mån 16 okt 2017, 18:43#477002
Kristian84 skrev:Jag driver en enskild firma sen i somras. Än har jag inte fått kläm på de här med skatten. Så nu slänger ja ut frågan här.
När jag ska deklarera för firman räknas skatten ut så här:
Total inkomst minus moms minus kostnader? Sen är de väl schablon avdrag å sånt men de skippar vi,
Eller är de: total inkomst minus moms?
Momsen har inget med skatten att göra, moms ligger helt på sidan om. Inkomster (ex moms) minus avdragsgilla utgifter (ex moms) blir det du beskattas för.
Moms redovisas för sig. Om du får in mer moms via det du fakturerar än momsen du lagt ut på dina inköp ska mellanskillnaden betalas in till skattmasen. Annars får du tillbaka mellanskillnaden.
En bekant sa till mig att, så länge man har pengar till preliminär skatten varje månad kan man köpa grejer till firman för resterande pengar, eftersom kostnaderna då kommer bli så höga att ingen restskatt kommer krävas vid deklarationen.
Är de sant
Ja, i princip. Om du köper så mycket att dina inkomster går åt helt och hållet behöver du inte betala skatt alls... och får tillbaka om du redan betalat in. Se bara till att det du köper och drar av mot inkomster verkligen är avdragsgillt i skattmasens ögon.
Känner du till Skattmasens infoträffar?
https://skatteverket.se/foretagochorgan ... 01513.htmlDär kan du få en hel del info helt gratis, får chans att ställa frågor mm. Kan rekommenderas!
Hör ibland folk säga "Äh, det där lejer jag bort". Visst kan man göra det, men är nog ändå bra att försöka sätta sig in i hur bokföring, deklaration etc funkar i stora drag. Som med allt annat, det grundläggande är inte alltför svårt bara man kommer över den första, lite skrämmande tröskeln.
Lycka till!