Skogsvagn (Huggarvagnar)

12 tons skogsvagn med drift.

836 inlägg 264045 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

aggesund  
#478675
haltaolof skrev:Jag har väl en omodern Moheda då!


Kan du ta ett kort på huset? Kan va kul att se hur det ser ut i förhållande till dom ja har kört :smile:

FTG
Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

halvproffs  
#478676 Intressant. Är det oljefyllt vridhus på min vreten 6.5m kran också ? Har bara pumpat i fett i nipplarna. Har inte sett något glas där och hittar inte på instruktionsboken just nu.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

aggesund  
#478677
halvproffs skrev:Intressant. Är det oljefyllt vridhus på min vreten 6.5m kran också ? Har bara pumpat i fett i nipplarna. Har inte sett något glas där och hittar inte på instruktionsboken just nu.


Ingen aning, min förra mowi va 2006 och den var det olja i och min nya är det olja i, sitter 2 nipplar som smörjer tötningsringen om ja har fattat rätt. Byter olja efter 500h.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478679
halvproffs skrev:Intressant. Är det oljefyllt vridhus på min vreten 6.5m kran också ? Har bara pumpat i fett i nipplarna. Har inte sett något glas där och hittar inte på instruktionsboken just nu.


Har du en gammal 6540 med "lilla" huset är det fettfyllt, nyare har det "större" huset som är oljefyllt (men du smörjer fortfarande övre lagringen med fett)

MVH
Morgan, K.T.S

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478681 På den FMVn (2500H) som de var fettfyllt vridhus var de 6 fettnippar att smörja, 2 uppe i övre lagringen o resten ihöjd med kuggstängerna för vridcylindrarna

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

halvproffs  
#478682 Stegmaster skrämde mig med sitt inlägg :shock: . Kollade nu och det är 6 fettnipplar och inget oljehus. Kranen är gjord 2008.
Tack Morgan!

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

ananders  
#478685 Min förra Vreten 5350, tror jag den hette, från 2003 skulle smörjas med fett medans min nuvarande 6540 från 2013 är oljefyllt.
För mig ser vridhusen identiska ut förutom att på min nuvarande så sitter det pluggar istället för smörjnipplar i hålen.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#478691
martiniholma skrev:Hej eremiten74 :) Nej inga extra slangar eller kablar behövs. Man kopplar om framme vid rotatorn. Jag har lagt både på vangen och marken, men föredrar oftast att lägga direkt på vagnen. När man lastar av viker man undan bladet, och den blir då lite som en risgrip. En stor anledning att det blev just denna klippen var att man kan vika undan bladet.

Det låter som en bra lösning att kunna vika undan kniven.
Skönt att kunna lägga direkt på vagnen då behöver man inte vara orolig att få med stenar och jord i ris vältan [emoji4]
Ser att det är en Kesla klipp men vad har den för beteckning ?
Ha det bra [emoji295]

   TS
Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Nor-forest  
#478693 19gx

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

svampbob  
#478697 Jag hade en sådan klipp tidigare på Ebeavern men där blev skänklarna förstärka och kniven fastsvetsad då klippen var för klent byggd från början.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#478701
halvproffs skrev:Stegmaster skrämde mig med sitt inlägg :shock: !

:lol: :lol:
Sorry, det var inte meningen att forstöra din söndagsmorron, halvproffs. :wink:
Trodde bara detta med fettsmurda vridhus låg langt tilbaka i tiden, men så er tydligen inte fallet då.
Köpte själv min första Farma 5,1m år 1999 og sen Farmi 4067 år2012, och dessa har varit oljefyllda, så derav min antagelser.
Så må bare beklaga, var inte meningen att skrämma någon, eller skriva illa om någons kran. :oops:

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

martiniholma  
#478703 Som Nor-forest sa heter den 19gx. Den har hållt bra nu första veckan iaf. Men nu åker den av igen, för att skota slutavv i veckan :-BD

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#478707 Er detta et fettsmurd vridhus?? (Bilden er från en vreten 6540 om jag inte minns fel).
Om svaret er nei, vore det roligt om nån har en bild att visa. :geek:

Bild




Såhär ser det ut på min Kesla.
Röda pilen er smörjnippel til övre lageret/bussningen.
Grön pil er siktglaset til oljan.

1509270945_p1020786.jpg

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478713 stegmaster: det där är det gamla huset. Det nyare har mycket högre "hals" över cylindrarna (som jag TROR är gängade i nya huset)

MVH
Morgan, K.T.S

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

ananders  
#478715
Morgan Nordin skrev:stegmaster: det där är det gamla huset. Det nyare har mycket högre "hals" över cylindrarna (som jag TROR är gängade i nya huset)

MVH
Morgan, K.T.S


Det stämmer, jämförde bilder på min nuvarande och gamla vagn. Det nya vridhuset är högre och cylindrana är gungade in i huset.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).