Skogsekonomi

Skatt vid deklaration av enskil firma

6 inlägg 5275 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skatt vid deklaration av enskil firma

Kristian84  
#476847 Jag driver en enskild firma sen i somras. Än har jag inte fått kläm på de här med skatten. Så nu slänger ja ut frågan här.
När jag ska deklarera för firman räknas skatten ut så här:
Total inkomst minus moms minus kostnader? Sen är de väl schablon avdrag å sånt men de skippar vi,
Eller är de: total inkomst minus moms?
En bekant sa till mig att, så länge man har pengar till preliminär skatten varje månad kan man köpa grejer till firman för resterande pengar, eftersom kostnaderna då kommer bli så höga att ingen restskatt kommer krävas vid deklarationen.
Är de sant



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Skatt vid deklaration av enskil firma

alias  
#476851
Kristian84 skrev:Jag driver en enskild firma sen i somras. Än har jag inte fått kläm på de här med skatten. Så nu slänger ja ut frågan här.
När jag ska deklarera för firman räknas skatten ut så här:


Motfrågor (påverkar mer hur bråttom det är att få kläm på det hela än själva skattens beräknande);

1.Är den enskilda firman din huvudsakliga inkomst, eller har du en anställning därutöver?

2.Hur mycket omsätter du per månad?

3.Har du F-skatt?

4.Vad har du för redovisningsperiod för momsen?

5.Hur sköter du bokföringen i dagsläget?

6.Är det du som har startat verksamheten nu i somras, eller har du blivit näringsidkare i samband med t.ex. övertagande av skogsfastighet vid generationsskifte?

7.Är det primärt förvaltning av t.ex. ägd skog eller t.ex. någon form av konsultverksamhet?


Får man svar på ovanstående så blir det lättare att ge råd.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Skatt vid deklaration av enskil firma

Kristian84  
#476854 Ingen anställd.
2-3000 i månaden. Har en fast anställning oxå
Jag har FA-skatt
Via ett bokförings program
Jag har startat firman, den har inget med min fastighet att göra.
Det är trädfällning i trädgårdar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skatt vid deklaration av enskil firma

Kristian84  
#476858
alias skrev:
Kristian84 skrev:Jag driver en enskild firma sen i somras. Än har jag inte fått kläm på de här med skatten. Så nu slänger ja ut frågan här.
När jag ska deklarera för firman räknas skatten ut så här:


Motfrågor (påverkar mer hur bråttom det är att få kläm på det hela än själva skattens beräknande);

1.Är den enskilda firman din huvudsakliga inkomst, eller har du en anställning därutöver?

2.Hur mycket omsätter du per månad?

3.Har du F-skatt?

4.Vad har du för redovisningsperiod för momsen?

5.Hur sköter du bokföringen i dagsläget?

6.Är det du som har startat verksamheten nu i somras, eller har du blivit näringsidkare i samband med t.ex. övertagande av skogsfastighet vid generationsskifte?

7.Är det primärt förvaltning av t.ex. ägd skog eller t.ex. någon form av konsultverksamhet?


Får man svar på ovanstående så blir det lättare att ge råd.

MVH
Alias

Ingen anställd.
2-3000 i månaden. Har en fast anställning oxå
Jag har FA-skatt
Via ett bokförings program
Jag har startat firman, den har inget med min fastighet att göra.
Det är trädfällning i trädgårdar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skatt vid deklaration av enskil firma

dagaman  
#477002
Kristian84 skrev:Jag driver en enskild firma sen i somras. Än har jag inte fått kläm på de här med skatten. Så nu slänger ja ut frågan här.
När jag ska deklarera för firman räknas skatten ut så här:
Total inkomst minus moms minus kostnader? Sen är de väl schablon avdrag å sånt men de skippar vi,
Eller är de: total inkomst minus moms?

Momsen har inget med skatten att göra, moms ligger helt på sidan om. Inkomster (ex moms) minus avdragsgilla utgifter (ex moms) blir det du beskattas för.

Moms redovisas för sig. Om du får in mer moms via det du fakturerar än momsen du lagt ut på dina inköp ska mellanskillnaden betalas in till skattmasen. Annars får du tillbaka mellanskillnaden.

En bekant sa till mig att, så länge man har pengar till preliminär skatten varje månad kan man köpa grejer till firman för resterande pengar, eftersom kostnaderna då kommer bli så höga att ingen restskatt kommer krävas vid deklarationen.
Är de sant


Ja, i princip. Om du köper så mycket att dina inkomster går åt helt och hållet behöver du inte betala skatt alls... och får tillbaka om du redan betalat in. Se bara till att det du köper och drar av mot inkomster verkligen är avdragsgillt i skattmasens ögon.

Känner du till Skattmasens infoträffar?
https://skatteverket.se/foretagochorgan ... 01513.html
Där kan du få en hel del info helt gratis, får chans att ställa frågor mm. Kan rekommenderas!

Hör ibland folk säga "Äh, det där lejer jag bort". Visst kan man göra det, men är nog ändå bra att försöka sätta sig in i hur bokföring, deklaration etc funkar i stora drag. Som med allt annat, det grundläggande är inte alltför svårt bara man kommer över den första, lite skrämmande tröskeln.

Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Skatt vid deklaration av enskil firma

Kristian84  
#477020
dagaman skrev:
Kristian84 skrev:Jag driver en enskild firma sen i somras. Än har jag inte fått kläm på de här med skatten. Så nu slänger ja ut frågan här.
När jag ska deklarera för firman räknas skatten ut så här:
Total inkomst minus moms minus kostnader? Sen är de väl schablon avdrag å sånt men de skippar vi,
Eller är de: total inkomst minus moms?

Momsen har inget med skatten att göra, moms ligger helt på sidan om. Inkomster (ex moms) minus avdragsgilla utgifter (ex moms) blir det du beskattas för.

Moms redovisas för sig. Om du får in mer moms via det du fakturerar än momsen du lagt ut på dina inköp ska mellanskillnaden betalas in till skattmasen. Annars får du tillbaka mellanskillnaden.

En bekant sa till mig att, så länge man har pengar till preliminär skatten varje månad kan man köpa grejer till firman för resterande pengar, eftersom kostnaderna då kommer bli så höga att ingen restskatt kommer krävas vid deklarationen.
Är de sant


Ja, i princip. Om du köper så mycket att dina inkomster går åt helt och hållet behöver du inte betala skatt alls... och får tillbaka om du redan betalat in. Se bara till att det du köper och drar av mot inkomster verkligen är avdragsgillt i skattmasens ögon.

Känner du till Skattmasens infoträffar?
https://skatteverket.se/foretagochorgan ... 01513.html
Där kan du få en hel del info helt gratis, får chans att ställa frågor mm. Kan rekommenderas!

Hör ibland folk säga "Äh, det där lejer jag bort". Visst kan man göra det, men är nog ändå bra att försöka sätta sig in i hur bokföring, deklaration etc funkar i stora drag. Som med allt annat, det grundläggande är inte alltför svårt bara man kommer över den första, lite skrämmande tröskeln.

Lycka till!

De är lite så jag känner, även om någon annan gör jobbet vill jag kunna veta vad som händer. Närmaste info träff är imorgon[emoji51] De kommer väl fler förhoppningsvis.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).