Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimek MInimaster motorhaveri?

5 inlägg 4698 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vimek MInimaster motorhaveri?

Highcoastmaster  
#478607 Detta hände idag. Jag är på väg utan lass plötsligt "skallrar" från motorn, trodde först att nån plåt skramlat lös. sen känner jag att motor tappar kraft trots platt mark, stannar för att lägga i "ettan" , då börjar det plötsligt komma rök ur avgasröret, jag inser att nåt är illa och stänger av tändningen. men inget händer motor försätter gå och ryka ca 20 tills jag lyckas strypa bränsletillförsel.

Går sen upp med en granne och vi försöker starta den igen. Upplevs som låg kompression, startmotorn går lätt. rycker lyckas få den att tända något om man chokar.. skramlar inte och inga mekaniska missljud..

lägger ner försöket och bogserar hem.

Vad har ni för diagnos? Åtgärd = motorbyte eller kan det "bara" varit en topplockspackning som gör att olja kommer in och komp förloras?

Tacksam för era erfarenheter och svar!



   TS
Avatar Fallback

Re: Vimek MInimaster motorhaveri?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478619 Ja, allt kan ju hända. Men jag sätter en slant på topplockspackningen för att det är ju ett ganska bra och billigt fel, samt att det du skriver har hänt kan ju stämma ganska väl.
Att den inte stannade pekar dock lite åt nåt annat fel.

Användarvisningsbild

Re: Vimek MInimaster motorhaveri?

Lajodi  
#479526 Hur gick det med haveriet? Har du hittat felet? Intressant för oss med återkoppling! Att motorn inte gick att stänga av verkar ju märkligt sett mot övriga symptom.

Användarvisningsbild

Re: Vimek MInimaster motorhaveri?

Highcoastmaster  
#479536 Hej! Ja mest troligt. Gick igenom kvitton i plånboken. Upptäckte då att det stod diesel på tankkvittot. Stämmer bra att den gick ca 4-5 min efter att jag bytte dunk! Tyvärr bor jag ca 25mil från gården så jag kan inte själv åtgärda just nu. Så mest troligt inget haveri :-) förutom mentalt ;-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimek MInimaster motorhaveri?

Lajodi  
#479548 :D Ooops. Så det kan gå! Dessbättre enkelt åtgärdat...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).