Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

"Stormfälla" ett träd med en skogsmaskin?

25 inlägg 17564 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: "Stormfälla" ett träd med en skogsmaskin?

Skogstomte  
#81697 Tycker egentligen inte om grävskördare men för att trycka omkull träd är ju en grävmaskin som brukar användas (+ 20 ton) fullt tillräcklig. 8) Men att kapa loss stubben vill inte jag göra med maskin, illa nog med motorsåg. :???: Om man sedan tänker på uttransporten så blir det ju både stora och tunga pjäser med hela stubbar. Visst, stora skotare klarar det i teorin men det verkar otympligt. :geek: Att sedan köra ut både stammar och stubbar samtidigt på ett hygge där alla stubbar är uppryckta och bärigheten saboterad är kanske tveksamt, speciellt om vädret är blött. :???:

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: "Stormfälla" ett träd med en skogsmaskin?

orre  
#81717 Varför inte leverera okvistad helstam med vidhängande stubbe direkt till industri.....
Med dagens "korta" transporter land och rike runt på våra "jämna" vägar så borde det i stort sett inte finnas varken barr eller jord kvar.

ang. sammordningsvinster: Om stubbar ej ska tas ut, varför inte ha ett GSSP agg på risskotaren?
GSSP.pdf

Avatar Fallback

Re: "Stormfälla" ett träd med en skogsmaskin?

axwell  
#81748
Admin@skogsforum skrev:a, ni kanske undrar vart jag vill komma, har han blivit galen eller nåt?
Nä då, jag vill bara brainstorma prestigelöst lite om framtiden.
Läste för ett tag sedan någon skrift (kommer tyvärr inte ihåg vilken) om några forskare i norra Sverige som kom med idéen om att skördaraggregatet skulle ha en gigantisk hålpunch i botten och efter ansättning klämdes denna ner i stubben. På detta vis skulle det tydligen kunna finnas mångmiljoner nationellt på årsbasis att hämta pga någon eller några decimeter rundvirke till!

Tja, vad tycker ni, är det tråkigt att diskutera detta, onödigt, skoj eller kanske intressant?

Kom gärna med dina synpunkter!


På en annan tråd skrev någon att en del andra var "konservativa.........", det föll inte i god jord. Därför skall jag försöka formulera samma uppfattning men kallar det teknikutvecklingsfientlighet. Om du skulle ha skrivit hur mycket mer pengar skördaren kan få i intäkt hade nog inte reaktionen inte blivit så felsökande. Redan i dag finns det väl kedjor som klarar sand/jord mycket bättre än de traditionella men dagens föråldrade kedjeslipar kan inte få till skärpan när det så småningom blivit slött.
Sida upp/ned har det skrivits om avancerad filning men jag har inte sett något för "smutsigt virke kedjor" även om det kan ha berörts.
För handhållna maskiner finns ju sedan många år tekniken att med enkla medel slipa även dessa kedjor till "nyskick" med diamantstift. Om det inte redan finns något liknande för skördarkedjorna så skulle det inte ta alltför lång tid innan någon såg möjligheten till teknikutveckling. Jag uppskattar att det är 10 år sedan sista rundfilen inköptes för min del.
Om det var så att de som tjänar pengar på stubbarnas energiinnehåll bidrog till att göra det ekonomiskt intressant så kan denna teknik ha en framtid.

Avatar Fallback

Re: "Stormfälla" ett träd med en skogsmaskin?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81771 Kan det vara så att så länge råvaran(grot o stubbar) är nära nog gratis finns inget riktigt incitament för teknikutveckling?
Vad skulle hända om ingen sålde råvaran för under exv 5000:-/ha?
Nedläggning?
Statstöd?
Teknikutveckling?
Jag har ingen aning,men det vore intressant.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: "Stormfälla" ett träd med en skogsmaskin?

Fredrik Reuter  
#478021 Tja, denna idé självdog lite när både stubbrytning och bioenergin tappade i popularitet.

Tycker annars att det var en givande anda i denna tråd.

Kom faktiskt på en negativ effekt till: stubbarna är väldigt bra att köra på m.a.p bärigheten. Iofs så skulle man kunna kapa vanligt i vägarna och välta ute i slagen...?

