Servicebyggnader

Tälthall-Lagerhall

51 inlägg 45807 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tälthall-Lagerhall

Mikael.O  
#478595
Hema skrev:Då jag byggde mitt, vsr jag tvungen att gräva igenom jorden då det låg en massa skit överalkt. Nackdelen blev att det blev näst intill omöjligt att fästa tältpinnar och förankringsjordskruv. Så jag fick hörspänna duken mot hörnfotpinnarna. Tur jag har träd runt om som vindskyddar.


Kommer nog bli likadant för mig nu då jag börjat redan med markarbetena :mrgreen: . Funderar om man skulle grävt ner några betongblock som man binder fast stålramen? Undra om det kan tänkas fungera?

Avatar Fallback

Re: Tälthall-Lagerhall

Mikael.O  
#478610 Spelar det någon roll hur långt under ytan byggplatsen ligger? Såg nu att den kanske blir 10-15 cm under färdiga nivån i själva tältet. Råkade schakta lite för mycket (roligt att köra traktor :mrgreen: ).

Avatar Fallback

Re: Tälthall-Lagerhall

Hema  
#478626 Se bara till att ha ett dike runt om med avrinng, annars har du nog snabbt gjort dig en bassäng i detta höstväder. Placera dock inte diket närmare än 30cm, annars risk att det kommer för nära. Tältspikarna bör användas, annars kan benen till stålskelettet bli som bambi på hal is, om du får lite vikt av exempelvis snö på tälttaket. Det blir en avvägning hurvida man vill göra hål på markduken. Alternativt lägga en bräda i ditt fall på 4m och fästa med spik/skruv, så benen står fast. Vajer eller rep borde också funka.

Avatar Fallback

Re: Tälthall-Lagerhall

Mikael.O  
#478632
Hema skrev:Se bara till att ha ett dike runt om med avrinng, annars har du nog snabbt gjort dig en bassäng i detta höstväder. Placera dock inte diket närmare än 30cm, annars risk att det kommer för nära. Tältspikarna bör användas, annars kan benen till stålskelettet bli som bambi på hal is, om du får lite vikt av exempelvis snö på tälttaket. Det blir en avvägning hurvida man vill göra hål på markduken. Alternativt lägga en bräda i ditt fall på 4m och fästa med spik/skruv, så benen står fast. Vajer eller rep borde också funka.


Själva tältet kommer stå på en liten fyll ca 5 cm över omkringliggande mark i "framkant" och ca 15 cm över i "bakkant". Men jag ska nog som du säger göra ett dike på var sida av tältet.
Jag kommer spänna ihop tältet i bakkant med spännband då jag bara kommer använda den främre porten på tältet. Där kanske jag ska sätta en vajer i nederkant med vajerlås och grus över så den inte fastnar i traktorns kedjor. Men det har ingen betydelse om markplasten är 15 cm under ytlagret i tältet? Är man tvungen använda speciell såkallad byggplast eller räcker det med täckplast från exempelvis pelletspallar? Den är ganska tjock ändå tycker jag. Eller ska jag ha ren markduk?
Ni får ursäkta mig men jag är så okunnig på det här :oops:

Användarvisningsbild

Re: Tälthall-Lagerhall

sundelius  
#478658 Tycker inte du ska snåla in och lägga vanlig plast när du lägger ner så mycket arbete.
Prata med dom på tex en bygghandel så får du rätt grejer

Avatar Fallback

Re: Tälthall-Lagerhall

Mikael.O  
#478664
sundelius skrev:Tycker inte du ska snåla in och lägga vanlig plast när du lägger ner så mycket arbete.
Prata med dom på tex en bygghandel så får du rätt grejer


Okej får kanske ta och göra det :smile: .

Avatar Fallback

Re: Tälthall-Lagerhall

odysses79  
#478717 Har ett tält 5*8 till salu 10 tusen finns utanför härnösand
enl denna länk

https://www.dancovershop.com/se/product ... 1509277769

Avatar Fallback

Re: Tälthall-Lagerhall

Hema  
#478788 Ett annat tips är att tejpa alla metallskarvar i stålramen, så att du inte skadar tältduken, när du drar över den.

Avatar Fallback

Re: Tälthall-Lagerhall

Mikael.O  
#478982 Tejpa metallskarvarna var ett bra tips.
Men det jag grubblar på nu är hur jag ska göra för att fästa innerpresenningen. Jag hade tänkt göra hål i den och sätta öljetter i den och sätta buntband runt stålramen men kommer det läka in kondensvatten genom hålen?

Avatar Fallback

Re: Tälthall-Lagerhall

Astrix1  
#478983 Jonsered 10x15 meter

Avatar Fallback

Re: Tälthall-Lagerhall

Hema  
#478998
Mikael.O skrev:Tejpa metallskarvarna var ett bra tips.
Men det jag grubblar på nu är hur jag ska göra för att fästa innerpresenningen. Jag hade tänkt göra hål i den och sätta öljetter i den och sätta buntband runt stålramen men kommer det läka in kondensvatten genom hålen?

Min ligger bara under stålramens fötter. Och om du har byggplast eller liknande under golvduken spelar nog några få små hål mindre roll.

Avatar Fallback

Re: Tälthall-Lagerhall

Mikael.O  
#479003 [quote="Hema"]
Min ligger bara under stålramens fötter. Och om du har byggplast eller liknande under golvduken spelar nog några få små hål mindre roll.[/

Glömd skriva att jag menade innerpresenningen som jag ska fästa på insida av taket som kondensskydd, sorry :oops:

Avatar Fallback

Re: Tälthall-Lagerhall

Hema  
#479033 Har jag under ett år vad jag vet, inte haft något behov av.

Avatar Fallback

Re: Tälthall-Lagerhall

Fractalstar  
#481890
Mikael.O skrev:
Hema skrev:Min ligger bara under stålramens fötter. Och om du har byggplast eller liknande under golvduken spelar nog några få små hål mindre roll.[/

Glömd skriva att jag menade innerpresenningen som jag ska fästa på insida av taket som kondensskydd, sorry :oops:


Hej Mikael - hur gjorde du med innertak/innerpressening? Jag har ett enkelt garagetält (ska bara stå under pågående fönsterrenovering), där det blir kondens i taket. Har du något kort på hur du fäst dn pressening?

Avatar Fallback

Re: Tälthall-Lagerhall

Mikael.O  
#482001
Fractalstar skrev:Hej Mikael - hur gjorde du med innertak/innerpressening? Jag har ett enkelt garagetält (ska bara stå under pågående fönsterrenovering), där det blir kondens i taket. Har du något kort på hur du fäst dn pressening?


Hej,
Jag har ingen bild men jag satte innerpresenningen på insidan av stålrören som bär upp taket. Det fick bli en dålig lösning där jag stack hål i presenningen och trädde buntband genom hålen och runt stålrören, man ska väl egentligen inte göra så men jag köpte en billig lättviktspresenning på JULA, går den sönder får jag byta ut den sen. Men det funkar kanonbra i nuläget. Kan fixa bild om du vill :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).