Motorsåg och handhållet

problem kedjesträckning hva 238

26 inlägg 7964 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

problem kedjesträckning hva 238

Camaro1969  
#479122 Hej!

har problem med att få rätt sträckt kedja på min hva 238 från -80 talet.

jag sträcker den "lagomt" så att den rullar lätt och man kan dra den så halva klacken kommer upp ur spåret ungefär.

sedan sågar jag lite... och sedan är kedjan antingen jätteslak eller stenhård...

så den självjusterar sig lixom.

jag tycker svärdet kan flytta sig upp och ner eller hur man ska säga, och jag inbillar mig att det kan vara felet, beroende på om man använder ovan eller undersidan av svärdet.


men jag är rätt novis på detta och sågen är ett arvegods från min farfar :)



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: problem kedjesträckning hva 238

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479133 Smörjer den som den ska? Är drev i svärd o koppling slitet? Kedjan sliten?
Ibland är det för man inte håller upp svärdstippen när man justerar o spänner.

Användarvisningsbild

Re: problem kedjesträckning hva 238

Camaro1969  
#479134 jag tror den smörjer som den ska... tomvarvade den en hel del och svärd+kedja blev då oljigt och söligt.

svärd och kedja är nytt.

drivningen till kedjan vad den nu kallas, som sitter på motorn är lite sliten faktiskt. men har svårt att tro det skulle spela roll..

ska man alltså hålla upp svärdstoppen när man justerar sträckningen?

här kan jag ha gjort fel isåfall, ska testa det nästa gång..

men då stämmer det alltså att svärdet ska kunna glappa uppåt och nedåt som min gör (och jag behöver inte köpa en ny såg=) )

   TS
Avatar Fallback

Re: problem kedjesträckning hva 238

jannee  
#479135 Svärdet ska INTE glappa upp och ned. Spänn kedjan tills den känns lagom, kan du lirka på svärdet så att kedjan blir mer eller mindre spänd sitter inte svärdet som det ska, å andra sidan ska svärdet vara fast när du därefter dragit åt svärdsmuttrarna.

Användarvisningsbild

Re: problem kedjesträckning hva 238

Camaro1969  
#479138 svärdet glappar alltså bara innan jag dragit åt muttern.

sen sitter det "stumt"

   TS
Avatar Fallback

Re: problem kedjesträckning hva 238

tallen100  
#479139 Titta så att spännskruven och själva tappen som går in i svärdet inte är lös, allt ska vara stumt utom när du skruvar.

Användarvisningsbild

Re: problem kedjesträckning hva 238

Camaro1969  
#479141 även köpt en ny tapp som går in i svärdet då jag trodde att det var den som spökade..

så det bör vara bra nu...

   TS
Avatar Fallback

Re: problem kedjesträckning hva 238

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479144 Byt plåten innanför svärd samt att ny kedja slackar fort

Avatar Fallback

Re: problem kedjesträckning hva 238

bgl  
#479147 Jag har svagt minne av något som liknar din beskrivning men säkert 30-40 år gammalt. Hur ser ringdrev/drivhjul ut? Stämmer det med kedjan och är det slitet? Det är väl inte en kopplingstrumma för ringdrev men fel sorts drev, kanske t.o.m. utan drev? Hårt slitet drivhjul där slitaget är brett så att kedjan kan klättra åt sidorna?

Användarvisningsbild

Re: problem kedjesträckning hva 238

johan eriksson  
#479190
jannee skrev:Svärdet ska INTE glappa upp och ned. Spänn kedjan tills den känns lagom, kan du lirka på svärdet så att kedjan blir mer eller mindre spänd sitter inte svärdet som det ska, å andra sidan ska svärdet vara fast när du därefter dragit åt svärdsmuttrarna.

Står tillochmed i instruktionsboken att man ska hålla upp svärdsspetsen när man drar åt.

Avatar Fallback

Re: problem kedjesträckning hva 238

axwell  
#479205 Alltid glappar det så pass att det känns ute vid noshjulet.