   TS
Avatar Fallback

Re: "Stormfälla" ett träd med en skogsmaskin?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478034 När Bergvik skog gjorde en liten vändplan här så tog de dit en grävare som rotryckte träden och la dem prydligt i hög med rot och allt. Men jag såg aldrig hur de gjorde sen. Om de möjligen flisade på plats eller körde träden hela någonstans.

Användarvisningsbild

Re: "Stormfälla" ett träd med en skogsmaskin?

Fredrik Reuter  
#624277 Tiden går fort när man har roligt. Denna tråd fyller nu tio år och lika så den brainstorming som finns i den.

Vad tycker du om idén såhär tio år senare?

   TS
Avatar Fallback

Re: "Stormfälla" ett träd med en skogsmaskin?

AKKAMAAN  
#624301 Energived och avverkningsavfall är en "global" råvara idag. Japan köper mycket avverkningsavfall från västra Nordamerika. Stockholms stad köper "förädlad" energived/avverkningsavfall från Brasilien för sin fjärrvärme.
Här i Nordamerika använder man stora kvarnar som mal ner, efter torkning i stackar, avverkningsavfall och stubbar direkt på hyggena. Körs sen till lokal industri som "energitillskott"...
Industriskog hette ett råvaru inköpsbolag på 1970-1980- talet. Ägdes av Stora, Kopparfors, Iggesund och Korsnäs. Man bröt stubbar i nåt tiotal år i syfte att komma över marginella volymer massaved. Det blev dyrbar massaflis bör man till sist hade en kvalitet och renhet som dög. I dag flisas avverkningsrester vid skogsbilväg och körde till värmekraftverk. Problemet med stubbveden är att den inte känd flisas ner till de "kornstorlekar" värmeindustrin kan hantera. Utan det är malning som gäller där långsmala fraktioner skapas typ 4x1x15 cm "flisor". För er som är nyfikna på malning Googla "hog fuel grinding"...


Pär Forsman gjorde ett examensarbete på stubbrytning 1980 på beställning av Industriskog. Det beskriver den hantering och problem man hade med stubbar och stubbrytning på den tiden. Kontakta honom, han arbetar på SCA i Östersund. Han får i pension 2021 om han inte "jobbar övertid"...
Jag tror stubbar har ett värde vid bilväg. Frågan är vad det kostar att få dem dit...
PS. Det blir mycket "koldioxid" under malningen... :mrgreen:
1581423983_screenshot_20200211-042520.png
Senast redigerad av AKKAMAAN tis 11 feb 2020, 14:36, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: "Stormfälla" ett träd med en skogsmaskin?

Norrtälje  
#624309
Fredrik Reuter skrev:Vad tycker du om idén såhär tio år senare?


Det ska nog till ett tydligt problem för att nå fram till en lösning, men om jag tänker mig att problemet handlar om att spåna fram en förenklad stubbskörd med hjälp av befintliga skogsmaskinstyper som skördare och skotare så lyfter jag idén om att först hugga en högstubbe och processa med skördaren sen utvecklar man skotaren och påbygger en flakväxlarkrok fast med klämbanke istället för krok och genom att backa mot trädstammen och gripa tag har man sen både framdrift och växlararmen att dra upp med. För större träd ihop med kanske stödben som går i marken bakåt likt ett koben som tar spjärn. Då får man en lagom trädlängd på skotaren lastad och klar med roten bakåt som hänger efter och enkelt att uppgradera skotaren med en kapsåg baktill för att fimpa roten där man vill släppa av den.

För att spåna vidare på idén om skotare+flakväxlare kan man ju ta bort skördaren helt och hållet och då istället för att en skotare drar loss träd med rot över sig själv med klämbanke på flakväxlararm så har man på en skotare eller längre skördare monterat ett skördaraggregat på motsvarande specialbyggd flakväxlararm. Då kan man med en tyngre rejäl maskin rotkapa och skörda träd ståendes, luta framåt och upp över maskinen och kvista sen trädet bakåt i vinkel nedåt med gravitationens hjälp. Med limträ som kommer starkt nu blir behovet av långa stockar allt mindre så om man måste avstå från långa timmerlängder blir det kanske inget problem. Fjärrstyrd skotare utan hytt vore väl dock fördelaktigt här med trädet hängande över där en hytt sitter normalt.

Användarvisningsbild

Re: "Stormfälla" ett träd med en skogsmaskin?

Jdmogge  
#624318 En idé är att köra med en grävmaskinskördare och montera en stubbklipp på den.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).