Motorsåg och handhållet

Stiga SPR 255 motorsåg utan gnista

49 inlägg 13384 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stiga SPR 255 motorsåg utan gnista

ralleville  
#476115 I somras när vi rörde oss i skärgården med båten så fick jag denna såg av en person som bara haft igång den några gånger.Den hade gått ca två tankar bränsle så gav den upp.Ingen gnista, inga livstecken alls.
Den är på ungefär 25 cc och ämnad för snickeriarbeten eller kanske att kapa klena kvistar .Något större arbete lär den inte orka med sades det.
Bytte tändstift, kollade alla kablar, avbrytaren, ingen inverkan.
Köpte då från ebay.co.uk en ny tändenhet som såg liknande ut och var ämnad för 25 cc maskiner från Kina.
Nya spolen var så gott som identisk med den som varit original men den gav bara en mycket klen gnista, syntes knappt.
Undrar nu vad ni anser om följande ?

Tändenhetens plåtar som skall ligga nära svänghjulet har fel form ( diametern är felaktig så kurvan är helt fel, gjort för större svänghjul antagligen)så det är omöjligt att få den placerad så som normala tändenheter.
Då det var omöjligt att få detta ok så tog jag helt fräckt och smiglade av eländet, nu ligger enheten närmare och det kommer gnista, ca två mm.
Men inte hostar den till ens.
Har haft upp nästan allt och provtryckt, en slang från vevhuset måste bytas .Dåligt fastspänt.

Förgasaren är en Walbro och maskinen ser inte ut som värsta skräpet ändå.Och är som ny i loppet , blankt o nytt.Ena stefan var snett monterad men den är åtgärdad.

Finns det tändenheter som kan passa från nån kvalitetsmaskin måntro?

Eller skall man pröva med kinesenhet nummer två ?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stiga SPR 255 motorsåg utan gnista

totte  
#476126 Att det skulle finnas nåt från en kvalitetsmaskin som passar på den här kan du nog utesluta. Och vad jag tycker att du borde göra med sågen avstår jag barmhärtigtvis från att berätta 😈 :d .

Avatar Fallback

Re: Stiga SPR 255 motorsåg utan gnista

ralleville  
#476134 Totte min Totte, även du sviker mig ! Ha ha , det betyder att jobbet är slut med den då , tack o lov. :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stiga SPR 255 motorsåg utan gnista

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476135 Min lokala Jonsereds-handlare, som också säljer en del Stiga gräsklippare, säger följande om Stigas motorsågar:
"Nämn inte Stiga i samband med motorsågar!"
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 10 okt 2017, 19:06, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Stiga SPR 255 motorsåg utan gnista

tallen100  
#476136 Tycker det mesta med det namnet får blodtrycket att Stiga :d

Användarvisningsbild

Re: Stiga SPR 255 motorsåg utan gnista

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476140 Vad har du för stift? Är det rätt och testat?

Användarvisningsbild

Re: Stiga SPR 255 motorsåg utan gnista

totte  
#476141
Niking skrev:Min lokala Jonsereds-handlare, som också säljer en del Stiga gräsklippare, säger följande om Stigas motorsågar:
"Nämn inte Stiga i samband med motorsågar!"
/Niklas


:-bd :lol:

Avatar Fallback

Re: Stiga SPR 255 motorsåg utan gnista

Ferguson system  
#476144 Stiga SPR 255 er den samme saga som Husqvarna t425 og Jonsered 2125t. Blant annet sylinderen og stempelet blir brukt av en del andre fabrikanter på topphåndsager. Det er kun små forskjeller som skiller mellom fabrikantene.

Användarvisningsbild

Re: Stiga SPR 255 motorsåg utan gnista

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476149 De ser lika ut.. Finns fler som Castor CP300C och andra

Avatar Fallback

Re: Stiga SPR 255 motorsåg utan gnista

ralleville  
#476191 Bra info här.Nu när jag sovit på saken ( har inte haft den i sängen ändå )så skall det kollas om det trots allt finns nån bättre tändenhet nånstans.Sågen ser inte så tokig ut, skulle vara bra att ha vid snickeriarbeten med tex stockbord och liknande.Den är mycket lätt, plast det mesta.

Har testat med flera olika tändstift, både nya och gamla.Bröt upp ett Bosch tändstift så att det blev över 2 mm gap och detta orkade den med.
Även testat med Biltemas gnisttestare som man sätter mellan stiftet och kabeln, lampan lyste nog .

Vet inte vad den kräver för tändstift, där är som original något kinesiskt.

Undrar hur de alls lyckats få igång den på fabriken med den dåliga passning som tändenheten hade och undrar också om det är klokt att försöka slipa ner " plåtarna" så det passar bättre.Snart inte mycket att slipa på förrän allt rasar isär, det var flera mm glapp i ena ändan.
Återkommer med några foton idag

   TS
Avatar Fallback

Re: Stiga SPR 255 motorsåg utan gnista

Ferguson system  
#476192 For å justere avstanden mellom tenningsmodulen og svinghjulet, så vil jeg tipse om at du kan bruke ett eller to visittkort. Dette gir rett avstand og kortene former seg fint etter kurvingen på svinghjulet og tenningsmodulen.

Avatar Fallback

Re: Stiga SPR 255 motorsåg utan gnista

ralleville  
#476212 Här några foton. lite brått just nu för elverket stänger nätet om 4 minuter
hörs senare

   TS
Avatar Fallback

Re: Stiga SPR 255 motorsåg utan gnista

jannee  
#476220 Du kan börja med att byta tändhatt därefter se till att det finns bensin i tanken - och INNAN du därefter drar i gång såghelvetet slå i en tesked bensin i cylindern också----------------------------------------- va va det jag sa????
Skulle inte alls förvåna mig om felet ändå är så enkelt som just tändhatten, kineser och japaner har dille på resistenta tändhattar och eller kabel.
Motståndet i tändhatten har nämligen en begränsad livslängd oberoende om det nyttjas eller ej - lagen om all jävlighet :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Stiga SPR 255 motorsåg utan gnista

JensSkoog  
#476465 Ge dig bara inte!
Det här är spännande :-bd

Holler i.ö. med Jannee i att jag skulle bytat tändstiftshatten. Finns mycket skit av dom.

Avatar Fallback

Re: Stiga SPR 255 motorsåg utan gnista

ralleville  
#476550 Jo hej .

Tackar för råd ni gett.

Har bytt både kabeln( den gick att skruva loss) och även tändhatten.Före bytet så kollades motståndet i kabeln med hatten påskruvad och det var mera än 2MOhm.
Bytte till en biltemakabel ( ren kopparkabel)och även biltema hatt ( minns inte säkert men den var kanske 1kOhm) Men nää, detta hjälpte inte.Gnistan ser inte så tokig ut, klarar av ett avstånd på kanske 3 mm.Men det är tydligen för lite.
Kollade internet, det lär finnas en firma nånstans i Europa som ger 2 års garanti på deras tändenheter.
Men är inte så sugen på att satsa så mycket på denna såg.
Vi får se senare.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).