Gallring

Vad gör jag med träd som blir över från fällningen?

21 inlägg 16219 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad gör jag med träd som blir över från fällningen? Skil

Tosca  
#477926
Byggonomen skrev:Vi hade först en motorsåg från Rusta eller något liknande. Riktig plastsak som en förälder köpte, sen fick vi köpa en ny riktig och den är helt plötsligt en farlig apparat. Den förra hade väl stannat i jeansen i bästa fall.

Även en varuhussåg sågar kött utan problem, även om man "Svullosågar" kan det behöva sys eller mer därtill.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Vad gör jag med träd som blir över från fällningen?

Byggonomen  
#483108 Det var en liten överdrift man måste vara försiktig även med en vanlig fogsvans har jag bevittnat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad gör jag med träd som blir över från fällningen?

Byggonomen  
#483109 Beror på utövaren främst. Men man kan ha otur också. Kör bara med riktiga skyddsbyxor nu. Även stövlar med hätta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad gör jag med träd som blir över från fällningen?

Byggonomen  
#483769
Göt skrev:Lite nyfiken på vad det är för träd och hur dom ser ut. Du kan alltid sälja dem som flisved. Andra träd kan bli massaved eller timmer beror som sagt på trädslag hur grova träden är och hur dom ser ut.


Hur "sent" ska man ta hand om träden senast efter avfälling så det inte blir fel i dem? Jag gissar att de tidigt blir defekta för bräder och sånt men som ved bör ju hålla träden klara sig ett bra tag om man får torrtom dem även om de blir liggandes ett tag?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad gör jag med träd som blir över från fällningen?

Byggonomen  
#522338
Göt skrev:Al eller Alm
aln är ett mått

Gran har en omloppstid på ca 100 år från planta till slutavverkning. Björk kanske 60 till 70 år.

Hur grovt är virket menar du att det går och såga plank av det. Annars går det att göra ved av allt, du kan väl lägga ut en annons i tidningen om det är nån som vill köpa det till ved.


100 år från planta till slutavverkning det lät väldigt länge. Har inte förvaltat skogen själv utan är med på sidan och hade själv hört ca 60 år. Det stämmer alltså inte?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad gör jag med träd som blir över från fällningen?

jannee  
#522348 Man kan inte stirra sig blind på åldern. Finns skog (gran) som kan vara lämplig att avverka redan vid 60 års ålder.
Allt beror på massor av olika omständigheter.
Just nu avverkar jag en del övergrov gran medans åldern ännu inte uppnått 100 år.
Gran som står i en västersluttning med god tillgång på vatten kan växa enormt bra.
G28 till G32 riskerar troligtvis inte att bli övergrov innan 100 års ålder medan gran på bättre boniteter riskerar bli övergrov = prisavdrag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).