Skogsnyheter

Dödsolycka med fyrhjuling

61 inlägg 25761 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dödsolycka med fyrhjuling

husqvarna_med_sthil  
#476033 Att mc på två hjul och en atv är olika maskiner är jag medveten om, har åkt motorcykel på två hjul sedan jag tog kortet som artonåring och haft fem olika cyklar och åkt tusentalsmil runtom Sverige och övriga Europa. ATV´n har jag kört snart tvåhundra mil med, mestadels i skogsterräng. Även om olyckorna har varit många med Atv så är det desto fler som dör på mc och det är betydligt fler som tar skada som bieffekter av olyckan.

Jag skulle gärna se att man begränsade hastigheten som en lösning, tror liksom många andra att det förmodligen skulle ta bort många av olyckorna på atv, det skulle minska lusten hos de som har det anlaget. Att det kommer att hända tror jag dock inte, det skulle slå undan benen på marknaden då det verkar vara dit utvecklingen går, motorstarkt/snabbt och häftigt.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dödsolycka med fyrhjuling

Delsbo  
#476037
husqvarna_med_sthil skrev:Att mc på två hjul och en atv är olika maskiner är jag medveten om, har åkt motorcykel på två hjul sedan jag tog kortet som artonåring och haft fem olika cyklar och åkt tusentalsmil runtom Sverige och övriga Europa. ATV´n har jag kört snart tvåhundra mil med, mestadels i skogsterräng. Även om olyckorna har varit många med Atv så är det desto fler som dör på mc och det är betydligt fler som tar skada som bieffekter av olyckan.

Jag skulle gärna se att man begränsade hastigheten som en lösning, tror liksom många andra att det förmodligen skulle ta bort många av olyckorna på atv, det skulle minska lusten hos de som har det anlaget. Att det kommer att hända tror jag dock inte, det skulle slå undan benen på marknaden då det verkar vara dit utvecklingen går, motorstarkt/snabbt och häftigt.

Jag tror som dig att det inte kommer att hända dvs en rimlig max hastighet på olika typer av fordon som speglar andvändnings området... När du pratar om dina motorcyklar så hör man glädjen/njutningen som du känt i ägandet... Tror knappast du stormar runt i höga hastigheter utan är en som ser på underlaget och omgivningen och kör därefter... Det är när tunnelseendet kommer som leken övergår i en lek med livet som insats.. Jag hoppas trots detta att man för en gångs skull kan lagstifta om något vettigt (hastighet) som verkligen skulle höja säkerheten (inte bara snacka skit) ... Sen ska man givetvis sätta dit bågar, bälten som höjer säkerheten ytterligare... Hur många gånger ska vi behöva se att värden är full av Missbrukare av allt som från början var riktigt bra grejor innan vi gör något Verkningsfullt åt det och inte låter "marknaden" ha fria händer och i första hand se till pengar i sin egen fickan och inte människoliv.. F..n va bitter jag låter men jag önskar /hoppas att man Vågar göra något... Sen skulle jag vilja att man gjorde något åt dessa med mina ögon "förbaskade moppebilar" som förirrar sig ut på 90 km/tim vägar och missbrukas på detta sätt.. Dessa fyller ju också ett syfte så länge de håller sig i innersamhällen med 50 (kanske 70) km/tim begränsningar.. Dessa Missbrukas ju Också fast på motsatt sätt, genom att gå för sakta i förhållande till omgivningen på 90 vägar..

Användarvisningsbild

Re: Dödsolycka med fyrhjuling

JohannesG  
#476047 Där jag verkligen kan se en stor fördel med fyrhjuling framför traktor eller andra mer välbyggda fordon är vid stängsling. Då är det smidigt att kunna hoppa av på ofta utan hinder. Och då skulle bälte göra detta mindre smidigt. Och som påpekat är det oftast inte i arbete som de flesta olyckor händer. Man skulle kanske kunna göra som så att om man inte satt på sig bältet går inte fordonet köra fortare än säg 10kmh. Fast då får man lösa något så att det inte går att koppla förbi det hela genom att bara sätta i bältet och sedan sätta sig på detta och därmed köra utan. Givetvis måste det finnas störtbåge om det finns bälte. Annars blir det ännu värre skador.

Avatar Fallback

Re: Dödsolycka med fyrhjuling

LP576  
#476057 Den funktion som du beskriver med kraftigt begränsad hastighet om man inte har på sig bältet finns redan på flertalet bältes- och störtbågsförsedda maskiner (t ex min ssv) och fungerar alldeles utmärkt vid jobb som kräver många in- och uthopp under arbetet, ex stängsling och skogsarbete. För övrigt finns det inget hjälmkrav på traktorreggade fyrhjulingar med karosseri/ störbåge (om lagen är rätt eller fel är en annan fråga).

