sön 17 dec 2017, 19:47#486417
Tjohej och Glad Jul åt er alla!
Nu gissar ni säkert vad som hänt?
Det har skett ett under så här i juletider.
Motorn går.
Bytte på svänghjulssidan originalstefan till en som inskaffats från Tyskland( se fotot tidigare) och köpte också två nya stefor med fjäder.Det sattes en ny sådan ovanpå den gamlas plats för säkerhets skull.Det är omöjligt att få fast en sådan i godset på stefans originalplats.Så bara genom att limma med tvåkomponentlim Loctite Metal Epoxi , grå sort som är gjord för metall .så lyckades det.Limmet är verkligen bra, har bra erfarenheter från förr.Limmade en Jonsered oljetank för flera år sedan och det har hållit.
På drivhjulssidan likadant , där är ju massor av utrymme, så monterades en ny fjäderstefa .Originalstefan blev kvar obytt.
Och så var kilen som håller i svänghjulet skadad, dels var spåret i axeln illa medfaret, dels var även spåret i svänghjulet också inte up to date.Svänghjulet hade varit löst.
Men det löstes med en specialkil som är grövre i axeln.Och axelspåret måste då slipas med diamantpinne.
Och den hålls nu igång om man leker med gasen och mest på högre tomgång
Verkar som om stora strilen är fördärvad då justering inte inverkar på gången nämnvärt.
Och så är där ngt galet med startfjädern, den har nog kapats nån gång på stenåldern för den vill inte hållas fast i aluminiumgodset på axlen , är den för kort kanske?
Och på kopplingsidan har en bronsdel som skall slungas ut av centrifugalkraften brustit , men fjädrarna höll lite i delarna ändå.
Denna del är nu specialrenoverad, täcks inte säga hur.
Dessutom sades det från regeringshåll idag att nu får det räcka med detta projekt,punkt.Den får hosta bäst den vill, jag får inte röra den förrän vi levererar den nästa sommar till ägaren.
Måste nog erkänna att hon, regeringen, har rätt.Det har varit aningen enerverande.
Så tack skall ni ha alla som hjälpt till med goda råd och uppmuntran.
Mvh
R