Föryngring

Minska betning och samtidigt öka det jaktliga värdet.

13 inlägg 11880 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Minska betning och samtidigt öka det jaktliga värdet.

torpöbo  
#470164 Det pratas mycket om hur man ska minska betesskador genom att minska stammar av främst klövvilt. Ät det någon som fått ner skadorna genom att behålla löv och för klövviltet begärligt foder genom exempelvis midjeröjning och därigenom fått ner skadorna?

Går det jaktliga värdet genom att balansera upp fodertillgången kombinera med ett aktivt skogsbruk?


Senast redigerad av torpöbo tor 31 aug 2017, 06:50, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Minska betning och samtidigt öka det jaktliga värdet.

halvproffs  
#470247 Absolut! Tror att jag skrivit om det tidigare. Går i rå med bolaget,samma förhållande och bolaget röjde bort allt sly med resultat att det blev enormt mycket barkgnag och stambrott.

Själv sparade jag lövet och efter några år var det mesta av lövet uppätet och endast ett fåtal stamskador.

Användarvisningsbild

Re: Minska betning och samtidigt öka det jaktliga värdet.

Älgfoderodlare  
#470340 Jag har absolut sett att sparar man aktivt de RASE arter som främst älgen föredrar, minskar betningen på Tallen. Det mest påtagliga är att det inte finns ett ENDA barkgnag på Tallarna. Jag har så enormt mycket av Asp, Sälg o Rönn så vi får ju även upp stammade träd av dessa. En höst som i år med massor av Rönnbär, gynnar ju även stannfågelarterna. Det år vi köpte den sista fastigheten, så såg vi ca. 3-4 Rådjur under första vintern. Nu har vi 10-15 / dag vid foderbordet. Vi har älg som går ända in på tomten året om. Hur många dom är är lite svårt att uppskatta då det mest är spår av vuxna djur. Har satt en del Lärk i år som också är begärligt som foder. Så vi får se hur det går med dom. Har satt små planteringar med Jordärtskocka som numer är nerbetad till bara någon dm på några ställen. Så ju mer riktad viltvård jag gör, ju mer sparar jag Tallarna. Och vilt är det ganska gott om. Och att som jag gör, stamkvista Tallarna. Så ökar tillväxten på dom så att de når fortare ur beteshöjd. Så även om jag inte röjer, så verkar det inte minska tillväxten på Tallarna heller. De Björkar som betas, toppar jag några för att öka betet men också att minska på tillväxten o kampen om ljuset med Tallen. Så visst kan man kombinera skogsbruk o vilttillgång med därtill jaktmöjligheter. Det enda jag ser som skillnad mellan mitt sätt att bruka skogen o det gängse sätt som man råder till idag. Har bara med tid att göra. Den slutprodukt som jag ändå kommer att få, skiljer sig nog inte från om jag gjort som alla andra. Möjligen får jag även något bättre sågkvalitet via stamkvistningen. Men jag kan också under tiden njuta av mycket vilt på markena, utan att det skadar det jag önskar skapa i skoglig väg.

Användarvisningsbild

Re: Minska betning och samtidigt öka det jaktliga värdet.

Äboda  
#470360 Jag tycker att det värsta är att det knappt finns någon RASE att spara, det som finns blir hårt nerbetat. Ja tror att i det läget att man inte har balans utan viltstammarna måste ned. I mitt område är det framförallt dovviltstammarna som är för täta.
1504203445_20170603_131933.jpg


Sommarbetad tall.

Avatar Fallback

Re: Minska betning och samtidigt öka det jaktliga värdet.

torpöbo  
#470380 Jag tror ju på alternativet att komplettera RASE med snabbväxande och viltbegärliga salixarter.
Då kan man snabbt komma ifatt ett fodertapp och förädla sämre marker till bättre.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minska betning och samtidigt öka det jaktliga värdet.

Älgfoderodlare  
#470395
torpöbo skrev:Jag tror ju på alternativet att komplettera RASE med snabbväxande och viltbegärliga salixarter.
Då kan man snabbt komma ifatt ett fodertapp och förädla sämre marker till bättre.


Jag har på prov även planterat lite Gudrun Salix. Det skall vara en särskilt viltbegärlig art av Salix. De har ju inte tagit sig så där lysande men de lever. Har dessa i hägn för att de skall hinna ta sig före betning. Det kan vara lite för långt norröver för denna art. Återstår att se.

Användarvisningsbild

Re: Minska betning och samtidigt öka det jaktliga värdet.

Älgfoderodlare  
#474003 RÖJPARTY i restaurangen !
Kom upp till stugan i veckan o fick en aning om vad som blir effekten om man bjuder in för många gäster samtidigt !
Först har gästerna haft röj i RASE restaurangen, sen har de haft "kapptävling" på gräsmattorna. Allt inom 5-15 m från huset. Rönn var högst på menyn verkar det som. Men inte en Tallplanta var rörd. Vet inte hur många dom var, men roligt ser dom ut att ha haft ! Tur att de inte testade grabbens studsmatta i alla fall. Men de hade använt den som rundningsmärke i sin löpning.

Användarvisningsbild

Re: Minska betning och samtidigt öka det jaktliga värdet.

Viskadalens.se  
#477512 Tagit bort mitt inlägg.
Senast redigerad av Viskadalens.se fre 20 okt 2017, 12:15, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Minska betning och samtidigt öka det jaktliga värdet.

torpöbo  
#477538 Är personligen lite smått allergisk mot reklam i trådar på forum. Från en näringsidkare kan detta ses som ett närmast despirat drag i sin marknadsföring. Hedervärt att du använder din websidas adress som användarnamn, då detta blir uppenbart. Men bara sättet, gör att jag personligen lagt dig på min lista av blockerade företag. Till dit hör bolagupplysningen med flera.
Senast redigerad av torpöbo fre 20 okt 2017, 12:27, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minska betning och samtidigt öka det jaktliga värdet.

Viskadalens.se  
#477539 Ok
Bra tack för inlägget. tar till mig av kritiken

Användarvisningsbild

Re: Minska betning och samtidigt öka det jaktliga värdet.

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477655 Finns forskning som visar både det ena och det andra, flera forskningsrapporter visar på mindre älgskador ifall man tar bort rase och Björk från ungskogen... själv prövar man lite olika röjningar på skiftet och enligt mig ser jag mer betesskador på tallarna där det finns mer löv främst rönn och Björk i ungskogen...

Användarvisningsbild

Re: Minska betning och samtidigt öka det jaktliga värdet.

Knagge  
#656803 Jag var ute och tittade på 2 föryngringar som jag skyddat med tallskydd . Den ena frisk lingonmark planterad tall och självföryngrad tall där växer en del gran och björk . I detta bestånd hade jag ingen sommarbetning på tall däremot var en del björk betad . 5-10000 tallplantor per ha .
Det andra beståndet fuktig självföryngring grandominerad med väldigt mycket sälg och ca 30 % tall här var en stor del av tallarna sommarbetade så de hade nu 2-4 toppar svårt att veta vilken topp man skall sätta tallskyddet i .
Så få upp bra tall där sälgen växer är inte lätt .
Skogen växer i Värnamo kommun .

Användarvisningsbild

Re: Minska betning och samtidigt öka det jaktliga värdet.

Älgfoderodlare  
#668251 För de som är intresserade; " Virkesstudion # 40 ", finns på tidningen " Skogen's" hemsida. De gör / säger samma sak som jag gjort i snart 30 år ang. viltbete / vilttillgång / ungskogsvård.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).