tor 26 okt 2017, 09:50#478333
jannee skrev:Förstår inte riktigt vad Totte menar med bränsleproblem. När någon av mina sågar stått oanvänd kanske 1/2 år och verkligen är svårstartad räcker det oftast med att dutta i en 1/2 tesked bensin i tändstiftshålet och sågen startar för att senare fungera resten av säsongen.
Samma med snöslungan och även gräsklipparen (båda är nu över 20 år).
Är egentligen inga bränsleproblem alls bara man fått igång dem en gång.
Att däremot en såg går en eller två timmar för att senare strejka beror inte sällan på just stiftet. Prova med NGK BPES 6 eller 7, ibland fungerar det mjukare bättre än det hårdare.
Du har väl för allt smör i Småland ingen avstörd tändhatt för då ska sågen inte gå över huvud taget
Jag ger mig på att hjälpa till o förklara bränsle delen.
Har såg stått så kan det ibland hända gjrejer när de står. Bränsle skitar sig, olja täpper till hål, styvna membran och massor annat. En liten skvätt bränsle i filter ser till att det sugs in luft med bränsle i. Sågen ger då ett tecken på liv om den saknar bränsle och blir synligt sur om den har bränsle men tappat gnistan.
Att slå bränsle i tändstiftshålet är ingen höjdare. Ofta så släcks gnistan eller åker det ner i vevhus eller ljuddämpare.
Bättre o slå bränslet på filtret så det blir ånga eller finfördelad vätska som kommer in.
Det här med stift är lite krångligare. Inte alltid de funkar som tänkt även när de är nya så kontroll och testa före montering är ett bra tips. Vissa äldre såg gillar inte "R" stift, andra måste ha de för att tändningen ska hålla.
Generellt så sätter jag i stift utan "R" (motstånd/avstörning etc) på såg innan 2005, R stift i såg efter 2005.
Att prova olika värmetal är inte alltid lätt och kan strula till det, likaså elektrådavstånd. Bäst är o fälja tillverkarens rek. i möjligaste mån och skulle inte det funka eller om förhållande är extrema kanske testa sig fram.