Föryngring

Tvillingarna Eriksson i Hyssna: Markbered ej

34 inlägg 21914 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tvillingarna Eriksson i Hyssna: Markbered ej

Älgfoderodlare  
#476224
Hema skrev:Kvalitén på virket då? Ett ogallrat bestånd har jämnare mellan årsringarna, medans gallrat ger några års med breda ringar efter varje gallring. Hur blir kvalitén på det sågade virket?

Sedan att plantera glesare för att man inte ämnar gallra, öppnar väl upp för krav på stamkvistning? För grovkvistigt är väl direkt oönskat?


Det är väl med virkeskvaliten som riktmärke, jag håller tätare bestånd OCH stamkvistar. För om det inte är någon priskillnad på bevisligen utförd stamkvistning eller ej idag. Bör man ju hoppas på att vi har det i framtiden. Det bör ju även vara lättare att skapa grunden för andra specialsortiment som ex. stolpvirke. Med tätvuxna jämna årsringar som är kvistfria o raka o ej har bristningar i veden av stormar. Och jag går nog hellre till brädgårn o köper virke som håller o är snickarnänligt. Än vitvedsbananer.

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Tvillingarna Eriksson i Hyssna: Markbered ej

jonnyhansson  
#492997 Men detta med att inte markbereda...
Tycker själv att det blir trevligare att gå i markerna där det ej är markberett.
Ni som grönrisplanterat, hur har det tagit sig, vad har ni använt för plantor, hur länge har ni väntat efter avverkning osv.
Har en fläck med låg bonitet, T16, som ska avverkas nu och skulle vilja testa conniflex men är osäker på förfarandet.
Någon med erfarenhet av detta?

Avatar Fallback

Re: Tvillingarna Eriksson i Hyssna: Markbered ej

Hanatorp  
#493062 Jag bor i närheten av bröderna och när man tittar på tillväxten i sydvästra Västergötland måste man vara medveten om att man befinner sig i en zon som är mycket lämplig för granskogsbruk.

Årsnederbörden ligger ungefär på mellan 800 och 1000 mm och man har ett nedfall med nederbörden av kväve på ca 20 kg per ha och år.

Vegetationsperioden upplever jag startar tidigare och slutar senare nu för tiden på grund av det mildare vädret, kanske så mycket som en halv månad längre tillväxtperiod.

Det mesta av skogsmarken ligger dessutom över högsta kustlinjen vilket innebär att moränen är finjordsrik och innehåller mycket näringsämnen.

Allt detta gör att boniteten höjs.

Samtidigt måste man vara medveten om att tvillingarnas resultat förmodligen inte är belagda av någon oberoende utan är deras egna skattningar. De är också oerhört envisa och förfäktar sina egna idéer på ett sätt som inte går att säga emot.

Användarvisningsbild

Re: Tvillingarna Eriksson i Hyssna: Markbered ej

Svensson1  
#499252
jonnyhansson skrev:Men detta med att inte markbereda...
Tycker själv att det blir trevligare att gå i markerna där det ej är markberett.
Ni som grönrisplanterat, hur har det tagit sig, vad har ni använt för plantor, hur länge har ni väntat efter avverkning osv.
Har en fläck med låg bonitet, T16, som ska avverkas nu och skulle vilja testa conniflex men är osäker på förfarandet.
Någon med erfarenhet av detta?

Har planterat ca 6000 behandlade barrotsplantor,gran 4-årig. Detta skedde -87,-88 och 2006.
På fyra olika ställen helt utan markberedning. Funkat helt perfekt med liten avgång.I tre av fallen direkt på våren efter vinterhuggning.

Användarvisningsbild

Re: Tvillingarna Eriksson i Hyssna: Markbered ej

jonnyhansson  
#499261 Var i Sverige och vilken typ av mark?
Där det är djupare blåbärsljung kanske det blir svårt?

Användarvisningsbild

Re: Tvillingarna Eriksson i Hyssna: Markbered ej

Svensson1  
#499263 Hej,ursäkta glömde detta, Ca 2 mil öster om Värnamo i Småland.På ganska god mark. Har även planterat i sån typ av mark som du nämner
och där använde jag en tillsats till röjsågen som heter Terracut,en liten "fräs" med gott resultat.

Användarvisningsbild

Re: Tvillingarna Eriksson i Hyssna: Markbered ej

Andreas99  
#499308 Ja stora barotsplantor i grönriset blir oftast väldigt väldigt bra. Dock väldigt dyrt/tidskrävande jämfört med markberedning och täckrot

Användarvisningsbild

Re: Tvillingarna Eriksson i Hyssna: Markbered ej

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499311
Andreas99 skrev:Ja stora barotsplantor i grönriset blir oftast väldigt väldigt bra. Dock väldigt dyrt/tidskrävande jämfört med markberedning och täckrot

Här håller jag inte med dig! Man måste dock lösa hela kedjan från början.
Minst risk är MB och plantering med barrot/pp1.
Där efter MB/täck.
Båda risrensade!
Bäst förband är risrensade huggen utan markberedning. Överlevnad pp1/barrot/täck.
vid ej risrensade är det samma fördelning men om man inte sprider riset kan även tr funka i södra sverige.
Jag tror det är svårt att hitta pp1 o barrot norr om Sundsvall.
Och själv kör jag inte risrensade huggen med sticklings moder plantor pp2!