Avatar Fallback

Re: Dödsolycka med fyrhjuling

LP576  
#476061 Anmärkning på mitt eget inlägg: Störtbåge och inte störbåge skulle det vara, även om vissa kan uppfatta bågen som nog så störande :D

Användarvisningsbild

Re: Dödsolycka med fyrhjuling

Vardon  
#476066
Delsbo skrev:Sen skulle jag vilja att man gjorde något åt dessa med mina ögon "förbaskade moppebilar" som förirrar sig ut på 90 km/tim vägar och missbrukas på detta sätt.. Dessa fyller ju också ett syfte så länge de håller sig i innersamhällen med 50 (kanske 70) km/tim begränsningar.. Dessa Missbrukas ju Också fast på motsatt sätt, genom att gå för sakta i förhållande till omgivningen på 90 vägar..



Och i ett tidigare inlägg skriver du

Delsbo skrev: Jag tvekar inte att åka 4mil med vår 30km/tim traktor..


Är inte en traktor precis om inte mer i vägen på en 90 väg med eller hur menar du. Vi är nog ganska många som skulle få det jobbigt om man inte får ta ut en traktor på 90 väg.... Tro mig när man ser Varaslätts folket åka på våren med sina dubbelmontage på 2+1 vägen längs E20.

Man får helt enkelt anpassa sig och inse att det finns andra på vägarna, precis som man faktiskt får anpassa sig att kanske släppa förbi nån ibland och när man blir förblisläppt kan man gott kosta på sig att tacka en medmänniska som faktiskt slösade några sekunder av sitt liv för att du skulle kunna tjäna ungefär lika många.
---------------------------
Vad det gäller ATV skulle jag vilja ta bort terrängreggningen. Är det en arbetsmaskin man vill ha är ändå traktor det bästa , då man faktiskt får köra på väg. Är det snabbt du vill åka får du köpa MC-reggad ( och lär inte kunna dra av den i deklarationen) och då krävs det körkort, besiktning och dessutom får man inte köra i terräng.

Väghållningen på de flesta ATV är ju faktiskt ganska usel. Speciellt eftersom de allra flesta maskiner saknar differential och man då försöker tvinga en maskin som vill gå rakt fram att svänga. Något jag tror många inte begriper när de kör dem.

Jag hävdar att som vägmaskin kombinerar ATV det sämsta med bilen och det sämsta med en mc , det ska man komma ihåg när man gasar på.

Däremot en sån liten båge bak tror jag skulle göra under för säkerheten utan att egentligen påverka smidigheten.

Användarvisningsbild

Re: Dödsolycka med fyrhjuling

Delsbo  
#476073
Vardon skrev:
Delsbo skrev:Sen skulle jag vilja att man gjorde något åt dessa med mina ögon "förbaskade moppebilar" som förirrar sig ut på 90 km/tim vägar och missbrukas på detta sätt.. Dessa fyller ju också ett syfte så länge de håller sig i innersamhällen med 50 (kanske 70) km/tim begränsningar.. Dessa Missbrukas ju Också fast på motsatt sätt, genom att gå för sakta i förhållande till omgivningen på 90 vägar..



Och i ett tidigare inlägg skriver du

Delsbo skrev: Jag tvekar inte att åka 4mil med vår 30km/tim traktor..


Är inte en traktor precis om inte mer i vägen på en 90 väg med eller hur menar du. Vi är nog ganska många som skulle få det jobbigt om man inte får ta ut en traktor på 90 väg.... Tro mig när man ser Varaslätts folket åka på våren med sina dubbelmontage på 2+1 vägen längs E20.

Man får helt enkelt anpassa sig och inse att det finns andra på vägarna, precis som man faktiskt får anpassa sig att kanske släppa förbi nån ibland och när man blir förblisläppt kan man gott kosta på sig att tacka en medmänniska som faktiskt slösade några sekunder av sitt liv för att du skulle kunna tjäna ungefär lika många.
---------------------------
Vad det gäller ATV skulle jag vilja ta bort terrängreggningen. Är det en arbetsmaskin man vill ha är ändå traktor det bästa , då man faktiskt får köra på väg. Är det snabbt du vill åka får du köpa MC-reggad ( och lär inte kunna dra av den i deklarationen) och då krävs det körkort, besiktning och dessutom får man inte köra i terräng.

Väghållningen på de flesta ATV är ju faktiskt ganska usel. Speciellt eftersom de allra flesta maskiner saknar differential och man då försöker tvinga en maskin som vill gå rakt fram att svänga. Något jag tror många inte begriper när de kör dem.

Jag hävdar att som vägmaskin kombinerar ATV det sämsta med bilen och det sämsta med en mc , det ska man komma ihåg när man gasar på.

Däremot en sån liten båge bak tror jag skulle göra under för säkerheten utan att egentligen påverka smidigheten.

Många sanningar i det du säger Vardon... Jag är så lyckligt lottad att jag inte behöver ut på 90 väg med 30 traktorn mer än max 1 gång / år (ner till lantmännen maskin i Hudik) .. Och vid dessa tillfällen väljer man tidpunkt... Tidigt (före 06) eller sent på dagen (efter 18) dvs absolut inte under "rusningstrafik".. Mina långkörningar är på 70 väg (större skogsväg) och då gäller det (även då) att titta i backspegeln lika mycket som framåt och häva sig på sidan vid första bästa tillfälle när man blir upphunnen vilket Många inte gör .. Dessa tillfällen är i alla fall inte nöjesåkning..

