fre 20 okt 2017, 19:14#477573
Hej på er!
Ja, idag var det då den stora dagen när allt skulle vara helt ok.För solen lyste hela dagen även idag.
Glad i hågen när man såg att tryckmätaren låg på 4 PSI trots att trycket varit på hela natten.Hurraa, vad trevligt att skruva ihop igen.Börjar så smått få vanan inne med denna maskin.
Och så hostade den lite men gick inte,Tog bort ljuddämparen och då syntes i avgaskanalen att där nog fanns bränsle.Inga justeringar hjälpte.
Tänkte då att kanske det i alla fall inte är förgasarrelaterat och tog bort svänghjulet( igen).
" Och vet du vad farbror Melker"? sa Tjorven.
Under svänghjulet var alldeles smetigt av olja från vevhuset för den lilla gummitätningen runt vevaxeln var inte fast i vevhusgodset.Den var helt loss från vevhuset.Tätningen har ingen fjäder, det är bara en tunn klen gummiring med en skåra i .
Klämde dit den och försökte stuka godset en aning så den inte kryper ut igen Och klämde in lite testtryck via tändstiftshålet och satte WD 40 på tätningen och då bubblade det inte.Brytarspetsarna var smutsiga de också förstås.Därav smällarna och dålig gång kanske.
Undrar nu om man kan leva med denna lite underliga tätning om man sätter lite press på den via en bricka av plåt som tar stöd av spolen och kondensatorn?Så den inte har en chans att krypa ut igen.Plåten ryms nog dit under utan dess värre trimningar.
Kan man limma med epoxitvåkomponent tror ni?
Laget glappar inte vad jag märkte, det är nog bara tätningen som är konstig.
Vet inte hur andra sidan ser ut.
Börjar sakta tro att detta är huvudfelet och får man den nu att hålla tätt så går den säkert igång.