Skogsekonomi

Få utbetalt från virkesköparen över flera år?

17 inlägg 9191 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Få utbetalt från virkesköparen över flera år?

Sqogsägaren  
#477251 Det är dags för mig att göra min första slutavverkning. Virkesköparen har erbjudit sig att dela upp utbetalningen över flera år och att jag då skulle kunna ta upp intäkten det året som utbetalningen sker.
Som exempel skulle avverkningen ge 500 tkr i netto. Virkesköparen skulle då betala ut t.ex. 100 tkr om året under 5 års tid. Jag skulle då kunna ta upp 100 tkr om året i min deklaration istället för 500 tkr en gång.

Jag har drivit eget företag inom andra branscher under flera år och tycker det här låter konstigt. Min uppfattning är att man inte skulle få lov att göra så här i andra branscher. Är skogsbruket ett undantag?

(frågan handlar inte om skogsavdrag eller skogskonto)



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Få utbetalt från virkesköparen över flera år?

jannee  
#477253 Konstigt är bara förnamnet. Risken är absolut inte obefintlig att denne virkesinköpare är ute efter att blåsa dig ordentligt.
Är virkesinköparen solvent och har ett bra kapital att luta sig emot kan du "kanske" gå med på detta men se då till att du får bra ränta på ditt verkligen riskvilliga kapital.
Du bör tvärtom har ett FÖRSKOTT på minst halva beräknande virkeslikviden INNAN skördaren satt sågen mot 1:a trädet, och slutlikviden SENAST 1 mån efter att virket är bortforslat ( sista glatten energived riskerar att bli liggande i månader för att inte säga årsvis), i virket räknas bara timmer och massaved.

Skulle denne virkesinköpare gå i kk riskerar du att få betala in momspengar som du har att fodra av denne virkesinköpare men som du aldrig få se skymten + virkeslikviden som du blir blåst på :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Få utbetalt från virkesköparen över flera år?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477254 Tja, då skogsägandet är en bransch där det "ofta" kommer stora inkomster väldigt sällan, så är en s.k. betalplan ett fullt legitimt sätt att dela upp större inkomster på flera år och därmed minimera risken för en skattesmäll.
/Niklas
Senast redigerad av Niking ons 18 okt 2017, 12:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Få utbetalt från virkesköparen över flera år?

Fredrik Reuter  
#477255 Hej,
Vad anger köparen för skäl till att göra detta?

Avatar Fallback

Re: Få utbetalt från virkesköparen över flera år?

Sandström87  
#477256 Jag använder mig av betalplan och de e inge konstigt me de.
Men som sagt så bör man kolla upp föreningen/bolaget så dom inte riskerar konkurs.

Avatar Fallback

Re: Få utbetalt från virkesköparen över flera år?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477258 Håller med om att det finns fördelar med betalningsplan men då ska de vara ett av de stora bolagen man säljer till så risken för kk minimeras.

Om jag min rätt gäller detta främst passiva företagare då det underlättar att flytta över/underskott över åren. Skogskonto hanterar ju endast 60%.

5 år låter långt. 2 kalenderår brukar räcka och självklart förskottsbetalning på första delen. Året efter avverkningen har man ju ofta kostnader för plantering och då kan det vara bra med en inkomst även detta år.

Avatar Fallback

Re: Få utbetalt från virkesköparen över flera år?

Sqogsägaren  
#477267 @janee: Det är en seriös virkesköpare och jag ser det inte som ett problem.

@Niking: Tack för bekräftelsen att det är vanligt i branschen!

@Fredrik Reuter: Det är jag som har tagit upp problemet att jag inte vill ha ut alla pengarna på en och samma gång. Så virkesköparen hjälper mig med mina skattemässiga problem som jag har.

@Sandström87 och @ocke: Tack!

Tack alla för snabba svar. Jag är helt ny här på forumet och det känns bra att jag har hittat ett bra ställe att ställa alla mina dumma frågor på! =)

   TS
Avatar Fallback

Re: Få utbetalt från virkesköparen över flera år?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477268 Vi använder betalplan på 3år från Södra.
En mindre aktör/köpare skulle jag vara försiktig med.

Avatar Fallback

Re: Få utbetalt från virkesköparen över flera år?

alias  
#477276
Röjkvist skrev:Vi använder betalplan på 3år från Södra.
En mindre aktör/köpare skulle jag vara försiktig med.


Om jag tänker på de södra delarna av landet så skulle jag nog våga lita på betalningsplaner med lite längre löptider vid affärer med t.ex. Södra, Sydved och Skogssällskapet, som samtliga känns som solida aktörer (i dagsläget skall väl tilläggas för säkerhets skull). Mindre privatsågverk hade jag varit mer orolig över. Sen vet jag att ett av privatsågverkens inköpare inte vill ha längre betalningsplaner än innevarande och nästkommande år (glömde fråga varför, om det har med deras ekonomisystem eller något annat att göra?).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Få utbetalt från virkesköparen över flera år?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477332 Det är alltså ett undantag i skatyelagstiftningen jsut för skogbruk. FInns massa specialfall, detta är ett av dem. :)

Om det är värt besväret kan man diskutera, det går ju att sätta in pengarna på skogskontop och använda expansionsfond etc för att kunna skjuta upp skatten.

Användarvisningsbild

Re: Få utbetalt från virkesköparen över flera år?

dotcom  
#477351 Så här står det på Norrskogs sida om likvidfördelning/betalningsplan.
Reglerna brukar vara att det ska skrivas en plan på när utbetalningarna ska ske och att det inte får göras några extra uttag mellan de förutbestämda. Om så behövs ska planen avslutas och hela återstående likviden tas upp som intäkt.
http://www.norrskog.se/Produkter/Ekonom ... ningsplan/
http://www.norrskog.se/Produkter/Ekonom ... -tanka-pa/

Avatar Fallback

Re: Få utbetalt från virkesköparen över flera år?

Axl  
#477385 Bryter du planen ska allt tas upp som intäkt det året du skrev kontraktet.

Användarvisningsbild

Re: Få utbetalt från virkesköparen över flera år?

dotcom  
#477451
Axl skrev:Bryter du planen ska allt tas upp som intäkt det året du skrev kontraktet.


Är du säker? Jag har ingen aning själv, men det är inte så jag fått det berättat för mig/förstått det.
Jag har fattat det som att de går upp till beskattning det år du bryter planen.

Ganska taskigt annars, jag menar om den som har betalningsplanen går och dör så måste den väl brytas och ska upp till beskattning, taskigt då om det ska flyttas bakåt tjugo år i tiden till det år avverkningen gjordes. För planen får väl skrivas på väldigt många år om så önskas?
Krångligt också, skattesatser och deklarationer sen tjugo år tillbaka har väl inte ens skatteverket koll på?

Avatar Fallback

Re: Få utbetalt från virkesköparen över flera år?

Axl  
#477455 Ganska säker i alla fall... det är väl det som är en av nackdelarna med betalplan.

Användarvisningsbild

Re: Få utbetalt från virkesköparen över flera år?

Elias Granqvist  
#477947
Niking skrev:Tja, då skogsägandet är en bransch där det "ofta" kommer stora inkomster väldigt sällan, så är en s.k. betalplan ett fullt legitimt sätt att dela upp större inkomster på flera år och därmed minimera risken för en skattesmäll.
/Niklas


Ja, fast det är vettigare att hantera skattefrågan genom skogskonto eller periodiseringsfonder, så att man har pengarna i sin egen hand.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).