Bioenergi

Peterson 5050H, ny flishugg >450 m3 per h med eldrift

2 inlägg 5077 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Peterson 5050H, ny flishugg >450 m3 per h med eldrift

Fredrik Reuter  
#477393 Amerikanska tillverkaren Peterson med fabrik i Eugene, Oregon på USA:s västkust släpper nu en stationär flishugg på hjul (!) med eldrift. Peterson 5050H heter skapelsen och flishuggen har max produktion om 150 ton flis per timma eller omräknat ~470 m3s flis per timma.

Bild


Effekten går att konfigurera mellan 600 till 1000 hk (447–745 kW) och flishuggen kopplas alltså in på elnätet. Leker man med tanken att den går på trefas 400V så drar den då som max runt 1.000 ampere.

Marknaden här i Norden är kanske lite osäker, massabruken har ju redan sina egna flishuggar som ofta är integrerade i renseriet, men kanske en maskin för större upplag som har bra stamanslutning till elnätet, eller vad tror ni?



Effektmässigt verkar den stämma överens om man jämför med stationära flishuggar på massabruk. Jag besökte Gruvön i Grums för några år sedan och fick möjligheten att filma flishuggen för barrmassaveden. Denna drivs av en elmotor på 3.000 hk och produktionen är ca 300 m3fub per timma.

Video från Gruvön:



http://www.petersoncorp.com/peterson-an ... c-chipper/



   TS
Användarvisningsbild

Re: Peterson 5050H, ny flishugg >450 m3 per h med eldrift

Kse  
#477431 Bra tryck i utblåset!
Men det vill till att ha rejäla säkringar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).