Skördare

24 Timmars RACE

49 inlägg 25970 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#20106 Hej,
Här kommer en artikel om mannen som körde "racet".
Mer utförligare än krönikan jag länkade till under tråden lönsamhet.

http://www.lantbruk.com/Article.jsp?article=35742

Användarvisningsbild

Re: 24 Timmars RACE

Fredrik Reuter  
#476509 Wow!

Idag är det exakt tio år sedan Johan Nordh genomförde detta världsrekordförsök. Det firar vi med en bump och #tb10 hashtag.

Det blev inga fler rekordförsök, inte från någon mig veterligen. Vi har dock diskuterat försöket, som fick stor uppmärksamhet, i flera trådar förutom denna, ex är: Prestation, 24h racet [delad från sågmotortråd]

Johan Nordh gick sedan vidare och utvecklade en kombimaskin baserat på en Rottne H20 - Kombimaskin på gång, Rottne H20

Användarvisningsbild

Re: 24 Timmars RACE

Filip Lindström  
#476522 Går ju att se detta från olika vinklar.. själv tycker jag det är rätt kul å intressant att se hur mycket det går att köra å hur man kan få en maskin till å gå ! Skulle vara intressant också att se nån försöka slå rekord i skotning ! :-bd

Användarvisningsbild

Re: 24 Timmars RACE

Skogssmurf  
#478147
Filip Lindström skrev:Går ju att se detta från olika vinklar.. själv tycker jag det är rätt kul å intressant att se hur mycket det går att köra å hur man kan få en maskin till å gå ! Skulle vara intressant också att se nån försöka slå rekord i skotning ! :-bd


Jag har haft tanken på ett 24h skotar-race ett tag, men inte kommit till skott.
Framför allt är jag inte så "bortskämd" med att köra den typen av objekt som lämpar sig för extrem-prestationer och inte har jag tillgång till någon jätteskotare heller. Att köra med en 20-tonsmaskin är nog inte avgörande, när man ändå ska ner på nära-noll-skotningsavstånd, men krankapaciteten är ju aldrig fel att ha.

Jag har faktiskt vädrat frågan med en av höjdarna hos en av de större maskintillverkarna, men de ville helst inte synas i ett sånt här sammanhang. Rädslan för "nu förstör ni marknaden"-jargongen vägde utan tvekan över eventuella PR-vinster.
Resonemanget kommer ju garanterat att komma upp, även om jag tycker det är ganska tramsigt. Ska man dra körningen till sin spets så här, så har det ju inte så mycket med "entreprenörens vardag" att göra längre.
Jämförelsevis så sätter ju inte Formel 1 normen för hur fort lantbrevbärare förväntas dela ut posten...

Vi får väl se, eventuellt gör jag det för mitt eget höga nöjes skull, i tysthet, någon gång.

Nu blev det visst en halv roman av det här, men ptja... är det någon annan som har haft tankar på ett race?
Är det någon som vågar sig på en gissning i kubikmeter, vad som vore möjligt?
(Det här är ju för övrigt också en gråskala, vad som är ett relevant jobb, så att säga. Om man drar alla parametrar till sin spets så står man ju snart inne på sågverkets timmerplan och svingar knippen från höger till vänster sida och låtsas att man skotar...)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).