Bioenergi

Många frågor om ved!

45 inlägg 24122 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Många frågor om ved!

Xon  
#46828
Bengt olsson skrev:
Xon skrev:Du får ut mest om du säljer veden i 40L säckar. Dock är det betydligt mer jobb med det än att köra direkt i 1 kubiks säckar
Så det är väl lite hur du värdesätter din tid som får avgöra. Men som sagt tidigare, Kolla på blocket vad andra tar i ditt närområde
så får du en hint om hur priserna ligger.


Go kväll Xon skall du kolla hockey? :grin: Hoppas dom tar kanadadickerna,god fortsättning xon :grin:


Tjo Bengt!

Hockey är för norrlänningar norr om Markaryd så jag hoppar det.. :)

God fortsättning själv! Hoppas det nya året innebär mycket försäljning! :)

Avatar Fallback

Re: Många frågor om ved!

j66  
#46988 En fråga till då ,är det någon som vet vad man får betalt för att processa ved, alltså om jag köper t ex ett lass långved och sedan säljer färdig ved, vad är mellanskillnaden , vad blir min och processorns "lön".

Användarvisningsbild

Re: Många frågor om ved!

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46989 Otroligt svårt att svara på.
Beror på många faktorer såsom, inköpspris, försäljningspris, diselpris, maskiner - nya/gamla/förbrukning, hantering mm.
Generellt anser jag att timlönen inte är nåt vidare om man är en mindre producent, utan bör ses mer som en extrainkomst.
Allt beroende på vad man har för förutsättningar.
Luddigt svar... :)

Avatar Fallback

Re: Många frågor om ved!

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46993
j66 skrev:En fråga till då ,är det någon som vet vad man får betalt för att processa ved, alltså om jag köper t ex ett lass långved och sedan säljer färdig ved, vad är mellanskillnaden , vad blir min och processorns "lön".

beror ju på säljaren, är du duktig säljare kan du sälja vad som helst till vilket pris som helst, bara du hittar en köpare.. :)

Avatar Fallback

Re: Många frågor om ved!

Xon  
#46994
j66 skrev:En fråga till då ,är det någon som vet vad man får betalt för att processa ved, alltså om jag köper t ex ett lass långved och sedan säljer färdig ved, vad är mellanskillnaden , vad blir min och processorns "lön".


Det hänger lite på var du bor i Sverige. Men lite grovt räknat så kan man säga att du kan köpa hem långved för ca 160-170:- / själpt m3. Efter kapning och klyvning kan du sälja 1 själpt kubik för ca 400-800:- beroende på var i landet du bor som sagt.
Jag har räknat med 100% björk. Om du tex tittar på www.svenskvedab.se och samtidigt på www.skaneved.se så ser
du pris skillnaden direkt.

Användarvisningsbild

Re: Många frågor om ved!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47000 Sen är väl priset ber på volym, frakt & emballage åxå.
Ska du sälja direkt till kund 30cm kluven björk i 40l säck på bron så blir det ju det högsta priset.
Säljer du 50cm blandved i en hög på marken hemma hos dig så blir det ju det billigast tänkbara.
Samma när du köper, köper du stående i skogen eller hemkört så påverkas priset.
Min tanke är att du bör göra så mkt jobb själv som du bara kan, då får du billigast långved
och högsta möjliga kundpris.

Avatar Fallback

Re: Många frågor om ved!

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47076 jah! detta med veden och transporter , ..det är inte så svårt , det gäller bara att följa lagar och regler som gäller ..... och inte fara omkring på sena kvällar och nätter , med allsköns konstiga traktorapplikationer... för händer en olycka! så gäller det att vara i "drift" och ha full koll B-) B-)

Avatar Fallback

Re: Många frågor om ved!

dieseltomten  
#47817 Ja det var en bra rapport.
Har för övrigt haft Jan-erik Liss som lärare i Garpenberg. Han är trevlig och bra.
Så det är siffror man kan lita på.

Men är det nån som har koll på vettiga utpriser på ved för i vår?
450kr stjälpt mått för björken eller?
Nån som har några tips...
Vi kanske skulle ha lite riktlinjer uppsatta för oss vedförsäljare vad man ska ta.
Nu inte på såna sätt att vi får konkurrensverket på oss..heheh..
Men ingen tjänar på att nåt pucko dumpar priset till 250kr kluvet och klart (=svartpris om inte annat)
Eller vad säger ni?

Användarvisningsbild

Re: Många frågor om ved!

Knegarn  
#47820 spindeln! är det en fartkamera som har tagit bilder av alla era lastbilar? ja tycker alla ser ut att va på samma ställe. :grin:

Avatar Fallback

Re: Många frågor om ved!

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47843
Knegarn skrev:spindeln! är det en fartkamera som har tagit bilder av alla era lastbilar? ja tycker alla ser ut att va på samma ställe. :grin:


jah! vad fan ? ... nu när du säger det ? och eftersom jag "micklat" med både färdskrivarna och pumparna 8) nej för böveln ! det är en kille som driver en egen sida /forum för lastbilar som tagit bilderna .nu kommer skogsforums admin att stänga av mig för att jag skriver adressen : www.hegges.se =)) =))

Avatar Fallback

Re: Många frågor om ved!

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47854
dieseltomten skrev:Ja det var en bra rapport.
Men är det nån som har koll på vettiga utpriser på ved för i vår?
450kr stjälpt mått för björken eller?


priset bestäms väl av råvaran+arbete+maskiner+hyra+transport+vinst... men 450kr+moms eller med? (360)

Avatar Fallback

Re: Många frågor om ved!

dieseltomten  
#47871 ja med moms...
450 plus moms är kanske att att ta i

Användarvisningsbild

Re: Många frågor om ved!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47888 Jag vet en som fick 600:-/m³ i säck för 35cm björk ink moms.
Jag har åxå sett folk begära 700:- för samma.

Avatar Fallback

Re: Många frågor om ved!

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47889
dieseltomten skrev:ja med moms...
450 plus moms är kanske att att ta i

http://www.blocket.se/vi/17270937.htm?ca=11_s
850kr/kubiken med hemkörning, så de beror ju på var du bor.. :)

Användarvisningsbild

Re: Många frågor om ved!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47896
Bild

By slurfi
Från ovannämnda annons.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).