SmartFlow kom lite i skymundan i Komatsus flöde och monter, Komatsu 901XC, en 901 med åtta hjul tog mycket uppmärksamhet, kanske lite tråkigt för de som missade det, men vi ska försöka förklara.
Det är lite hysch-pysch om SmartFlows teknik hos Komatsu. Vad vi kunnat få ut av dem är att det är ett nytt system för arbetshydrauliken och kommer finnas som option till primärt de större Komatsuskotarna 855, 875 och senare också troligtvis 895. Säljstart är satt till september 2017, i Sverige.
Den stora ändringen verkar sitta i ventilpaketet för kranen. Det ska vara uppbyggt på ett helt annat sätt än de tidigare ventilpaketen, ex Parkers K170 eller LS90 med flera. Lägg därtill att programmeringen i Maxi-datorn troligtvis också är helt eller delvis ny. Vilket ventilpaket som sitter där vet vi inte, ej heller tillverkare. Det är något vi får luska i framöver. Något som är lite kul är att AKKAMAAN lade in en video i tråden Kranspetsstyrning för skördare, JD IBC om Eatons CMA ventilblock som släpptes ifjol. Eaton som för övrigt köpte Vickers för många år sedan. Det skulle kunna vara just detta som sitter i SmartFlow, eller ett likvärdigt, vi får gräva vidare i detta! Komatsu nämnde digitalt styrda ventiler i det nya ventilpaketet, och det är just vad Eatons CMA paket har. Ett CAN-bus (bland andra) system som styr alla sektioner i blocket, inkl tryck och temperatursensorer inbyggt för varje sektion.
Med ett sådant ventilblock kan man få en mycket mer exakt styrning och även mottrycksmätning, något som gör att man kan mäta ex “ungefär” hur mycket last det är i gripen beroende på mottrycket som skapas i bomcylindern. Vidare kan man programmera ventilblocket exakt för uppgiften och genom detta minimera topptryck och även stötar.
Det känns som att det är detta Komatsu gjort med SmartFlow, de anger dessutom att man med SmartFlow kan spara upp till 4% i bränsle med den nya tekniken. Lägg därtill en mer exakt och lugnare kran. Men det stoppar inte där. Demon på Elmia hade också ytterligare en funktion som Komatsu kallar Active Crane Damping, rakt översatt; aktiv krandämpning. Återigen programmeras ventilblocket i Maxi-datorn för att få en mjukare kran och något som man skulle kunna kalla "mjukstart" och “mjukstopp” av varje funktion när man ändrar riktning eller släpper spakarna tvärt. Här visar videon förhoppningsvis på ett bra sätt hur systemet fungerar.
Troligtvis ligger också en del av bränslebesparingen i detta. Mjukstart och mjukstopp gör troligtvis att LS-signalen blir jämnare och med mindre toppar. Detta i sin tur gör att pumpen vinklar ut snällare och genom det belastas motorn jämnare och mindre. Vet inte om och hur mycket det påverkar men troligtvis en hel del. Komatsu lyfter också fram att man har mindre tryckförluster i den nya ventilen, något som givetvis bidrar till mindre energiåtgång.
Så, för att summera; Komatsu SmartFlow är i grunden ett nytt ventilpaket för kranen samt ny mjukvara för Maxi-datorn. Ingen ändring på kran, slangar eller pump.
Det ska bli spännande att följa denna utvecklingen, troligtvis går vi nu in i ett litet tekniksprång på kranfronten - digitala ventilpaket. Förutom effektivare styrning, jämnare kranrörelser och minskad bränseförbrukning så tror jag fler funktioner kan komma ur ett “smart” ventilpaket. Slangbrottssensor med automatisk avstängning, tryckkänsliga skänklar på gripen och kanske till och med automatisk änddämpning framöver?
Vad tror ni om detta, är detta standard på skogsmaskiner om några år?
Här är ett videoklipp från när jag testade SmartFlow.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto