Skotare

BM Viktor skotare

31 inlägg 18536 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: BM Viktor skotare

Eystrasalt  
#47837 Sista för den här gången

Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: BM Viktor skotare

Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47839 Ser väldigt proffsigt ut!

Men hur är midjekonstruktionen löst?

Avatar Fallback

Re: BM Viktor skotare

Eystrasalt  
#47844 Sorry, glömde 2 bilder

Avatar Fallback

Re: BM Viktor skotare

Eystrasalt  
#47846 This is the last..............

Användarvisningsbild

Re: BM Viktor skotare

Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47857 Man tackar :grin:

Avatar Fallback

Re: BM Viktor skotare

biogurun  
#47927 Man blir helt lyrisk. viktorn min kommer att bli lite moddad och få ett nytt liv.
Jag kommer att bygga med robbson på vagnen, men först blir det att samla delar som vagn, pump och motorer.

Avatar Fallback

Re: BM Viktor skotare

asod  
#48401 Hej
Roligt med så stort intresse. Funderat o fantiserat i många år, inga ritningar finns, allt i huvudet. Bygget blev körklart 2007, en del justeringar sedan dess. Ombyggnad av traktor= skiftat bakhjulsväxlarna (vänster-höger) och flyttat fram dom ca 60 cm, för att förändra tyngdpunkten och förkorta ekipaget. Växellåda o kraftuttag är original, saknar lågväxel o diffspärr, ingen drift på vagnen. Vagnen är en Källefall 5 tons gallringsvagn med radiostyrd vinsch, ekipaget fungerar utmärkt till vedhugg o vindfällen. Har även skophalvor till gripen för dikesrens m.m. Ytterligare några bilder.
Åke

Avatar Fallback

Re: BM Viktor skotare

asod  
#48403 Bild

Avatar Fallback

Re: BM Viktor skotare

asod  
#48404 Bild

Användarvisningsbild

Re: BM Viktor skotare

Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48406 Den är verkligen jättefin!

Är det en axeltapp med tillhörande nav som du använt till midjan?

Användarvisningsbild

Re: BM Viktor skotare

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48422 Vem har byggt den??? Hade ingen aning om att de fanns nå dyligt i "byn". :D


halvproffs skrev:Denna lilla skotare har en person i Hedesunda byggt, en duktig och tekninsk intresserad herre.Enligt hörsägen är detta hans tredje på några år.[img]
skanna0001.jpg
[/img]

Användarvisningsbild

Re: BM Viktor skotare

halvproffs  
#48430 Hej Engstrand. Jag skrev att det var en i Hedesunda som byggt den, men då fick jag helt rätt på nöten av Eystrasalt som sa att det var han som byggt den. Var och kollade med Häsenbon i helgen och han sa att det inte var han som byggt denna skotare, men att han byggt en nästan likadan tidigare (såld till Älvdalen) och att dessa byggherrar känner varann.

   TS
Användarvisningsbild

Re: BM Viktor skotare

Lill Junior  
#48454 Kan du få tag på bilder på den som blev såld till Älvdalen?? Har då inte sett något liknande....

Avatar Fallback

Re: BM Viktor skotare

ANDERS NYQVIST  
#48461 Man snubblar ju inte på växelspaken en väldigt bra lösning går det att växla bra.
En annan grej som jag undrar är har du bultat midjan i befintliga hål på traktorn kolvarna är det 40 tuber.
jag kanske ska köpa viktor nu på lördag eller söndag sedan blir det meka man kanske ska köra med den lite först.

Avatar Fallback

Re: BM Viktor skotare

asod  
#48465 Hej.Svaret på frågan,ja i midjan sitter axeltapp 80-80 mm

Appropå insatt första foto. Köpte Viktorn pr annons nov 2006 av T.P.Hedesunda. Presenterade mina planer på ombyggnad vid köpet. Skickade 2 st foton på ombyggnaden för ca 1 år sedan till T.P.enligt överenskommelse vid köpet.Känner för övrigt inga fler i Hedesunda med omnejd och ingen i Älvdalen heller.Jo"Lars-Cristers" förstås. :wink: HL Åke.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).