Traktorer och processorer

det blev en valmet 615M turbo

23 inlägg 14808 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: det blev en valmet 615M turbo

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47629
gnisten83 skrev:Är det motorn som är för trött eller hänger de på transmisionen?


det är kombinationen, den drar nog en del effekt convertern antar ja, sen har ja iof inte provat nån 605a så ja vet hur den drar, ja gämnför me en fergusson 3050 ja hade förut, det ska va samma effekt men mf har 4 cyl motor, har kanske en del me de att göra, att valmeten bara har 3 burkar å en converter :???: sen har ja iof piggkedjor runt om å det går lite tungt det åxå kanske....
Nja... kör nog me 615 i skogen å kör efter väg me 2105an i fortsättningen :grin:

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: det blev en valmet 615M turbo

totte  
#47640 En converter tar ganska rejält av kraften, 20 - 30 % kan det vara och det märker man framför allt i landsvägsfart. Körde dumper i början av 80-talet, den gamla Volvo A-dumpern utan turbo var fruktansvärt seg när det luta lite uppför, turbovarianten som jag körde sen gick bättre men nog sackade den i backarna. Men converter är fantastiskt i terräng!

Avatar Fallback

Re: det blev en valmet 615M turbo

nybliven mekaniker  
#48542 Tjena

Det är jättegott med converter i skogen, som natt och dag jämfört med vanlig koppling. Far hade BM430 med fmv 2000 på tak innan, sedan Rottne Blondin 750 sedan 18 år.
Vissa convertrar är känsliga för om man drar för mycket tunga vagnar med dom, va på swecon ett tag när jag gick på mekanikerlinjen. Då hände det att man fick byta convertrar på hjullastare som dragit stora rundbalslass eller liknande. Blev för varma, brända typ. Men å andra sidan så hade farsans kusin en gammal hederlig BM 868 skotare som ibland slutade dra här i våra backar. Då var oljan slut i convertern, drog också bra lass här i våra backar (100m höjdskillnad) men tog aldrig någon skada, och han hade den länge nu köpte han en mini brunnett förra året. Han kör till vardags skotare.

Lycka till

MVH/Daniel

Användarvisningsbild

Re: det blev en valmet 615M turbo

Torparn79  
#60622 hmm...
nutte->
är det du som håller på att sälja 615 på blocket??

Användarvisningsbild

Re: det blev en valmet 615M turbo

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60623 Undrar jag med, lite intresserad av den... :wink:

Avatar Fallback

Re: det blev en valmet 615M turbo

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60663 Jo det är jag... vi har bestämt oss för att sälja både stortraktorn å 615, å köpa en NY stortraktor istället som får klara båda traktorernas jobb....dels för att få en med bättre komfort, men åxå för att få en stakare maskin... har räknat på det å det blir billigare än att ha 2 st, me dubbla försäkringar, dubbla amorteringar, sen drar 2105 en del diesel också.... osv...


Så är ni intresserade så äre bara att höra av sej :P den går kanon å är väl i bra skick, iaf enligt mej... går finfint i skogen med convertern, men är inte den starkaste efter vägen, iofs så beror väl det på vad man jämnför me... ratten bak är som sagt hemma bockad men funkar bra, bakdäcken är fina medans framhjulen är sämre, men inte slut... 2 skopor. en snöskopa å planeringsskopan, sen medföljer gafflar, sen har ja slirskydd runt om, helt nya fram, men dom vill ja ha 5000- för...

jag svarar gärna på övriga frågor....

   TS
Användarvisningsbild

Re: det blev en valmet 615M turbo

Torparn79  
#60666
nutte skrev:Jo det är jag... vi har bestämt oss för att sälja både stortraktorn å 615, å köpa en NY stortraktor istället som får klara båda traktorernas jobb....dels för att få en med bättre komfort, men åxå för att få en stakare maskin... har räknat på det å det blir billigare än att ha 2 st, me dubbla försäkringar, dubbla amorteringar, sen drar 2105 en del diesel också.... osv...

låter klokt, dumt att fler traktorer än chaufförer..
dessutom så får du ju ett servicekonto mindre oxå och nya grejor går ju sällan sönder lika ofta som gammalt..

Avatar Fallback

Re: det blev en valmet 615M turbo

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60672
Torparn79 skrev:
nutte skrev:Jo det är jag... vi har bestämt oss för att sälja både stortraktorn å 615, å köpa en NY stortraktor istället som får klara båda traktorernas jobb....dels för att få en med bättre komfort, men åxå för att få en stakare maskin... har räknat på det å det blir billigare än att ha 2 st, me dubbla försäkringar, dubbla amorteringar, sen drar 2105 en del diesel också.... osv...

låter klokt, dumt att fler traktorer än chaufförer..
dessutom så får du ju ett servicekonto mindre oxå och nya grejor går ju sällan sönder lika ofta som gammalt..


Ja, nog är det så... jag är helnöjd med båda maskinerna, men som sagt, har nästan samma månadskostnad på dessa 2 som det blir om jag köper en helt ny, man får ju ta lånen på längre tid bla.. å då sitter ja hellre i nya grejjer faktiskt, å som du säger förhoppningsvis mindre meka....

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).