Virkesmätning och Matrisfub

Borde inte alla skogsägare kräva mätning i äkta fub?

20 inlägg 16682 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Borde inte alla skogsägare kräva mätning i äkta fub?

nikan  
#476281 Kan man ändra rubriken på en tråd?

Denna borde nog heta "Borde inte alla skogsägare kräva betalt för all råvara"

   TS
Avatar Fallback

Re: Borde inte alla skogsägare kräva mätning i äkta fub?

Hema  
#476314
nikan skrev:Som jag förstår så mäter alla skördare i äkta fub om de nu lyckas mäta rätt.
De flesta som köper skog betalar i matris fub som det för övrigt skrivits spaltkilometer om.

Det skulle behövas förenklingar i beskrivningen av vad Matrisfub är för att den stora massan skall få upp ögonen för detta problem.

Det som händer är ju att en kraftig generalisering görs på volymen som om alla bestånds i hela Sverige skulle innehålla träd med lika stor avsmalning och vedvolym. Det skiljer ju ofta ganska mycket mellan träden i samma bestånd t.o.m.

Varför då inte mäta i äkta fub eller kanske ännu hellre äkta fpb så får vi med barken också.
Att sågverken har så dålig effektivitet att man inte kan tjäna pengar utan att lura till sig råvara det borde ju inte leverantören av råvaran behöva stå för.

Det som däremot är konstig är ju att slutprodukten brädorna och plankorna har stigit mycket mer i pris än övriga KPI så vart ligger egentligen felet? Gick alla sågverk med förlust förr i tiden eller var det billigare att driva små sågverk med närhet till råvaran? Var arbetskraften billigare? För råvaran var inte billigare om man räknar dåtidens penningvärde. Dessa frågeställningar kan nog vara värda att fundera över kanske är inte alltid jättedrakar bäst och effektivaste sättet att driva affärer? Ju större företag desto fler munnar att mätta.
Kanske är inte den stora urbaniseringen och globaliseringen till någon större nytta för den enskilda skogsägaren.
Eller ens för någon?

Hur skulle alla mindre privata skogsägare kunna organisera sig för att företräda sig själva?

Skogsägarföreningarna fyllde nog sin funktion från början men nu känns det mer som en klubb för inbördes beundran där de som syns i alla andra sammanhang är representerade det handlar ofta mer om att synas och höras än att jobba för ägarnas sakfrågor.

Att Dessa föreningar förespråkar generaliseringar som får sämre lönsamhet för speciellt små skogsägare är en skrämmande utveckling. Föreningarna glömmer många gånger vem som betalar deras lön.

*Stordrift ger generellt färre munnar att mätta, dock är vissa munnar desto hungrigare..
*Det råder större konkurrens från andra länder nu än innan.
*Löner, maskiner både fordon och staionära blir bara dyrare.
*Samt slutligen kräver aktieägarna säkert högre utdelning än förr i tiden.

Dock förstår jag inte varför MP&Co inte bryr sig om att vi eldar upp osorterade importsopor i landet. Askan som blir kvar är allt annat än trevlig och får hamna på deponi, med tungmetallsutsläpp som följd..

Avatar Fallback

Re: Borde inte alla skogsägare kräva mätning i äkta fub?

Sture Andersson  
#476320 Dock förstår jag inte varför MP&Co inte bryr sig om att vi eldar upp osorterade importsopor i landet. Askan som blir kvar är allt annat än trevlig och får hamna på deponi, med tungmetallsutsläpp som följd..

Detta håller jag helt med om,förstår inte att detta får fortsätta ,samtidigt som det finns obegränsat av flis bara priset vore det rätta.

Avatar Fallback

Re: Borde inte alla skogsägare kräva mätning i äkta fub?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476351 Ingen som vill starta en förening som köper in till högt pris, och sedan säljer vidare till lågt? :)

Nu när avkastningsvärdet på skogen är obefintligt, så är det alla hobbyskogsbrukares vilja att "sköta skogen" som håller priserna nere.

Avatar Fallback

Re: Borde inte alla skogsägare kräva mätning i äkta fub?

nikan  
#521617 @Mangan
Utveckla gärna din åsikt i sista raden på ditt inlägg.
Har du några ideér på att göra det bättre för skogsägaren eller är allt bra som det är?
Är du emot en korrekt mätning?

Det som SDC konstaterat och som länge Bertilsson bl.a. drivit frågan kring att matrisfuben underskattar volym är det enligt dig bara nonsens?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).