Skogsnyheter

SCA Östrand angripet av antidemokratiskgrupp

35 inlägg 9754 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: SCA Östrand angripet av antidemokratiskgrupp

Vardon  
#476966 Blockerade de infart med container ?

Elmia
Avatar Fallback

Re: SCA Östrand angripet av antidemokratiskgrupp

jannee  
#476968 Är ju "bara" till att greppa tag med en truck i containern (finns utag för gafflar) för att senare köra bort och ställa den med dörrarna mot ett fast föremål, därefter blir nog demonstranterna möra :grin: .

Användarvisningsbild

Re: SCA Östrand angripet av antidemokratiskgrupp

Fredrik Reuter  
#476969
Vardon skrev:Blockerade de infart med container ?


Javisst!
Och kedjade fast sig på tågrälsen.
Körde drönare också så det hade nog blivit svårt för ex ambulanshelikopter att komma in.

Skulle vilja se den riskanalysen...

Avatar Fallback

Re: SCA Östrand angripet av antidemokratiskgrupp

isteskog  
#476972 Har haft lite mejlkonversation med Greenpeace över tilltaget vid Östrands ..... 8)

Användarvisningsbild

Re: SCA Östrand angripet av antidemokratiskgrupp

Vardon  
#476974
Fredrik Reuter skrev:
Vardon skrev:Blockerade de infart med container ?


Javisst!
Och kedjade fast sig på tågrälsen.
Körde drönare också så det hade nog blivit svårt för ex ambulanshelikopter att komma in.

Skulle vilja se den riskanalysen...


Drönar säger du...
Ni som bor närmare får väl säga men som jag tolkar hitta och drönarkartan så är bruket tydligt inom sundsvall-timrå CTR. Och all drönarflygning kräver tillstånd...

Dessutom ingenting på NOTAM (flygets anslagstavla för väntade och oväntade händelser utöver det vanliga). Och flygplatsen är öppen måndag 0345-2045 UTC tid...

Will not someone please think of children...

Användarvisningsbild

Re: SCA Östrand angripet av antidemokratiskgrupp

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476986
isteskog skrev:Har haft lite mejlkonversation med Greenpeace över tilltaget vid Östrands ..... 8)


Vad kom ni fram till? :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: SCA Östrand angripet av antidemokratiskgrupp

isteskog  
#476988 Det klingade av sedan jag belyst säkerhetsfrågorna vid risken för olyckor, brand inne på fabriksområdet. Någon i aktionsgruppen skulle svara ..... Men de kanske är inburade nu? :wink:

Användarvisningsbild

Re: SCA Östrand angripet av antidemokratiskgrupp

Vardon  
#476995
isteskog skrev:Det klingade av sedan jag belyst säkerhetsfrågorna vid risken för olyckor, brand inne på fabriksområdet. Någon i aktionsgruppen skulle svara ..... Men de kanske är inburade nu? :wink:


Innebrända kanske

Avatar Fallback

Re: SCA Östrand angripet av antidemokratiskgrupp

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476997 Tittar man hur världen ser ut idag så känns ju antidemokratiska aktioner som något riktigt motbjudande för att få sin vilja igenom. Att samtidigt utsätta civila personer för fara talar ju sitt egna språk.

Bra att de inte fått så stor medial uppmärksamhet.

Avatar Fallback

Re: SCA Östrand angripet av antidemokratiskgrupp

surjämten  
#477072 Hur kan folk donera pengar till liknande aktioner?
Har hyfsad insyn i skogsbruk i norr. SCA är, enligt mig, varken sämre eller bättra än andra aktörer där.
Som regel duktig personal, satsar på att röja osv.
Sen är det väl skogsstyrelsen som bestämmer vad o var det får avverkas.

Användarvisningsbild

Re: SCA Östrand angripet av antidemokratiskgrupp

Fredrik Reuter  
#477084 Jädrar vilken genomslagskraft de har Greenpeace.
Flera artiklar i Brittisk press tog igår upp andemeningen att "på grund av att du vill torka dig där bak med fint papper så förstörs renars livsmiljö i norra Sverige".

Här är ett exempel: http://metro.co.uk/2017/09/27/your-penc ... t-6959240/

Finns det något belägg för att SCA:s avverkningar förstör renens livsmiljö?

Avatar Fallback

Re: SCA Östrand angripet av antidemokratiskgrupp

Palakangas  
#477085
Fredrik Reuter skrev:Jädrar vilken genomslagskraft de har Greenpeace.
Flera artiklar i Brittisk press tog igår upp andemeningen att "på grund av att du vill torka dig där bak med fint papper så förstörs renars livsmiljö i norra Sverige".

Här är ett exempel: http://metro.co.uk/2017/09/27/your-penc ... t-6959240/

Finns det något belägg för att SCA:s avverkningar förstör renens livsmiljö?

Jag har i bland tyckt Greenpeace gjort bra ifrån sig men nu har de allt skitit i det blå skåpet.

Avatar Fallback

Re: SCA Östrand angripet av antidemokratiskgrupp

jannee  
#477087 Såg ett tv program gällande samer och renskötsel och där framgick det att det aldrig funnits så mycket ren i Sverige som nu, hur sant det är eller inte är för mig ovetande.
Renskötarna och renskötsel hade tydligen vissa problem dock framgick det att lönsamheten var god, dock inget som någon direkt ville prata högt om.
Tror inte att SCAs skötsel av skogen direkt missgynnat renskötseln, är nog andra vilddjur (bl.a utbredd tjuvjakt) och väderförändringar som ställer till problem.

Användarvisningsbild

Re: SCA Östrand angripet av antidemokratiskgrupp

Fredrik Reuter  
#477088 Dessutom är detta redan inskrivet i skogsvårdslagen:

Innan en avverkning inom renskötselns året-runt-marker28 ska
den berörda samebyn därutöver beredas tillfälle till samråd (20 §
skogsvårdslagen).


Samebyn som påverkas måste alltså säga OK före avverkning. Vet inte GP om detta?

Avatar Fallback

Re: SCA Östrand angripet av antidemokratiskgrupp

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477158 Jaha och vad ska vi torka oss med då?
Gamla hederliga, riviga hantverket med mossa &lav är ju knappt möjligt att få ner till "Ståckolá" (= Stockholm på moramål), på vettigt sätt och i tillräcklig mängd. Och det påverkar väl också renarna ganska kraftigt om vi direkt tar deras mat.
Torv är ju också ett gammalt hederligt torka-där-bak-medel från förr. Men det tar ju upp kol från kolsänka... Hmmm, inte bra kanske?
Falu-Kuriren då. Nä, papper det med. Shit.
Kineserna har ju kört med tvättlapp till 99,99999% tidigare eftersom det var så förhållandevis få i partiet (de som hade råd med dasspapper). Första gången jag var där 1990 hängde de sina röftvättlappar på tork inne på tågvagnarna. Kanske ok även på konsultpendeln x2000 mellan Göteborg och Sthlm?
Kan Indien ha något att lära oss kanske? Uhhhh....., nja, njää.
Vad ska vi torka oss med Greenpeace (=Grönfred på svenska). Grönköpings torka i vecketblad...?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).