Logistik, Transport

Metoder att sätta upp snökäppar ?

38 inlägg 57236 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Metoder att sätta upp snökäppar ?

jannee  
#475577 Bara vänta tills du snöplogat för första gången, därefter puttar du bara ned dem i snövallen - måste vara det lättaste :mrgreen: :grin:



Just den metoden såg jag för ett tiotal år sedan utanför Hemmesta på Värmdö

Användarvisningsbild

Re: Metoder att sätta upp snökäppar ?

Kse  
#476026 Funderade på just detta häromdagen då jag ska upp med snökäppar runt byvägarna där vi plogar.
Spett funkar såklart men funderade på borrmaskin oxå.

Användarvisningsbild

Re: Metoder att sätta upp snökäppar ?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476081 Jag hörde om metoden att svetsa fast ett spett i sidan på traktorskopan och trycka ett hål med den
så behöver man bara finlira lite med handspett och trampa till kring plogpinnen.
Har man plogpinnarna i en hållare bakom maskinen så kan medhjälparen åka med bakpå
och sköta den delen rätt så enkelt.
Nån som provat det?

Avatar Fallback

Re: Metoder att sätta upp snökäppar ?

jannee  
#476119 Med våld bara trycka ned ett järnspett är dömt att misslyckas och allra helst med en skopa eftersom den INTE trycker exakt och 100 % rakt ned. Antingen och troligtvis bli spettet krokigt = förstört.
Provat att trycka med borrstål och i mitt tycke exakt rakt men dessa stank av hur lätt som helst :grin:
Troligtvis en helt annan effekt om man kan slå ned järnet, skakningarna/vibrationerna underlättar för massorna att glida åtsidas.

Användarvisningsbild

Re: Metoder att sätta upp snökäppar ?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476159 Bra info, men jag tänker mig att 15- 20cm borde väl funka?

Användarvisningsbild

Re: Metoder att sätta upp snökäppar ?

JensSkoog  
#476172 Många år tillbaks gjorde en sån för farsan till en av mina elevar. Hans armar
orkade inte spättet längre, men den här funkade hyfsad på deras långa gårdsväg.

1507668167_broytestikkeplugg_z_.jpg

Tog vad jag fann i högen. Stålrör med tjock vägg, påsvetsad stålbit på topp och i botten, en järnpigg med rätt dia, en trampklakk och en bygel till att bära i. Vägde ungefär 1/3 av ett ordinari spätt och med några knack på toppen med en liten slägga hade man hol i marken om det inte höll med trampklacken.
Farsan gick framföre och gjorde hol, och grabben kom efter med stickorna. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Metoder att sätta upp snökäppar ?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477862
1508689183_22712630_10155838105734028_4401433452684329697_o.jpg

Så nu i slutet av oktober började vi sätta upp pinnarna, en månad för sent känns det som
men som tur är så är även vintern sen i år.
Lite hårt på en del ställen men det mesta gick lätt.
Jag går före med spettet och medhjälparen/hustrun kör efter och sätter i pinnarna.
Hälften blev gjort idag och imon tänkte jag göra resten.

Avatar Fallback

Re: Metoder att sätta upp snökäppar ?

Larsi  
#479971 Jag och min kollega var lite skeptisk till att använda borrmaskin och betongborr men vi skulle prova iallafall
Sladdlös borrmaskin utan slag och 25 mm borr hade vi
Vi blev mycket nöjda för det gick på halva tiden och inte var vi trötta i armarna som med spett
Batteriet höll i över 100 borrhål innan jag bytte
Tack för tipset
Mycket man snappar upp på Skogsforum

Användarvisningsbild

Re: Metoder att sätta upp snökäppar ?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480017 Såg att denna kommit upp på en auktion, och tänkte genast på denna tråden... Bara att buda och köpa :-bd

https://psauction.com/se_sv/item/view/4 ... automatisk

Användarvisningsbild

Re: Metoder att sätta upp snökäppar ?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530673 Så här ser min utrustning ut... total tid för 5km väg 3 timmar, funkar rätt bra....
20181027_164920.jpeg

Avatar Fallback

Re: Metoder att sätta upp snökäppar ?

lime  
#530691 En hydraulkolv med ett spett i änden, fäst i grinden på skogskärran.
Bara att köra i vägkanten, ut med ramstyrningen en bit trycka ett hål ca 15cm i med en käpp och trampa till.
Samma princip som hjullastarbilden tidigare i tråden.
Vi kör 15 km väg på 5-6 timmar med två man.

Användarvisningsbild

Re: Metoder att sätta upp snökäppar ?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531684
1541196129_sep2016plogpinnarjonnylasu.jpg

Såhär har jag gjort i några år, prisvärt och enkelt.

Användarvisningsbild

Re: Metoder att sätta upp snökäppar ?

stegmaster  
#531692 Ser ju bra ut, men har du testat ideen med spett på sidan av traktorskopan??
Bara nyfiken om det skulle fungera.
Klarer man trycka ner et spett med en kolv på skogsvagnsgrinden, så skulle vel en skopa på lastare hålla minst lika bra, problemet er kanske trycka rakt, men ska man bara ca 15cm ner, kan det vel knappast bli så fel. :???:
Själv har jag bara 500m väg, så blir ju inte så manga hål, men alltid kul att höra om saker som kan underlätta jobbet.

Användarvisningsbild

Re: Metoder att sätta upp snökäppar ?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531724
stegmaster skrev:Ser ju bra ut, men har du testat ideen med spett på sidan av traktorskopan??
Bara nyfiken om det skulle fungera.
Klarer man trycka ner et spett med en kolv på skogsvagnsgrinden, så skulle vel en skopa på lastare hålla minst lika bra, problemet er kanske trycka rakt, men ska man bara ca 15cm ner, kan det vel knappast bli så fel. :???:
Själv har jag bara 500m väg, så blir ju inte så manga hål, men alltid kul att höra om saker som kan underlätta jobbet.

Det är väl bara att svetsa dit ett spett och prova, men sen ska man ju dit och trycka ner pinnen och trampa till
och få lite lutning utåt så om man hinner före tjälen ser jag inte direkt nån större vits.
Jag har bara 2,5km att pinna så det tar inte lång tid även när jag gör det ensam.

Användarvisningsbild

Re: Metoder att sätta upp snökäppar ?

stegmaster  
#531791
Slurfi skrev:Det är väl bara att svetsa dit ett spett och prova.

Jovisst, men tänkte mest på om nån redan har testat, och vet om det funkar.
Låt ju som en enkel och billig ide, tycker jag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).