Ser på en husqvarnabild att den bara har 1 svärdsmutter, stämmer det blir det ju mer kinkigt att få ordning på fastsättningen.

Av modellnr. kan jag tänka mig att det skall stämma med 38 cc men kan effekten vara 2.4 kW ? :surp:
Har "238" använts för helt andra modeller också ?

Mindre sågar brukar ha en sträckskruv med en simpel plåtbit som gärna böjer sig vid påfrestning.
Då kan den glida ur det lilla hålet i svärdets sida.

http://solhem9.se/Husqvarna_238_G.html

Användarvisningsbild

Re: problem kedjesträckning hva 238

Camaro1969  
#479227
bgl skrev:Jag har svagt minne av något som liknar din beskrivning men säkert 30-40 år gammalt. Hur ser ringdrev/drivhjul ut? Stämmer det med kedjan och är det slitet? Det är väl inte en kopplingstrumma för ringdrev men fel sorts drev, kanske t.o.m. utan drev? Hårt slitet drivhjul där slitaget är brett så att kedjan kan klättra åt sidorna?


drivhjulet är lite slitet, så det kan ju vara detta med... men så mkt tror jag inte jag vill kosta på sågen, för jag gissar det är bra dyrt.

isåfall blir det nog en ny såg :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: problem kedjesträckning hva 238

Camaro1969  
#479229
axwell skrev:Alltid glappar det så pass att det känns ute vid noshjulet.

Ser på en husqvarnabild att den bara har 1 svärdsmutter, stämmer det blir det ju mer kinkigt att få ordning på fastsättningen.

Av modellnr. kan jag tänka mig att det skall stämma med 38 cc men kan effekten vara 2.4 kW ? :surp:
Har "238" använts för helt andra modeller också ?

Mindre sågar brukar ha en sträckskruv med en simpel plåtbit som gärna böjer sig vid påfrestning.
Då kan den glida ur det lilla hålet i svärdets sida.

http://solhem9.se/Husqvarna_238_G.html


precis, den har bara 1 mutter, och hela "kåpan" med kedjebromsen m.m. är lite sliten med, vid anliggningsytan mot svärdet, så även det kan väl spöka.

238 och 242 är väl i princip samma sågar tror jag, eller ur samma familj iaf.

tror det var en riktig proffssåg för sin tid då den kommer ur sca.s förvaltning om jag minns rätt :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: problem kedjesträckning hva 238

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479257
axwell skrev:Alltid glappar det så pass att det känns ute vid noshjulet.

Ser på en husqvarnabild att den bara har 1 svärdsmutter, stämmer det blir det ju mer kinkigt att få ordning på fastsättningen.

Av modellnr. kan jag tänka mig att det skall stämma med 38 cc men kan effekten vara 2.4 kW ? :surp:
Har "238" använts för helt andra modeller också ?

Mindre sågar brukar ha en sträckskruv med en simpel plåtbit som gärna böjer sig vid påfrestning.
Då kan den glida ur det lilla hålet i svärdets sida.

http://solhem9.se/Husqvarna_238_G.html

I svärsdmutter men den har även styrpinnar.
2,2Kw, 5,25kg
Svarvad ipnner till svärdsspännare.

Andra modeller är 133, 234. 242 är vidarutveckling men inte helt olik.

Användarvisningsbild

Re: problem kedjesträckning hva 238

Mats_Orberga  
#479302 Spänntappen på en 238:a är en gedigen ståltapp som löper på en skruv infälld i framkant av höger "vevhushalva". Precis som det såg ut på de flesta proffssågar från den tiden. Jag har för mig att spännskruven hålls fast av en gummibit som den sticks igenom. Om jag inte minns fel så var nyheterna på efterföljaren 242, större cylindervolym och digital tändning. Den var iaf lättare att starta och dog inte om den tippade på sidan när den gick på tomgång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).