Friluftsliv, Naturturism

Skoglig studieresa

14 inlägg 10021 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skoglig studieresa

Chuck Norris  
#478775 Funderar på att åka på en studieresa. Någon som vart på en de kan rekommendera? Gärna Europa då jag inte vill lägga den tid det tar att åka till Kanada, USA etc.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Skoglig studieresa

svampbob  
#478777 Det beror väl på vad du vill se.

Användarvisningsbild

Re: Skoglig studieresa

svampbob  
#478779 Skogsresor.se har rätt många intressanta resor det gäller bara att hitta tiden för att åka.

Användarvisningsbild

Re: Skoglig studieresa

Vedproducent  
#478785 Kolla på Skogsresor.se
Ser att dom har tex en resa till Holland till våren Skog-Virke-Vatten. Har själv åkt på 3 st studieresor genom åren genom dom och har bara beröm att säga.

Avatar Fallback

Re: Skoglig studieresa

Chuck Norris  
#478787 Jag vill hellre se skog än sågverk och det får gärna finnas andra inslag såsom trevlig stad, vackra miljöer, ölbryggeri etc. En bra kombiresa. Kanske Holland? Transsylvanien?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skoglig studieresa

svampbob  
#478856
Chuck Norris skrev:Jag vill hellre se skog än sågverk och det får gärna finnas andra inslag såsom trevlig stad, vackra miljöer, ölbryggeri etc. En bra kombiresa. Kanske Holland? Transsylvanien?


Jag var på en skogsresa till Transsylvanien för ett par år sedan och det var mycket sevärd skog där.

Avatar Fallback

Re: Skoglig studieresa

uffejohan  
#537158 Lyfter en gammal tråd. Börjar bli sugen att åka på en skogsresa till USA eller Canada. Såg att "Skogsresor" har en till sydvästra Canada i augusti nästa år. Är det någon här som har varit på någon av deras resor, kanske rentav denna? Den verkar ha körts några gånger. Eller kan det rentav vara så att @torbjörn Johnsen eller @fredrik Reuter har något ess i ärmen, duktiga på att arrangera som ni är???

Användarvisningsbild

Re: Skoglig studieresa

svampbob  
#537166
uffejohan skrev:Lyfter en gammal tråd. Börjar bli sugen att åka på en skogsresa till USA eller Canada. Såg att "Skogsresor" har en till sydvästra Canada i augusti nästa år. Är det någon här som har varit på någon av deras resor, kanske rentav denna? Den verkar ha körts några gånger. Eller kan det rentav vara så att @torbjörn Johnsen eller @fredrik Reuter har något ess i ärmen, duktiga på att arrangera som ni är???


Jag gick in och kollade och såg att jag fanns med på Instagram bilder där från höstens resa till Portugal.
Jag har inte varit till Canada men är säker på att det är en bra resa. Är det med Jan Hedberg så vet man att det är intressant och engagerat.

Användarvisningsbild

Re: Skoglig studieresa

Vedproducent  
#537170 Jag har varit på stora trädresan, Sydamerikaresan och Australien-Nya Zeeland. Det är välorganiserade resor. Verkligen seriösa reseledare.

Användarvisningsbild

Re: Skoglig studieresa

Torbjörn Johnsen  
#537198 USAs sydstater skulle vara en intressant resa. Världens största koncentration av skogsbruk och skogsindustri och helt annan teknik än vi är vana att se.

Användarvisningsbild

Re: Skoglig studieresa

svampbob  
#537239
Torbjörn Johnsen skrev:USAs sydstater skulle vara en intressant resa. Världens största koncentration av skogsbruk och skogsindustri och helt annan teknik än vi är vana att se.


Jag måste säga att man ser väldigt lite av skogsbruket när man åker runt i södern. Jag tror att det nu är sex år i rad som vi har bilat runt i ett par veckor åt gången i södra USA. Enstaka timmerbilar med helträd och en och annan avverkning stöter man på. Iofs hur ofta ser man en pågående avverkning när man åker efter E4an?

Användarvisningsbild

Re: Skoglig studieresa

SHR  
#537268
uffejohan skrev:Lyfter en gammal tråd. Börjar bli sugen att åka på en skogsresa till USA eller Canada. Såg att "Skogsresor" har en till sydvästra Canada i augusti nästa år. Är det någon här som har varit på någon av deras resor, kanske rentav denna? Den verkar ha körts några gånger. Eller kan det rentav vara så att @torbjörn Johnsen eller @fredrik Reuter har något ess i ärmen, duktiga på att arrangera som ni är???


Vi var i somras till sydvästra Kanada samt nordvästra USA genom SLU och blev inte missnöjda. Vi besökte skogar kring Vancouver, på Vancouver Island, Washington State och Oregon. Så jag tror det är en bra resa dit, om det är något sånt Skogsresor också anordnar. Ibland är en av våra lektorer Hasse Högberg här på Skogsmästarskolan då jag tror det är en kursare till honom som anordnar dessa resor.

Avatar Fallback

Re: Skoglig studieresa

uffejohan  
#537272 Verkar som det kan vara en superfin resa, blir nog så att man anmäler sej till resan i augusti så har man nåt att se fram mot som kompensation för allt arbete i barkborreskogen här hemma....

Användarvisningsbild

Re: Skoglig studieresa

Vedproducent  
#537278
SHR skrev:
uffejohan skrev:Lyfter en gammal tråd. Börjar bli sugen att åka på en skogsresa till USA eller Canada. Såg att "Skogsresor" har en till sydvästra Canada i augusti nästa år. Är det någon här som har varit på någon av deras resor, kanske rentav denna? Den verkar ha körts några gånger. Eller kan det rentav vara så att @torbjörn Johnsen eller @fredrik Reuter har något ess i ärmen, duktiga på att arrangera som ni är???


Vi var i somras till sydvästra Kanada samt nordvästra USA genom SLU och blev inte missnöjda. Vi besökte skogar kring Vancouver, på Vancouver Island, Washington State och Oregon. Så jag tror det är en bra resa dit, om det är något sånt Skogsresor också anordnar. Ibland är en av våra lektorer Hasse Högberg här på Skogsmästarskolan då jag tror det är en kursare till honom som anordnar dessa resor.
Hasse Högberg jobbar lite åt skogsresor också. Han har varit reseledare där flera gånger. Men gå in och läs på deras sida eller ring Jan Hedberg.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).