Servicebyggnader

Tälthall-Lagerhall

51 inlägg 45809 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tälthall-Lagerhall

ryared  
#403600 Undrar hur detta tält funkar. Är ju iofs ett partytält men skall man inte ha det så länge utan mer provisoriskt så länge (Hema) kanske det är ett helt ok alternativ. Extremt billigt i alla fall.
https://m.blocket.se/vi/6x12m_party_lag ... ?ca=11&w=3

Avatar Fallback

Re: Tälthall-Lagerhall

Hema  
#403608
ryared skrev:Undrar hur detta tält funkar. Är ju iofs ett partytält men skall man inte ha det så länge utan mer provisoriskt så länge (Hema) kanske det är ett helt ok alternativ. Extremt billigt i alla fall.
https://m.blocket.se/vi/6x12m_party_lag ... ?ca=11&w=3

Tack, men tältet är redan införskaffat. 5x8 500g/kvm. Kommer nog stå monterat några år.

Avatar Fallback

Re: Tälthall-Lagerhall

skogshasse  
#446095 har tittat på en hall i 2 tums galvade stålrör utan presenning
bågarna består av två rör som är hopsvetsade som ett fackverk så det var riktigt rejält byggt
cc måttet mellan bågarna är 150 cm så man behöver förmodligen inte skotta av snö från taket
hallen är ca 15-16 meter bred 20 meter lång 6-7 meter hög så varje båge består av 2 delar
och varje del är ca 11 meter och den ser ut att vara i bra skick

nu till min fråga vad har en sådan hall för ett värde vad kan man betala för den
han begär 30 000 för den

Avatar Fallback

Re: Tälthall-Lagerhall

Hema  
#446291 skogshasse:
Om det ser bra ut låter det väl inte orimligt, dock kolla upp åldern på tältduken. Ju äldre desto större risk för att UV-strålningen har gjort tältduken skör o spröd, så att när du river och sedan reser tältet kommer du ha en del skador på duken. Så då kommer vi till frågan hur lätt det är att skaffa ny duk?

För mitt tält:
Så grävde jag igenom marken, jämna ut (men gjorde med flit att "golvet" fick en liten rågad form.. Grävde ett dike runt om (dock något nära skulle det visa sig) Sedan la jag byggplast följt av väggrus och ovanpå detta markduk i samma meterial som tältduken. Man kunde se rätt omgående att plasten stoppade upp en hel del markkondens. Tejpade alla skarvar i stommen innan jag drog över duken och det var nog klokt. Upplever att jag har det torrt i tältet, har inte haft ventilationsgluggarna öppnade. Jag la även lite vägrus på tältdukens markläpp, men det har på sina ställen åkt av när det blåst. Kommer lägga några plank/bräder och sedan grus ovanpå detta, så tror jag att det kommer bli bättre.

Problem/Nackdelar: Iom att jag grävde igenom marken, så fanns det inget grepp för några markspik eller skruv. Men sedan behöver inte spiken bara agera broms för tältlyft utan även för att fixera stolparna i sidled. En stolpe har varit lite olydig några gånger. Men det får nog mest skyllas på mig, då jag har svårt för att göra hål i den nya markduken. Men det får jag nog ta tag i till nästa vinter, då större snömängder antagligen lär belasta konstruktionen betydligt mer än årets snöfattiga vinter. Slutligen så har tyvärr spännena till remmarna för kardborren, redan börjat rosta. spännena är som för ett skärp typ. Hoppas komma på en bättre lösning, men som det är nu är det bara estetiskt.

Såsom jag resta stommen så hade det gått att rtesta stommen själv på det viset jag reste den. Byggde tak, sedan satte jag på respektive långsida. Men jag fick hjälp av en kompis med andra långsidan, men det hade gått om man hade varit tvungen. Kanske även att det hade gått att dra över duken (fäste rep och slängde över stommen och stod på stege och drog) men det gick mycket enklare att vara flera. Två som drog och en som försökte hjälpa till och lyfta. Särskilt när vi första gången drog på den 90 grader fel så att det saknades 30-50cm på varje sida... Fadäs, men vi fick iaf lite mer träning. :)

Avatar Fallback

Re: Tälthall-Lagerhall

Mikael.O  
#478516 Hej
Har ett litet garagetält till en bil och har nu köpt ett 8m x 4m tält från Dancover till min traktor. Det jag märkt i det lilla tältet av samma leverantör är att det formligen regnar av kondens i tältet. Då tänkte jag skaffa en presenning och lägga som kondensskydd under ordinarie tältpresenning. Då är min lilla fundering om det är bäst att lägga den direkt under tältpresenningen/tältduken eller om jag ska försöka fästa den under stålramen som bär upp tältet för att få en luftficka mellan presenningarna? Eller har det någon betydelse?
Och hur långt ner över kanterna ner på väggen ska innerpresenningen vara? Ska man ha hela vägen ner till golvet?
MVH Mikael

Användarvisningsbild

Re: Tälthall-Lagerhall

sundelius  
#478540 Du behöver ha luftspalt mellan

Avatar Fallback

Re: Tälthall-Lagerhall

Mikael.O  
#478544
sundelius skrev:Du behöver ha luftspalt mellan


Okej, då borde det ju fungera att fästa presenningen i stålrören som bär upp tältet? Då får jag ju en spalt på ca 3-4cm mellan presenningarna. Tänkte sätta öljetter på båda sidor om där stålröret är och fästa innerpresennningen med buntband. Kan det tänkas fungera?

Användarvisningsbild

Re: Tälthall-Lagerhall

sundelius  
#478546 Ja det tror jag kommer bli :-bd om det kommer in luft så att du får lite cirkulation i mellanrummet

Avatar Fallback

Re: Tälthall-Lagerhall

Mikael.O  
#478549
sundelius skrev:Ja det tror jag kommer bli :-bd om det kommer in luft så att du får lite cirkulation i mellanrummet


Perfekt :-bd . För ska det liks regna av kondens kan jag ju lika gärna ha traktorn ute i "blå hallen" 😡 . Så kan jag lösa det såhär så blir det ju ungefär hur bra som helst. Hur långt ner på sidorna/väggen ska innerpresenningen gå? Ska den gå hela vägen?

Avatar Fallback

Re: Tälthall-Lagerhall

Hema  
#478552 Jag vet inte vad som är rätt, men jag har byggplast, 5cm 0-16 fökjt av dancovers egen markduk. Jag har stålramen stående rakt på markduken. Har inte upplevt problem med fukt. Peppar peppar.

Avatar Fallback

Re: Tälthall-Lagerhall

Mikael.O  
#478555
Hema skrev:Jag vet inte vad som är rätt, men jag har byggplast, 5cm 0-16 fökjt av dancovers egen markduk. Jag har stålramen stående rakt på markduken. Har inte upplevt problem med fukt. Peppar peppar.


Okej, funderar också på byggplast under ett lager grus, eller klarar man sig utan det? Eller blir det för mycket fukt från marken då? Någon markduk kan jag nog inte ha då jag har kedjor på traktorn =)) . Man kan ju iochförsig ha körplankor men då kommer det bli på det berömda med porthöjden... Då är jag rädd att jag inte får in traktorn :lol: .

Användarvisningsbild

Re: Tälthall-Lagerhall

sundelius  
#478559
Mikael.O skrev:
sundelius skrev:Ja det tror jag kommer bli :-bd om det kommer in luft så att du får lite cirkulation i mellanrummet


Perfekt :-bd . För ska det liks regna av kondens kan jag ju lika gärna ha traktorn ute i "blå hallen" 😡 . Så kan jag lösa det såhär så blir det ju ungefär hur bra som helst. Hur långt ner på sidorna/väggen ska innerpresenningen gå? Ska den gå hela vägen?

Jag skulle prova ut till väggarna utan att gå ner på dem. På så sätt får du bäst cirkulation och eventuell kondens följer väggarna ner till marken

Användarvisningsbild

Re: Tälthall-Lagerhall

sundelius  
#478560 Hemas tips är nog mycket bra då fukten troligtvis till stor del kommer från backen

Avatar Fallback

Re: Tälthall-Lagerhall

Mikael.O  
#478577
sundelius skrev:
Mikael.O skrev:
sundelius skrev:Ja det tror jag kommer bli :-bd om det kommer in luft så att du får lite cirkulation i mellanrummet


Perfekt :-bd . För ska det liks regna av kondens kan jag ju lika gärna ha traktorn ute i "blå hallen" 😡 . Så kan jag lösa det såhär så blir det ju ungefär hur bra som helst. Hur långt ner på sidorna/väggen ska innerpresenningen gå? Ska den gå hela vägen?

Jag skulle prova ut till väggarna utan att gå ner på dem. På så sätt får du bäst cirkulation och eventuell kondens följer väggarna ner till marken

Då ska jag testa det. Det är som du säger, då kan luften cirkulera lite.

sundelius skrev:Hemas tips är nog mycket bra då fukten troligtvis till stor del kommer från backen

Ja det är klart, vet inte om det är någon fördel eller nackdel att jag bygger tälten i princip direkt på sand? Är bara ett tunt lager grus, under det några cm kolstybb och sen sand sand sand. :smile:

Avatar Fallback

Re: Tälthall-Lagerhall

Hema  
#478588 Då jag byggde mitt, vsr jag tvungen att gräva igenom jorden då det låg en massa skit överalkt. Nackdelen blev att det blev näst intill omöjligt att fästa tältpinnar och förankringsjordskruv. Så jag fick hörspänna duken mot hörnfotpinnarna. Tur jag har träd runt om som vindskyddar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).