Skogsvagn (Huggarvagnar)

Farma vinsch - RW 53 - fjärrstyrning?

29 inlägg 16079 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Farma vinsch - RW 53 - fjärrstyrning?

TheJo  
#474674 Mottagaren till vinschen är lite är trasig efter att förra ägaren missbedömde höjden.
Så skulle behöva nya grejer för fjärrstyrningen.

Mailade RadioSMD om att bara köpa en ny mottagare, det kostar 3035kr exkl. moms.
Nytt paket med mottagare och sändare går på 3995kr exkl. moms.
http://www.radiosmd.se/services/smd-han ... t-868-mhz/

Finns det något annat alternativ? Billigare?

Tack på förhand!



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Farma vinsch - RW 53 - fjärrstyrning?

Ingoberra  
#474727 http://www.ebay.com/itm/12-415V-1-Tansm ... _H5bAtWkaQ
Denna köpte jag. Funkar riktigt bra. Ypperliig responstid.

Avatar Fallback

Re: Farma vinsch - RW 53 - fjärrstyrning?

Jim_90  
#474757 Fjärrstyrning till elwinch kanske? Köpte elwinch för 189€ som var med fjärrstyrning. 49€ kosta styrningen som tilläggsutrustning. Istället för att den ger ström till en elwinsch så kan den ju ge ström till solenoiderna som finns på elventilbordet till winchen.
https://www.atvhuset.se/atv-tillbehor/v ... a-r-t.html

Avatar Fallback

Re: Farma vinsch - RW 53 - fjärrstyrning?

TheJo  
#474769
Ingoberra skrev:http://www.ebay.com/itm/12-415V-1-Tansmitter-4-Channels-Industrial-Wireless-Crane-Hoist-Remote-Control-/232036179986?var=&hash=item36066f2012:m:mU5vt46vmBxWG_H5bAtWkaQ
Denna köpte jag. Funkar riktigt bra. Ypperliig responstid.


Den såg väldigt intressant ut :)
Får nog bli en sådan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma vinsch - RW 53 - fjärrstyrning?

TheJo  
#474807
Ingoberra skrev:http://www.ebay.com/itm/12-415V-1-Tansmitter-4-Channels-Industrial-Wireless-Crane-Hoist-Remote-Control-/232036179986?var=&hash=item36066f2012:m:mU5vt46vmBxWG_H5bAtWkaQ
Denna köpte jag. Funkar riktigt bra. Ypperliig responstid.


Blev en beställning av den modellen. Dock från en annan säljare, som kunde erbjuda lite snabbare frakt.

När jag googlade lite, så verkar det ju som att det är denna modell (OBOHOS) som Farma använder på sina nuvarande vinschar :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma vinsch - RW 53 - fjärrstyrning?

TheJo  
#476627 Ja, då var grejerna hemma :-bd

Men hur ska man koppla ihop det där då :???: :?:

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma vinsch - RW 53 - fjärrstyrning?

Ingoberra  
#476637 Jag kopplade en konstant + ifrån batteriet till ledig pol i släpvagnsuttaget. Sen Svart -. Brun +. Röd konstant+.Blå ihop med röd. Grå och vit till varsin funktion.

Avatar Fallback

Re: Farma vinsch - RW 53 - fjärrstyrning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476662 Någon som är intresserad av att testa räckvidden?

Avatar Fallback

Re: Farma vinsch - RW 53 - fjärrstyrning?

TheJo  
#476667
Ingoberra skrev:Jag kopplade en konstant + ifrån batteriet till ledig pol i släpvagnsuttaget. Sen Svart -. Brun +. Röd konstant+.Blå ihop med röd. Grå och vit till varsin funktion.


Tackar så mycket :)

Tyvärr så märkte jag att mottagaren var trasig invändigt när jag öppnade upp för att titta hur det såg ut.
Bl.a. kablar som satt löst. Så det blir att reklamera och vänta ett tag till då...

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma vinsch - RW 53 - fjärrstyrning?

Ingoberra  
#476762
TheJo skrev:
Ingoberra skrev:Jag kopplade en konstant + ifrån batteriet till ledig pol i släpvagnsuttaget. Sen Svart -. Brun +. Röd konstant+.Blå ihop med röd. Grå och vit till varsin funktion.


Tackar så mycket :)

Tyvärr så märkte jag att mottagaren var trasig invändigt när jag öppnade upp för att titta hur det såg ut.
Bl.a. kablar som satt löst. Så det blir att reklamera och vänta ett tag till då...

Gärna en bild på det

Avatar Fallback

Re: Farma vinsch - RW 53 - fjärrstyrning?

TheJo  
#476787
Ingoberra skrev:Gärna en bild på det


Är "metallstiftet" och "plastkontakten" standardprodukter som man hittar på typ elfa?

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma vinsch - RW 53 - fjärrstyrning?

Ingoberra  
#476808 Va det inte värre än så skulle jag klämma om det stiftet bara. Eller löda funkar nog bättre när det är en solid tråd.

Avatar Fallback

Re: Farma vinsch - RW 53 - fjärrstyrning?

TheJo  
#476816
Ingoberra skrev:Va det inte värre än så skulle jag klämma om det stiftet bara. Eller löda funkar nog bättre när det är en solid tråd.


Nja, en klack/låsning på stiftet som är borta.
Så blir nog att byta stift minst.

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma vinsch - RW 53 - fjärrstyrning?

Ingoberra  
#477075
Mangan skrev:Någon som är intresserad av att testa räckvidden?

Lovar att testa räckvidden nästa gång jag använder den.

Avatar Fallback

Re: Farma vinsch - RW 53 - fjärrstyrning?

Ingoberra  
#480323 Gjorde ett räckvidstest idag. Stabilt upp till ca 80m. Sen måste man hålla sändaren i en speciell vinkel. Då funkar den 20-30 m till. Fri sikt till mottagaren gäller för dessa värden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).