Användarvisningsbild

Re: Dödsolycka med fyrhjuling

JohannesG  
#476085 En stor skillnad mellan mopedbilar och jordbrukstraktorer är att traktorn är ett arbetsfordon. Mopedbilar och A-traktorer är oftast bara ungdomar som tycker det är för mesigt eller kallt att åka moppe.

Sedan är det ju tyvärr så att många borde lära sig att använda backspeglarna bättre på traktorer. De sitter där av en orsak, och skall vara rena, hela och väl inställda. Ser allt för många som vrider av och an på nacken både på väg och i fällt när de i själva verket bara skulle kunna vrida lite på skallen och titta i spegeln. Tittar man i spegeln har man fortfarande blicken riktad framåt, vilket är viktigt framförallt på vägen.
Senast redigerad av JohannesG tis 10 okt 2017, 19:47, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Dödsolycka med fyrhjuling

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476131 Bältestvång samt krav på båge skulle troligen göra ATV tillräckligt ocoolt för att man inte ska använda den till en leksak. Det ger även en förståelse till föraren att det finns stora risker vilket förhoppningsvis skulle minska olyckorna.

Översatt till verkligheten så skulle polisen kunna bötfälla förare som kör påväg. Vid terrängkörning kommer troligen gemene man köra obältat dock med en ökad förstålse för riskerna samt vetskapen om att ersättning från olycksfallsförsäkringen kan påverkas om något skulle hända. Även arbetsmiljöverket lär kunna straffa arbetsgivare som ej följer bältestvånget.

Kravet skulle med fördel även kunna gälla retroaktivt d.v.s eftermontering av bälte och båge.

Användarvisningsbild

Re: Dödsolycka med fyrhjuling

DavidS  
#476148 Jag tror inte att bältestvång och bur skulle hjälpa vid majoriteten av olyckorna, då dessa sker när maskinen redan används fel, olaglg. Min åsikt är att en atv inte är speciellt farlig om man använer den på rätt sätt, precis som en Mc, båt, bil eller vad som helst.
Jag har vält med min atv för att jag utmanande ödet och körde över min förmåga, precis som att jag har kört omkull med offroadhojen, kört av med isbilen m.m.
Det är utbildning/attityd som behöver förändras. Det kommer alltid finnas dom som modifiera, skruvar av säkerhetsutrustning för att det ska bli roligare.

Avatar Fallback

Re: Dödsolycka med fyrhjuling

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476169
DavidS skrev:Jag tror inte att bältestvång och bur skulle hjälpa vid majoriteten av olyckorna, då dessa sker när maskinen redan används fel, olaglg. Min åsikt är att en atv inte är speciellt farlig om man använer den på rätt sätt, precis som en Mc, båt, bil eller vad som helst.
Jag har vält med min atv för att jag utmanande ödet och körde över min förmåga, precis som att jag har kört omkull med offroadhojen, kört av med isbilen m.m.
Det är utbildning/attityd som behöver förändras. Det kommer alltid finnas dom som modifiera, skruvar av säkerhetsutrustning för att det ska bli roligare.


Kanske inte får en direkt påverkan på majoriteten och håller helt med dig om att det kommer finns de som tar bort säkerhetsutrustningen. Men ett bältestvång skulle nog på sikt medföra en attitydförändring då man får det lite lättare att reflektera över riskerna och ställa sig frågan varför det finns ett bältestvång. Tvånget kanske inte leder till att majoriteten börjar använder bältet men kanske att man tar lite mindre risker när man kör då man kör olagligt utan bälte.

Avatar Fallback

Re: Dödsolycka med fyrhjuling

Hema  
#476239 Tiden går fort. Det var inte längesedan man tog bort kraven för trafikreggade ATVer att ha en traktorsits, då sitsen omöjligjorde att man kunde använda sig av snöskoterställningen som är så viktigt i svårare terräng. För min del går dagens skyddsbur bort då den del förhindrar mig att stå raklång (176cm) och köra, samt även gör det svårare att använda sig av snöskoterställningen.

En båge bak (tänker på den mjuka/böjliga) är väl än sålänge den enda praktiska, förutom att den stjäl en massa plats på pakethållaren, men det går väl att förbättra.

Hastighetsstrypning kan låta bra/klokt och skulle antagling kanske rädda något liv för de som kör längs med väg osv. Om man ämnar köra fort på ojämn mark är det direkt olämpligt att frigöra hastighetsspärren genom att sätta sig på röven o dra på säkerhetsbälte.

Användarvisningsbild

Re: Dödsolycka med fyrhjuling

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#519846 Då var det en dödsolycka till. :cry:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EoARoj/man-dod-eft

Användarvisningsbild

Re: Dödsolycka med fyrhjuling

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Användarvisningsbild

Re: Dödsolycka med fyrhjuling

halvproffs  
#523373 Alla olycker kommer inte till rkspressen heller. Här i Hedesunda dog en och en blev svårt skadad i somras. Verkligen tragisk och jag kände/känner bägge.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).