Skogsekonomi

Enskild firma hyr ut lägenheter, blivit skogsägare

10 inlägg 6386 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Enskild firma hyr ut lägenheter, blivit skogsägare

Crille_på_skogen  
#477986 Hustrun har en enskild firma där hon äger ett litet hyreshus med tre lägenheter i en liten by i Norrlands kustland. Hon har ärvt lite pengar och nu köpt en skogsfastighet på 60ha (mest ungskog). Jag kommer, som pensionär, att röja och gallra lite själv i hennes skog för jag tar det som ett nöje som gammal bondpojk. Jag har en liten BM400 Buster och en liten huggarvagn samt motorsågar och röj dito.

Med hyresintäkterna var firman inte momspliktig, men med att hon nu äger en skogsfastighet måste hon nu momsregistrera sig vad jag förstår. Hyresinkomsterna var ju momsfria och hon har aldrig dragit av moms på firmans inköp av inventarier eller tjänster. Avdragen har varit totalsummorna av utläggen, vilket enligt skatteverket har varit helt riktigt.

Hur blir det nu med skogsfastigheten? Nu blir hustrun momspliktig, hur går det att kombinera de båda verksamheterna (Hyreshus - Skogsfastighet) både vad gäller bokföring samt deklaration? Skall man skilja på verksamheterna i bokföring och deklaration? Hoppas någon är mer fena på detta än jag kan finna svar på nätet.



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Enskild firma som hyr ut lägenheter och nu blivit skogsä

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478007 Har hon ingen revisor?

Avatar Fallback

Re: Enskild firma som hyr ut lägenheter och nu blivit skogsä

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478008 Bokför var för sig

Användarvisningsbild

Re: Enskild firma som hyr ut lägenheter och nu blivit skogsä

Camwood  
#478018 Ta hjälp av en redovisnings kunnig person. Lägg märke till att den enskilda firman äger varken hyreshus eller jordbruksfastighet. Blanda inte ihop begreppen. Det går alldeles utmärkt att bokföra både verksamhet i skogen och verksamhet av uthyrning av lägenheter i samma firma.

Avatar Fallback

Re: Enskild firma som hyr ut lägenheter och nu blivit skogsä

aalg  
#478023 Går alldeles utmärkt att kombinera. Bara att hålla isär inkomsterna och utgifterna från hyresverksamheten och skogsbruket.
Hyresverksamheten är momsfri som tidigare och inkomster och utgifter från skogen är det ju moms på.

Användarvisningsbild

Re: Enskild firma som hyr ut lägenheter och nu blivit skogsä

Andreas99  
#478025 Får jag fråga varför hyresverksamheten är moms fri?

Avatar Fallback

Re: Enskild firma som hyr ut lägenheter och nu blivit skogsä

aalg  
#478027 Därför att det inte är moms på hyror i Sverige.
Man kan dock ansöka om att lägga moms på hyror om man vill men det är ju oftast en rätt dålig idé, i alla fall om man tänker att verksamheten går med överskott.

Avatar Fallback

Re: Enskild firma som hyr ut lägenheter och nu blivit skogsä

Crille_på_skogen  
#478030 Tack för alla svar. Kula att folk är så bussiga och bjuder på sina kunskaper så snabbt.

Vi har kört bokföringen med ett bokföringsprogram som är väldigt lätt och ändå fullmatat med allt man behöver (betydligt mer än vi behöver för lilla hyreshuset). Vidare har vi använt samma firmas skatteprogram som integrerar med bokföringen och sen kan man direkt föra över allt till skatteverket via fil. De frågor vi haft hittills har varit lätta att få svar på både från BL Info (Björn Lundén bokföring) och bra kontakt med Skatteverket. Men nu var det svårare att få ett svar.
Vi använder nämligen FastBas kontoplan och där får vi antagligen lägga till konton som passar skogsbruket. Vidare får vi koppla vissa konton till utgifter och inkomster från skogen inklusive moms.

   TS
Avatar Fallback

Re: Enskild firma som hyr ut lägenheter och nu blivit skogsä

Svendufva  
#552725 Den stora fördelen med enskild firma är ju att du kan kvitta förluster i en verksamhet mot vinster i den andra verksamheten.

Avatar Fallback

Re: Enskild firma som hyr ut lägenheter och nu blivit skogsä

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#552737 Allt skall normalt köras i samma bokföring, enligt bokföringsnämden.

Går ev. att göra dubbla, men varför?

https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 24680.html

Vi är ju några här som är konsult och skogsägare, och tex jag kör samma.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).