tor 24 mar 2022, 11:11#753503
Axl skrev:Vad hände med den här maskinen?
De var väl ett EU-projekt med flera länder inordeuropa, och skulle skickas dit efter först varit i Sverige. Men det var ju några år sen det.
Jag har för mig att man testade man att ha antingen de bakre bandparen fasta så de alltid låg hositonelt med bakramen och en annan lösning där de bakre bandparen istället kan stiga och dyka lite. Körning på testbana visade sig att körning på med fasta band minskade vibrationerna så man kunde köra mycket snabbare än med vanlig skotare men inte något som man kunde uppnår med rörliga bakre bandpar. Med det visade sig även att med fasta bakre bandpar så det så mycket friktion mot marken att vid vid svängar så blev de för stora krafter för midjan, vilket gjorde att man införde rörliga bandpar men vid ett test visade sig som sagt inte kunna köra snabbare än en konventionell skotare.
Man kanske bygger en ny Ontrack med starkade midja, fasta bakband och en sänkt lastbärare som är mer som hos en virkesbil med plan botten.
Komatsus bandskotare visade sig tror jag ha mycket lägre bränsleförbrukning än en konventionell i terräng, särskilt i snö.
Så det visade sig väl att band var bra ut vibrationssynpunkt, körhastighet, körskador och bränsleförbrukning. Men har inte hört eller läst något om teknisk utbyttjandegrad eller kostnader.
Det lär nog dyka upp något i framtiden.
Olika länder skulle testa olika saker med maskinen, tex Norge skulle testa i brant terräng, Finland på torvmarker, Tyskland på brunjordar osv.