Användarvisningsbild

Re: Tvillingarna Eriksson i Hyssna: Markbered ej

Andreas99  
#499316
Tåndemåla skrev:
Andreas99 skrev:Ja stora barotsplantor i grönriset blir oftast väldigt väldigt bra. Dock väldigt dyrt/tidskrävande jämfört med markberedning och täckrot

Här håller jag inte med dig! Man måste dock lösa hela kedjan från början.
Minst risk är MB och plantering med barrot/pp1.
Där efter MB/täck.
Båda risrensade!
Bäst förband är risrensade huggen utan markberedning. Överlevnad pp1/barrot/täck.
vid ej risrensade är det samma fördelning men om man inte sprider riset kan även tr funka i södra sverige.
Jag tror det är svårt att hitta pp1 o barrot norr om Sundsvall.
Och själv kör jag inte risrensade huggen med sticklings moder plantor pp2!

Jaja jag vet inte riktigt vad du inte håller med om? Blir inte grönrisplanteringar med stora barrot bra? Jag har fina sådana, farsan har det och farfar hade det.
Har aldrig påstått att det är det bästa, bara att det går att få väldigt väldigt bra.

Avatar Fallback

Re: Tvillingarna Eriksson i Hyssna: Markbered ej

jannee  
#499318 Det går också bra att plantera täckrot UTAN markberedning, man får bara vara lite aktivare med att hålla ned (bort) allt (o)gräs.
Gjort så på några ha där det inte varit ide att använda mig av någon markberedning (storblockigt).

Användarvisningsbild

Re: Tvillingarna Eriksson i Hyssna: Markbered ej

Andreas99  
#499319 Ja det går nog att få nästan alla plantor till att fungerar under alla möjliga förutsättningar. Om man ger dom rätt omsorg efter planteringen.

Användarvisningsbild

Re: Tvillingarna Eriksson i Hyssna: Markbered ej

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499328
Andreas99 skrev:
Tåndemåla skrev:
Andreas99 skrev:Ja stora barotsplantor i grönriset blir oftast väldigt väldigt bra. Dock väldigt dyrt/tidskrävande jämfört med markberedning och täckrot

Här håller jag inte med dig! Man måste dock lösa hela kedjan från början.
Minst risk är MB och plantering med barrot/pp1.
Där efter MB/täck.
Båda risrensade!
Bäst förband är risrensade huggen utan markberedning. Överlevnad pp1/barrot/täck.
vid ej risrensade är det samma fördelning men om man inte sprider riset kan även tr funka i södra sverige.
Jag tror det är svårt att hitta pp1 o barrot norr om Sundsvall.
Och själv kör jag inte risrensade huggen med sticklings moder plantor pp2!

Jaja jag vet inte riktigt vad du inte håller med om? Blir inte grönrisplanteringar med stora barrot bra? Jag har fina sådana, farsan har det och farfar hade det.
Har aldrig påstått att det är det bästa, bara att det går att få väldigt väldigt bra.

Jo! Det blir bra men bara om man har tänkt hela kedja först och det var vad jag menade! Det jag ville med inlägget var att tänk först. Allt blir normalt bra med en idé från första börjarn! Dör efter gav jag risker minus kostnad och prestation! Är det fel? Jag har personligen planterat över 1 000 000 plantor genom mitt företag 600 000 pp1/barrot och ca 500 000 tr! Så jag ville bara ge en inblick i hur man gör och lägger sin risk!

Användarvisningsbild

Re: Tvillingarna Eriksson i Hyssna: Markbered ej

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499329
Andreas99 skrev:Ja det går nog att få nästan alla plantor till att fungerar under alla möjliga förutsättningar. Om man ger dom rätt omsorg efter planteringen.

Skit in skit ut! Gör rätt från början!

Användarvisningsbild

Re: Tvillingarna Eriksson i Hyssna: Markbered ej

Andreas99  
#499330
Tåndemåla skrev:
Andreas99 skrev:
Tåndemåla skrev:[quote="Andreas99"]Ja stora barotsplantor i grönriset blir oftast väldigt väldigt bra. Dock väldigt dyrt/tidskrävande jämfört med markberedning och täckrot

Här håller jag inte med dig! Man måste dock lösa hela kedjan från början.
Minst risk är MB och plantering med barrot/pp1.
Där efter MB/täck.
Båda risrensade!
Bäst förband är risrensade huggen utan markberedning. Överlevnad pp1/barrot/täck.
vid ej risrensade är det samma fördelning men om man inte sprider riset kan även tr funka i södra sverige.
Jag tror det är svårt att hitta pp1 o barrot norr om Sundsvall.
Och själv kör jag inte risrensade huggen med sticklings moder plantor pp2!

Jaja jag vet inte riktigt vad du inte håller med om? Blir inte grönrisplanteringar med stora barrot bra? Jag har fina sådana, farsan har det och farfar hade det.
Har aldrig påstått att det är det bästa, bara att det går att få väldigt väldigt bra.

Jo! Det blir bra men bara om man har tänkt hela kedja först och det var vad jag menade! Det jag ville med inlägget var att tänk först. Allt blir normalt bra med en idé från första börjarn! Dör efter gav jag risker minus kostnad och prestation! Är det fel? Jag har personligen planterat över 1 000 000 plantor genom mitt företag 600 000 pp1/barrot och ca 500 000 tr! Så jag ville bara ge en inblick i hur man gör och lägger sin risk![/quote]
Jag fattar inte vad du menar

Användarvisningsbild

Re: Tvillingarna Eriksson i Hyssna: Markbered ej

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499334 Lägg då inte mer energi på det! Andreas99!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).