Motorsåg och handhållet

Stiga SPR 255 motorsåg utan gnista

49 inlägg 13369 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stiga SPR 255 motorsåg utan gnista

jannee  
#476563 Prova med lite startgas för att sedan dra och omigen och omigen.
Borde tända om nu inte tändpunkten sitter totalt tvärtom = gnistan kommer när kolven är NERE.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stiga SPR 255 motorsåg utan gnista

ralleville  
#476612 Skulle pröva med startgas men flaskan var tom.Har försökt med akrylatbensin men nej, ingen reaktion.
Borde inte gå att sätta tändenheten 180 grader fel heller, men kollade på originalenheten, den hade brickor under sig för att enheten skulle ligga ungefär mitt emot svänghjulsmagneterna.Den nya enheten är tunnare så jag måste sätta tjockare brickor för att få det på rätt nivå.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stiga SPR 255 motorsåg utan gnista

totte  
#476628 Det är inte givet att en tändenhet som inte hör till sågen tänder när den skall.

Användarvisningsbild

Re: Stiga SPR 255 motorsåg utan gnista

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476633 Lätt o tappa gnistan när det strular.

Användarvisningsbild

Re: Stiga SPR 255 motorsåg utan gnista

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476635 Ta av svänghjulet och kolla om kilen är hel. Den är gjuten i svänghjulet.

Avatar Fallback

Re: Stiga SPR 255 motorsåg utan gnista

ralleville  
#476687 Har inte tappat gnistan ( ännu.....)
Jo, kilen har kollats, den är ok.Hade bort svänghjulet och denna modell hade faktiskt en skild kil, inte fastgjutet i hjulet
Och när tändenheten inköptes så sade internetförsäljaren i reklamen att den nya enheten skall passa till 25 cc kinesiska motorer.
Men märkte senare att denna produkt inte fått speciellt fina omdömen.Nästan bara negativa .Ca 30 euro i stöpet är ju inte mycket men det grämer ändå.
Så man frågar sig följande:
Hur kan man konstruera en enhet som ligger flera mm från svänghjulet, åtminstone i yttersta ändan?Helt fel radie.
Jämför man inte med etablerade märken förrän man tillverkar?
Jag räknade plåtarna som skall ligga nära hjulet, tror de var 12 stycken och om man jämför med vissa andra modeller så kan plåtantalet vara tex 18 st.Ger det inte bättre puls till elektroniken ju mera som induceras? :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stiga SPR 255 motorsåg utan gnista

totte  
#476735
ralleville skrev:enheten skall passa till 25 cc kinesiska motorer


Misstänker starkt att 25 cc motorer kan se ut lite hursomhelst, finns säker i flera olika utföranden. Förresten, är den här kinmesisk? Det var nån här ovan som sa att den är samma som nån Hva och Jonsered.

Avatar Fallback

Re: Stiga SPR 255 motorsåg utan gnista

Ferguson system  
#476739
totte skrev:
ralleville skrev:enheten skall passa till 25 cc kinesiska motorer


Misstänker starkt att 25 cc motorer kan se ut lite hursomhelst, finns säker i flera olika utföranden. Förresten, är den här kinmesisk? Det var nån här ovan som sa att den är samma som nån Hva och Jonsered.


Stiga SPR 255 er den samme saga som HVA t425 og Jonsered 2125T, men den finnes også å få fra andre fabrikanter som f.eks Ama (gode tilbakemeldinger fra trepleiere i England), Alpina, Efco og Oleo-Mac. Sånn sett, så bør deler være ganske kurant. Saga stammer opprinnelig fra Zenoah (Japan), men de blir laget i Italia.

Avatar Fallback

Re: Stiga SPR 255 motorsåg utan gnista

axwell  
#476743
Ferguson system skrev:Stiga SPR 255 er den samme saga som HVA t425 og Jonsered 2125T, men den finnes også å få fra andre fabrikanter som f.eks Ama (gode tilbakemeldinger fra trepleiere i England), Alpina, Efco og Oleo-Mac. Sånn sett, så bør deler være ganske kurant. Saga stammer opprinnelig fra Zenoah (Japan), men de blir laget i Italia.


Och högst troligt MTD 2500 + AlKo:s motsvarande. Samma utseende, alla reglage identiska och på samma ställe.
Dom har dock Oregon 12" svärd med 91 kedja (1,3mm).
Kostar hälften mot Stiga, dvs. 1500 kr inkl.

Användarvisningsbild

Re: Stiga SPR 255 motorsåg utan gnista

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476750 Jag är inte säker på att det är fel. Har du så bra gnista som du beskriver borde det gå på nåt vis o få liv i den.
Blir stiftet blött?

Avatar Fallback

Re: Stiga SPR 255 motorsåg utan gnista

ralleville  
#476835 Ursäkta, har inte hunnit vara på nätet idag.
På sågen finns en liten dekal med en massa siffror och bokstäver.Vill minnas att där står något om att den är designad i Italien.Finns också en text att den är gjord i PRC.
Kollade kablarna lite närmare idag och den är verkligen konstiga.Den originala kabeln har något konstigt material som kärna, ser inte ut som koppartråd och är svårt att Ohmmäta.Den andra, nya hade tändstiftshatten av den där besvärliga modellen där hattens kontakt till kabeln är en vass tråd som skall vara inklämd i mitten av kabeln från sidan.
Så det kräver mera undersökningar detta.
Har hällt bensin in i förgasaren så stiftet varit vått.Men den har hittills inte en endaste gång lovat med en hostning ens vad jag nu minns.
Återkommer senare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stiga SPR 255 motorsåg utan gnista

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476853 Häll bränsle i luftfilter istället om det går.

Avatar Fallback

Re: Stiga SPR 255 motorsåg utan gnista

ralleville  
#476994 Kollade idag gnistan på nytt och jämförde med den gamla Homeliten, över 60 år gammal
.Homeliten ger en grov gnista, bred och kraftig.Dock inte kollat hur lång denna gnista är, men maskinen startar med denna gnista.Sedan är det en annan femma att den inte hålls igång, denna Homelite.

Och Stigans gnista ork visserligen med att slå kanske 3 mm men gnistan är klen, kanske i tjocklek av ett hårstrå.

Tror nu att felet är i tändsystemet, för stiftet blir blött.
Kollade på nytt utan att ta foto, dekalen som är limmad på motorn, den är tillverkad i Kina.

Men var skall jag få en tändenhet som duger åt maskinen?

Den är ju bara två tankar bensin medkörd, kan inte vara slut.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stiga SPR 255 motorsåg utan gnista

johan eriksson  
#477001 En bra tumregel som man hade förr när det gällde tändning/tändstift var att 1cm gnista i fri luft blir ca 1mm vid 10bar tryck.
Det ger en liten fingervisning om vad som krävs för att ha gnista vid full kompression. Och även lite vad man ska ha för elektrodavstånd. Klara du 3mm så kanske du ska ha max 0,3mm i elektrodavstånd.

Avatar Fallback

Re: Stiga SPR 255 motorsåg utan gnista

ralleville  
#477013 Var nyss ute i mörkret och kollade tändstiften som använts.Satte in dem i min gamla trogna Jonsered 455 ( blir riktigt rörd nu av hur bra denna maskin varit)och jo, den startade hur bra som helst.Skall kolla era länkar om man kunde få tag på en ordentlig enhet efter de maskiner ni nämnt.
Här några foton på denna gula maskin.Bla annat dekalen med info

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).