Trädfällning (arborist)

Alpine butterfly vs VT ved tung belastning

6 inlägg 8507 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Alpine butterfly vs VT ved tung belastning

Tretoppen  
#473514 Har av og til behov for å knyte en løkke midt på et tau og har til nå brukt Alpine Butterfly til dette. I går ble belastningen så stor at jeg ikke klarer å få opp knuten igjen... :(( (12mm Sirius rigging)

Tanken slo meg om jeg neste gang heller skulle brukt en e2e med en Valdotain Tresse og karabiner. Den ville jo vært mye lettere å få opp igjen, men hvordan er denne på veldig tung belastning, type 1 tonn?

PS! Noen tips om hvordan man åpner en fastlåst Alpine Butterfly? 🙏



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Alpine butterfly vs VT ved tung belastning

Robertberg  
#473552 En hård knut får man upp genom att banka på den med tex en handslägga :YMPEACE:

Avatar Fallback

Re: Alpine butterfly vs VT ved tung belastning

Ferguson system  
#473569 Jeg ville ha brukt en vanlig prusik i steden for VT. Prusiken tåler belastning begge veier. Trenger du mer grep, så lager du noen ekstra løkker.

Avatar Fallback

Re: Alpine butterfly vs VT ved tung belastning

Tretoppen  
#477401
Robertberg skrev:En hård knut får man upp genom att banka på den med tex en handslägga :YMPEACE:


Takk for tipset, det fungerte! Et par slag med hammer, og knuten gikk opp :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Alpine butterfly vs VT ved tung belastning

Lenton  
#478096 Använd en riktad åtta och sätt en karbin i knuten.

Användarvisningsbild

Re: Alpine butterfly vs VT ved tung belastning

Järv  
#483612 Jag använder samtidigt två klämknopsslingor under tung last. En med en kort slinga och en med en längre sling ihop i en karbinhake / schackel. Lasten är uppdelad. Jag använder en lång VT eller Bachman-knut https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bachmann_knot.
Sirius 12mm med knut (-50%) har endast 17kN styrka. Med en 10kN reell belastning behöver man minst WLL 50kN i systemet (säkerhetsfaktor 5).
Om du måste öppna en knut med en hammare är repet skadat vid denna punkt och kan riva.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).