och då möjligtvis har ett anställningsbevis jag kan vifta med om de behövs.

Men de skulle va kul att täcka ränta och amortering med virket ja får ut ur gallringen.

Skulle jag köpa nån gammal maskin så skulle de mest vara som hobby, om man ha pengarna över vill säga. Dock är det en framtidsvision att pussla med röjning och manuellhuggning på heltid sommartid. Röja stigar och köra vindfällen/snöduvirke mm. Tror de kan finnas en viss marknad. Sen om vi säger att jag kanske inte har nig Mycke ut av de så har jag som sagt flera entreprenörer jag kan hoppa in hos och jobba en månad. Tro de eller ej men de är fan brist på chaufförer i inlandet.

Sen vet ja väldigt väl att de är ett risktagande att hålla på så men jag har mina fasta månadsutgifter väldigt låga och har ingen ny bil eller skoter eller husvagn, fru, barn som kostar. Största utgiften är väl mat och öl.

Jag tror också de kan va ett bra skifte om man är så få ner älgbetesskadorna och ta hand om de ordentligt. Då kanske man får lite pension samt att man lämnar efter sig nå fint till barna

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa skog som yngling

sundelius  
#477062 Gillar din inställning :-bd
Klarar du bara räntan så är nog chansen att du förlorar din insats liten.
Skogen går ju att sälja
Tufft arbete och liten inkomst blir det dock men du kommer bli rik på annat
Lycka till

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog som yngling

Peteflamingstar  
#477073 Låter som du har både bra inställning till levnadskostnader och arbete, men passa på att köpa och jobba med skiftet en del innan du ev skaffar familj för då blir det absolut inte mycket tid över till sånt... Särskilt inte om du har ett lönearbete också.

Avatar Fallback

Re: Köpa skog som yngling

malåraggarn  
#477210 Tack för era svar, kan inte annat än hålla med.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa skog som yngling

trädsamlare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479948 Om du i huvudsak tänker försörja dig som F-skattare "blandas" alla dina näringsinkomster och näringskostnader ihop och du beskattas för resultatet som blir över. Räntan på lån för att köpa skogen blir en kostnad i näringsverksamhet, liksom alla andra skogsrelaterade kostnader. Gillar du skogen och sköter röjning och andra arbeten som ger "lön för mödan" och ser till att fakturera in tillräckligt med pengar på olika uppdrag för att betala ränta och få ett rimligt överskott i näringsverksamheten växter skogen och förhoppningsvis därmed också dess värde. Även om det går att leva väldigt billigt ska man kanske ändå inte underskatta värdet av att ha en någorlunda hygglig beskattningsbar inkomst, eftersom den ligger till grund för pension och sjukersättning om man skulle drabbas av något oförutsett. Till en del går det att komplettera med försäkringar, men grunden är ändå att ha en inkomst. Jag läste någonstans ett råd från någon rik amerikan (?) om strategier för välstånd. En sådan var att så tidigt som möjligt livet skaffa tillgångar som har realvärden, exempelvis fastigheter och så långt som möjligt undvika sådant som nästan garanterat tappar värde, som bilar och maskiner vanligen gör.

Avatar Fallback

Re: Köpa skog som yngling

mrvimek  
#479966 Ja skulle satsa och sen köpa mig en Alstor . Dom gallring ja gör nu med underväxtröjning och lejer skördare så går ja ca 5000 + per ha men då får man inte räkna me skotning o sig själv

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).