Arbetskläder för skogen

motorsågs hjälm

64 inlägg 30289 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

motorsågs hjälm

pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4789 vilken hjälm tycker ni e bäst?

vilka hörselskydd tycker ni dämpar bäst??

Nån som använder hvas vinter nackskydd??



   TS
Användarvisningsbild
Skogsluffarn  
#4791 En vanlig husqvarna hjälm med radio...
Radion gör att dagen riktigt flyger förbi då det "kärvar" i skogen.

Avatar Fallback
T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4793 Jag köpte min hjälm i Skogma det blev en PELTOR G2031A. Jag funderade på att köpa med radio men tänkte att man kanske blir okoncentrerad och vips så är stortån borta :(. Visst är den lite plastig om man jämnför med föregångaren. Det är bättre ventilation i den här min förra fanns det bara 2 st ventilationshål. Tyvärr så är nackskyddet kortare på den här modellen. Ska ta det från min gamla hjälm istället.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4798 jo ja tycker radio, det funkar väll om man klipper gräset eller nå sånt

det är min mening

traktor körning med radio går bra tycker jag, men det är ju inte samma risk att få stortån bortkapad..

jag personligen gillar hvas hjälm bäst

   TS
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4813
T24X4 skrev:Jag köpte min hjälm i Skogma det blev en PELTOR G2031A. Jag funderade på att köpa med radio men tänkte att man kanske blir okoncentrerad och vips så är stortån borta :(. Visst är den lite plastig om man jämnför med föregångaren. Det är bättre ventilation i den här min förra fanns det bara 2 st ventilationshål. Tyvärr så är nackskyddet kortare på den här modellen. Ska ta det från min gamla hjälm istället.


Har du inte skyddsstövlar för att undvika att bli av med stortån?

Provade denna PELTOR för ett tag sedan i en Jula-butik men tyckte att de två bakersta "stagen" (eller vad man nu kallar de delar som bildar den inre hättan) skavde på huvudet i skarven mot det justerbara bandet som ger huvudformen. Andra hjälmar har en bättre och mjukare övergång mellan dessa delar. Antagligen är det olika beroende på huvudform så grundregeln blir väl alltid att prova själv. Jula har en billigare hjälm som är ännu värre på dennna punkt, helt förkastlig.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4816 skyddsstövlar och byxor har jag, men dom är inget 100%igt skydd...

jag har haft en jula hjälm av billigare modell, den e bara skit när man kör motorsåg, men det går alldeles utmärkt att ha den när ja kör röjsåg..

ja har hellbergs radio hörselskydd med medhörning, som sitter på en gammal hva hjälm, visiret är hellbergs

tycker hellbergs visir skyddar mycket bättre än tex husqvarnas

så därför ska jag köpa nytt skal med remmar och nackskydd och sätta på hörselskydden med visir på det skalet (skalet är ca 13år gammalt)

och köpa ny husqvarna hjälm till skolan istället, för ja tycker inte om att alla 1or i år fick begagnade hjälmar,

jag fick visserligen en stihl hjälm, dom andra fick en supergammal husqvarna modell, den liknar inte alls den modellen husqvarna har nu som 2orna och 3orna har fått nya i kartong när dom börja..

funderar på om jag ska köpa en ny hjälm te skolan eller inte, stihl hjälmen eju egentligen en peltor hjälm med stihls märke på
(står tom peltor i bak på lappen man kan skriva namn på)

jag behöver även köpa minst 1 par hörselskydd med radio i

troligtvis blir det peltor, då många klagar på att tex husqarnas inte håller bra pga av gummiknapparna som det kommer in svett/regn i och sen börjar de glappa..

hellbergs har jag lite känning hos

stihls hörselskydd med radio är grymt fina!

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4818 Kör med HVA/Jonsered/Partners dyraste hjälm dvs Balance AC.

Dom kallar väl den för proffshjälm på HVAs hemsida..
Tycker den är utmärkt.
Använder nackskyddet när det är snö och vid regn, rätt skönt att slippa snö i nacken när man ska in och kapa i en grenig gran!

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4819 jo det är balance skalet jag funderar på att köpa, det är ett sånt jag har nu fast det är lite gammalt :lol:

hm vetefan.. ska man köpa en husqvarna hjälm å ha hemma kanske..??
den skulle ju blänka så fint :lol:

för då kan ja ha en röjjar hjälm å en motorsågshjälm

nån som kör me stihls hjälm här??

   TS
Användarvisningsbild
Mangelu  
#4821
Skogsluffarn skrev:En vanlig husqvarna hjälm med radio...
Radion gör att dagen riktigt flyger förbi då det "kärvar" i skogen.


Samma här, måste säga att radion är en välsignelse...

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6430 nån som använder husqvarnas vinter nackskydd?

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6434 Du menar "plastlappen"?

Jag använder det, är väldigt gött att inte få skit i nacken..

Det får man väl med alla hjälmar?

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#6440 finns ju ett med "fårskinn" också har jag sett ,,,,,

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6443 Jag har "fårskinn"sskyddet på min. Tycker det är bättre då det är följsammare o alltid hänger nedåt o skyddar. Dom tunna blir stela o ställer sig upp ibland. Snö i nacken är nästan det värsta jag vet när jag är i skogen.

Magnus M

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6444 ne plastlappen e den vanliga, går man in på hvas sida så finns det ett vinter nackskydd att köpa?, och det kostar runt 100ingen

ska nog köpa en ny husqvarna hjälm och sätta dit ett sånt skydd så man slipper ha den fula peltor hjälmen:( repig, kådig och otroligt urblekt..

ger mig fan på att den knakar om man trycker lite på den

   TS
Avatar Fallback
Huggis  
#6460 Kör G3000 med det gamla visiret så man kan fästa en tygduk för att inte få en massa spån i ögonen när man tittar upp.

Hjälmen är mkt lätt och bra ventilerad, kanske lite för bra ventlierad, man kan få endel skit från sågen som tar sig in genom hålen och fastnar i håret.

Kör peltors radiolurar, för att det nog är dom enda man kan ha till den hjälmen vad jag vet. Dom i sig är väl rätt ok, lite väl tunga kanske för att vara 2007. Sen är det ju mkt lätt hänt att man råkar nudda knappen och vips så lyssnar man på en iransk närradiokanal, och då är risken stor att man råkar såga sig.

Men som med allt, gäller ju att pröva först för att skapa sig en uppfattning. Hade peltors G2000 hjälm innan, inget vidare, för tung och dålig sikt. är nöjd med min nuvarnade setup och känner inte något behov av något annat "bättre".

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).