Öppna kategorin

Bondepraktikan

5 inlägg 3910 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bondepraktikan

ÅsaNisse  
#307099 Jag har en gammal uppgift från tidigare generation att man ska kolla nyårsnyet och skriva ned väderleken ett månvarv. Sedan upprepas detta tre månvarv till, med lite justering på temperaturen.
Frågan är nu vilket som är nyårsny i månens varv. Är det månvarvet som börjar med nymåne innan nyår och löper över årsskiftet, eller är det första nymånen efter årsskiftet?
Stämmer detta så kan man ju få lite koll på hur våren kommer att arta sig med högtryck/lågtryck.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Bondepraktikan

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479158 I dag kan man enligt Bondepraktikan ta reda på hur vintervädret ska bli.
Då skär man ett spån av bok.
Är spånen torr blir vintern varm, är spånen våt blir vintern kall.
Har ingen bok så det får bli Tottes uppgift:)

Avatar Fallback

Re: Bondepraktikan

tallen100  
#479178 Vet inte om det står med men... Snöar det den 31 December så är det inte långt kvar till nyår :d

Avatar Fallback

Re: Bondepraktikan

jannee  
#479180 I.o.m. växthuseffektens inverkan på vädret stämmer bondepraktikan urdåligt.
Annars är nyårsnyet 1/1

Avatar Fallback

Re: Bondepraktikan

Hanatorp  
#479200 Jag har alltid trott att bondepraktigan följde den gregorianska kalendern och då borde nyårsnyen vara i mitten av januari, men jag kan ha fattat fel.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).